Kirjoittaja Aihe: 306 - Taka-akseliston kiinnitys  (Luettu 10714 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AS16

  • Vieras
306 - Taka-akseliston kiinnitys
« : 03.12.2007, 07:39:41 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Taka-akseli kolisee pienissä kuopissa ja vaikutti että laakerit tuskin on loppu ku oli rasva nipat ja ehkä joskus jopa rasvattu. syynä kolinaan on siis nämä kumipuslat. Saako ne vaihdettua niin ettei tarvi ku tiputtaa akselia toiselta puolen sen verran ku käsijarru vaijerit antaa periks vai pitääkö nekin purkaa heti suosiolla pois? Eli paljonko akselia pitää saada alas että ne sopii vaihtaa.

Kumityynyt pystyy vaihtamaan puoli kerrallaan kun tiputtaa tunkin varassa alaspäin senverran että mahtuu sen vaihdon tekemään. Eikä tarvitse mitään purkaa pois (jarruvaijereita jne.). Pultit ja mutterit 18 mm ja 16 mm eli semmoisia hylsyjä ja lenkkiavaimia tarvitaan tuossa hommassa.

Puuhapete

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #1 : 30.12.2007, 14:48:39 »
Ongelma:

Auto: 1996 306 XT 1,8 (automaatti).

Tuollainen ongelma tuli huomattua kun vaimon autolla pitkästä aikaa ajelin. Mutkaan ajettaessa tuntuu kuin koko auto kellahtaisi kyljelleen... Ja varsinkin jos mutkia tulee pari peräkkäin sekä eri suuntiin niin tuntuu että keula menee normaalisti ja perä tulee omie teitään. Tiukan shikaanin ajaminen ei ole erityisen nautittavaa...

Pikaisella tutkimisella rengaspaineet ovat ok, taka-akseli ei kolise(luultavasti), renkaat eivät ole vinossa/heilu eikä vilkaisu auton alle tuottanut mitään ahaa-elämystä.
Autolla on ajettu vasta 109tkm joten taka-akseliston laakeri tuskin vielä ovat tiensä päässä? Ajattelinkin jotta voivatko nuo taka-akselin kumipuslat aiheuttaa juurikin tuollaisen omituisen nuljumisen? Ja kuinka monta kumia tuonne menee?

Ratkaisu:

Noniin, tuli vaihdettua nuo taaemmat kumit ja taas menee auto suoraan. Kumit näyttivät paikallaan ollessaan aivan ehjiltä mutta irroittamisen jälkeen karu totuus on se, että kummatkin kumit olivat todella pehmeät ja haljenneet. Vielä täytyy ottaa projektiksi vaaihtaa nuo etummaiset kumit. Ne näyttivät jo joskus vaihdetuilta mutta tuskin siitä mitään haittaa on että uudet laittaakin... Sitten vielä eteen koiranluut ja taas on kolinat vähäksi aikaa ohi.

- MOK -

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #2 : 30.12.2007, 17:59:29 »
Taka-akseli on auton korissa kiinni neljällä kumipuslalla.  Vanhemmuuten (etenkin takimmaiset) puslat hajoavat (kiinnityspultit irtoavat kumista) ja tämä oireilee juuri kuvaamallasi tavalla - taka-akseli on osittain irti.

Ainakin takimmaisten puslien kunto selviää helposti, kun nostaa auton perän ilmaan (ei nosteta taka-akselista vaan auton korista) - jos puslat on rikki, niin taka-akseli roikkuu etupuslien ja iskareiden varassa.   

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #3 : 30.12.2007, 18:55:26 »
Oire viittaa vahvasti taka-akselin tuennan ja iskunvaimentimien yläpäät, koriin kiinnittävän apupalkin kumivulkanoituihin kiinnikkekappaleisiin (1 kpl per puoli). Kyseisessä kiinnikkeessä on keskelle väliin vulkanoitu teräslevy, joka korrodoituu ja irtoaa vulkanoinnistaan.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #4 : 30.12.2007, 20:16:16 »
Edelliset vastaajat lienevät oikeassa. Perheen nuorimmaisen 306 geturin (-97) perä myös nuljahteli kesällä tiukoissa kurveissa. Kaikki kumipuslat/tyynyt vaihdettiin uusiin ja nyt on peräkin tiukkana. Tosin samassa urakassa vaihdettiin myös uusi alustasarja, mikä osaltaan vaikutti käyttäytymiseen. Ainakin toinen takaiskari oli jo ihan lopussa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #5 : 31.12.2007, 04:34:35 »
Löytyykö erityisiä kikkoja noiden vaihtoa helpottamaan?

Eipä siinä suurempia kikkoja tarvita.

Avaa ja poista mutterit sekä aluslevyt, joilla kumivulkaioidut kiinnikekappaleet (ts. kiinnikekumit) on kiinnitetty auton koriin. Sijaitsevat takakontin puolella/suojatulppien alla, 1 mutteri aluslevyineen per puoli.

Kannattaa katsoa tarkkaan, ettet vahingossa löysää taka-akselin etukiinnikkeiden muttereita -> veto-akselilinjaus muuttuu -> säädettävä uudelleen.

Irroita em. kiinnikekumien apupalkkiin kiinnittävät mutterit ja aluslevyt auton alta käsin, sekä löysää apupalkin etummaisten kiinnityspulttien mutterit, siis pultit joilla apupalkki/iskunvaimentimen kiinnike-osa kiinnitetty taka-akseliputkeen.

Irroita kyseisistä pulteista toinen, näin saat apupalkkia käännettyä takapäästään alaspäin, kiinnikekumien vaihtamiseksi.

jne.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #6 : 31.12.2007, 06:33:05 »
Kannattaa katsoa tarkkaan, ettet vahingossa löysää taka-akselin etukiinnikkeiden muttereita -> veto-akselilinjaus muuttuu -> säädettävä uudelleen.

Etummaisten kiinnikkeiden reiät korissa taisivat tosiaan olla soikiot tms., joka mahdollistaa säädettävyyden (jos muistan oikein). Kannattanee tosin varmaan samalla kertaa uusia myös nuo etummaiset kiinnityskumit, näin ainakin itse tein. Sen jälkeen auto käytettiin nelipistesuuntauksessa (50 e).

Joitakin kuvia taka-akselistoon liittyen. Osa kuvista on otettu kumityynyjen vaihdon yhteydessä, osa taas toisella kertaa myöhemmin (taka-akselistokin vaihdettiin kuvien ottamisen välissä kunnostettuun)...

Linkki varaosaluetteloon.

Motonetin osalista:

Lainaus
TAKATUENNAN HELAT    PEUGEOT 306
Hinta / 1 kpl
306 Taka-akselin TAKAkumityyny. . . . . . . . . . . . . . . 18-1915     9.90
306 Taka-akselin ETUkumityyny/vasen. . . . . . . . . . . .  18-2340    24.90
306 Taka-akselin ETUkumityyny/oikea. . . . . . . . . . . .  18-2341    24.90
« Viimeksi muokattu: 13.12.2010, 23:36:19 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

keijokos

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #7 : 31.12.2007, 10:19:20 »
Olen vaihtanut ainakin kolmen autoon kumit viimeisen parin vuoden aikana kolinan takia. Kaikissa on ollut vika vain etummaisissa tyynyissä eikä niissä mielestäni ole missään säätömahdollisuutta. Helpoiten onnistuu kun vaihtaa vain toisen puolen kerrallaan ja muistaa päästää jarruputket irti korikannattimistaan. Ensin takapää pukeille ja sitten tunkka johonkin akselin päähän ja pultit irti ylhäältä ja tunkalla laskee vain sen verran että pultit tulee reijistä ulos ja käänteisessä järjestyksessä takaisin. Muistettava kumminkin löysäta pultit alta ensiksi. Iskaria en ole irroittanut mutta se voisi helpottaa ainakin takaisin laitossa.

Pulttien kiristys vasta kun auto on pyörillään.

Crow

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #8 : 19.07.2011, 16:30:48 »
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,9 TD (viistoperä, 340 000 km).

Elikkäs on alkanut kuulumaan kolinaa oikealta puolelta taka-akselia ja se ei ainakaan kuulu iskarista. Naputus on suurinpiirtein samanaista, kuin väljä koiranluu antaa. Rengas näyttäisi olevan suorassa linjassa ja kyljen ollessa ilmassa ei kangella kampeamalla ainakaan näy välystä olevan kynkän nivelessä. Voiko se ääni tulla vioittuneista kumityynyistä, tai vastaavasta? Millaiset oireet antaa kuuluisa taka-akselin laakerien meno ja miten se olisi helpoiten todettavissa? Katsastuksessa auto sai tänään puhtaat paperit.

Ratkaisu:

Vika löytyi kumityynyistä. Loppujen lopuksi vaihtotyö oli ihan helppo juttu.

wg

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akseliston kiinnitys
« Vastaus #9 : 19.07.2011, 17:09:30 »
Todennäköisesti ääni tulee juurikin noista kumityynyistä. Etenkin jos niitä ei ole ennen vaihdettu niin varmasti alkavat olla vaihtokunnossa. Ääni on kuvaillun kaltainen ja ilmenee esimerkiksi tunkkaamalla auto ylös ja lyömällä kämmenellä renkaan alapintaan (siis rengasta ylöspäin).