Kirjoittaja Aihe: 206 - Taka-akselisto  (Luettu 60939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
206 - Taka-akselisto
« : 01.04.2009, 18:42:58 »
Olisko jotain ohjetta 206 taka-akseliston purkuun tai kaaviokuvaa. Kaikki sanoo ettei sinne kannata laakeria vaihtaa vaan koko kelkka mutta kyllä ne jossain pösökorjaamossa vaihtaa laakereita ja vieläpä nopeasti. On olemassa jotain 306 tai 205 akseliston kaaviokuvaa mutta en ole löytänyt 206.

Kyllähän laakerin voi vaihtaa ja toivottavasti olisikin pelkkä laakeri huonona, liian usein vain koko akseli putki on syöpynyt piloille.

Jos löydät jostain 405:n kaaviokuvan niin se on lähes identtinen 206:n kanssa. Purkaminen on helpointa aloittaa vääntösauvojen irroituksella, ne taas irtoaa helpoiten jos tekee ison tuurnan jonka päähän hitsaa 8mm kierteen tämän kierteen kiertää sauvojen päässä olevaan kierteeseen niin että tuurna vastaa sauvaan eikä isku kohdistu kierteeseen, kierre ei nimittäin tätä kestä. Sitten vaan lekalla paukauttaa tuurnan päähän kunnes sauva irtoaa myös lämpö saattaa auttaa ja kannattaa varmaan iskeä vuoroin molemmista suunnista jos ovat tiukassa. Tämän jälkeen iskunvaimentimet irti ja jarruputket yms. tukivarressa kiinni oleva. Sen jälkeen kallistuksen vaimentaja pois akselin keskeltä jos sellainen on ja tämän jälkeen tukivarsi pitäisi olla aivan irtonainen ja vedettävissä pois. tietysti jos laakeri ruosteessa huolella vaatii tukivarren irrottaminekin hiukan voimaa ja "isohkoa" vasaraa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #1 : 08.05.2009, 19:53:43 »
Mutta mistä se antaa periksi jos sauvan päähän koputtelee eikö sauvan toinen pää painu vain syvemmälle tukivarteen?

Sauva menee läpi sekä tukivarresta että akselin runko-osasta jossa toinen pää majailee. Tietysti molemmilta puolilta pitää olla pultit ja lukitukset avattu. Mielellään vielä sauvan asento merkattu molempiin päihin niin on helpompi asentaa takaisin ilman mittailuja.

Jees nyt ymmärsin, sauvat on keskeltä ohuemmat kuin booreista

Kyllä, vakio sauvat ovat aina ohuemmat kuin boorituksen sisähalkaisija. Boorituksen sisähalkaisija on n. 24mm ja niin paksuja sauvoja ei vakiona ole missään pösössä.

Mites se kallistuksen vakaaja siinä keskellä on kiinni. Siinä peltiläpyskässä on pultti toisessa päässä mutta keskellä ei mitään. Miten se pitäisi purkautua?

Sen 8mm pultin kun katkaiset.. eiku avaat, niin teoriassa lätkä lähtee vetämällä ulospäin. Jos ei lähde noin niin lätkän keskellä on muovisuojatulppa jonka kierrät irti. Sieltä paljastuu kierteet, oliko peräti 12mm. Kierrä sopiva pultti reikään niin sen pitäisi toimia ikäänkuin ulosvetäjänä ja lätkä irtoaa. Itsellä tosin kävi niin että toiselta puolella lätkä lähti käsivoimin irti ja toiselta puolelta en saanut edes tuolla pulttimenetelmällä. Sitten ne 8mm pultit täytyy laittaa kierrelukitteella kiinni, muuten irtoaa takuulla ja lähkä voi jopa lentää itsekseen tiehensä.

Se ulosveto pultti on tiuhakierteinen 12mm muistaakseni 12x1,25, missään tapauksessa ei saa käyttää tavallista 12x1,5 pulttia. Kierre vaurioituu ja sen jälkeen onkin vaikea saada lätkää millään irti.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #2 : 13.05.2009, 13:13:22 »
Hyviä ohjeita on tullut. Mitähän siellä toisella puolella on tehty kun siinä ei ole mitään muovikantta vaan rautanen ikäänkuin hitsattu pelti. Voiko tämä olla alunperin vai onko joku todellakin hitsaillut. Toisella puolella taas oli pitkä 8mm pultti ja kasa prikkoja eli se varmaan oli kiinni siinä itse tangossa.

Itse itselleni vastaten. Kallistuksen vakaaja näkyy olevan kiinteä oiealla puolella ja purkaantuu vai vasemmalta puolelta. Kukaan ai aikaisemmin ole tätä maininnut vai onko näitä erilaisia.

206:n kallistuksen vaimennin purkautuu vain toiselta puolelta. Jäänyt mainitsematta kun en ollut ihan varma oliko asia niin, enkä muistanut kummalta puolelta se purkautuu.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #3 : 18.06.2009, 21:45:08 »
Auto: 1999 206 1,4 XR.

Onko tuo kuljettajanpuoleinen lätkä booreilla kiinni akseliputken sisällä olevassa kallistuksenvakaajassa? Olen nyt kokonaisen päivän purkanut akselistoa, ja tuo metallilätkä ei irtoa sitten millään. Ulosvetäjäpulttiakin olen kierteille vääntänyt, mutta en uskalla enää kiristää. On sellainen tuntuma, että kierteet antaa kohta myöten. Tuosta lätkästä kun saisi paremman kuvan.

Nuo "detali.ru" sivustojen kuvat antavat ymmärtää, että kallistuksenvakaimessa olisi boorit. Järkeenkäypääkin se olisi, jos tangon tarkoituksena on kallistuksia vakailla.

Olen koettanut purkaa "kynkkää" autoon päin, toiveena se, ettei tarvitsisi uusia kuin laakerit. Pahalta kuitenkin näyttää, välystä on senverran paljon. Matkustajan puolella sensijaan ei välystä tunnu lainkaan.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #4 : 20.06.2009, 21:14:20 »
Vastaan itselleni, että kyllä se kulj.puoleinen lätkä on booreilla. Ja irtosihan se, kun haki suuremman lekan, ja iski tapilla siitä reiästä, missä oli kierteet ulosvedintä varten.

Ja niinkuin arvelinkin, akselin pää oli piloilla niinkuin 106:ssakin. Sillä erotuksella, että tässä laakeripinta oli pilaantunut ruostumalla, kun 106:ssa oli päässyt kulumaan piloille. Eli koko akseli irti ja koneistamolle.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #5 : 21.06.2009, 14:12:58 »
Korjasin/korjautin noin vuosi sitten 106:n taka-akselin, joten 206:een onnistunee samalla tavalla. Eli koko taka-akseli irti, samoin vääntösauvat ja kallistuksenvakaintanko. Kynkät irti, ja akseli tukivarsineen metallipajalle, missä sorvi. Seppä painaa prässillä tukivarret irti, jotta saa akselin sopimaan sorviin. Seppä hitsaa akselin pään/päät täyteen ja sorvaa sen jälkeen alkuperäiseen kokoonsa. Prässillä tukivarret takaisin.

Sitten remonttia voinkin taas jatkaa itse, eli pösö-liikkeestä alkuperäiset laakerit ja stefat paikoilleen. Kynkkiin reiät ja kierteet rasvanipoille.

Kokonaiskustannuksista on vaikea puhua mitään, kun tuo metallimies on tuttava. Laakerisatsi maksoi 106:een noin 100 euroa, joten oletan sen olevan tuota luokkaa. Tuskimpa tuo koneistusvaihe "ei-tuttavallakaan" niinpaljoa maksa, etteikö tulisi halvemmaksi kuin valmis peruskorjattu akseliputki.

Aikaa tahtoo vaan kulua paljon, kun välineet itsellä on mitä on. Kesälomakin uhkaa loppua. Suurin osa ajasta menee vääntösauvojen takomiseen irti.

Huippuhyvän akseliputkesta kuulemma saisi, jos putken veisi pajalle, missä laakeripinnat kovakromattaisiin. Tuon kuitenkin jätin tekemättä 106:een, kun oletan akselin ja laakerin kestävän rasvailemalla.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #6 : 28.06.2009, 18:17:43 »
Asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että 206:een taka-akselin laakerit ja stefat maksoi 160 euroa. Metallimies otti akselin koneistuksesta ja nippojen asennuksesta 150 euroa. Nyt on ryhdikäs perä. Ai niin, autoon on asennettu ilmeisesti kuorma-auton rosterirööri, eli kustannuksiin lisätään 2 x 70 mm:n pakoputkiklemmareita a 1,70 euroa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #7 : 09.04.2010, 13:49:47 »
Itse en ole kummoinen autojen näprääjä joten kysynkin tietääkö kukaan mistä saisin ostettua kokonaisen taka-akselin?

Aiemmista viesteistä löytyy tietoa kunnostettujen taka-akselistojen ostopaikoista.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10256.msg69946#msg69946
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

raision kari

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #8 : 25.10.2010, 21:44:16 »
Auto: 2003 206 x,x.

Paraisilla Menovehkeessä taka-akseli 490 e ja asennus 250 e. Onko edullisempaa jossain muualla? Itse luulen vaihdon tekeväni. Onko vaikeuksia tiedossa akselin irrotuksen ja uuden asennuksen suhteen?

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #9 : 26.10.2010, 10:07:08 »
Tuskin paljon tuosta halvemmalla kukaan tekee. Vaihto on suoraviivainen homma, akselihan on neljällä pultilla kiinni korissa. Vanha putoaa helposti pois, uuden asennuksessa helpottaa iso hallitunkki ja jos estää akselin tippumisen tunkista (itsellä oli pellistä tehty silmukka kiinni tunkissa) niin asennus on ns lasten leikkiä. Akselin kiinnitysreiät korissa ovat suuremmat kuin pultin halkaisija joten akseli pitää kohdistaa.

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #10 : 02.11.2010, 23:50:18 »
Onkohan 206 CC -01 samanlainen taka-akselisto kuin muissa 206?
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break. 407sw-05, 308 sw bluehdi 150 -14
nyxät: 404 -63, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07, 3008 gt bluehdi 180 -17

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #11 : 03.11.2010, 14:44:50 »
Peruskonstruktioltaa akseli on sama. Eroja noissa akseleissa on halkaisijoiltaan eri kokoiset vääntösauvat ja kallistuksen vakaajat. Toinen ero syntyy rumpu- ja levyjarrun kiinnikeosista sekä  ko. syystä johtuen eri mittaisista napatapeista.

Yhteistä noille kaikille on siispä akseliputki, koriin tulevat kiinnikkeet ja kynkät eli takatukivarret. RC:ssä ja farkussa on tietysti lisätuki sivuttaisliikettä eliminoimaan mutta niissä onkin kynkässä vain lisäreikä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #12 : 09.11.2010, 10:33:29 »
Käykö bensa GTi-mallin taka-akseli 2.0 Hdi malliin? Gti on 3-ovinen ja hdi 5-ovinen. Katselin Service boxista, että akselipalkin varaosanumero on eri. Mitä eroa pelkällä palkilla voi olla?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #13 : 09.11.2010, 10:53:44 »
Käy. Putken materiaalivahvuudessa voi olla eroa, eli toinen on painavampi. En ole itse punninnut, mutta näin olen ymmärtänyt.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2010, 11:52:54 kirjoittanut J-PR »

X-Parts

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #14 : 01.06.2011, 09:05:13 »
206 taka-akselit ovat kaikki hyvin samanlaisia. Erot tulee sen mukaan onko autossa ABS-jarrut ja minkä ikäinen auto on. Lisäksi levy ja rumpu jarrullisessa on erilaiset napatapit. Auton moottorin koko ei vaikuta taka-akseliin, mutta GTI:ssä ja SW:ssä on eripaksuiset vääntösauvat.

Uuden ja vanhan mallin erona on erilaiset ABS-anturit. Uuden mallin akseli käy myös vanhempaan malliin, muttei toisinpäin.

Hieman lisätietoa: http://www.x-parts.fi/Taka-akselistot.html
« Viimeksi muokattu: 01.06.2011, 09:18:50 kirjoittanut X-Parts »