Kirjoittaja Aihe: 306 - Tärinä jarrutettaessa  (Luettu 2751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

limousine

  • Vieras
306 - Tärinä jarrutettaessa
« : 09.05.2009, 17:29:10 »
Auto: 1996 306 1,4 XN.

Ostin 309:ssä olleet pösön alkuperäisillä aluvanteilla olevat Honkook kesärenkaat, mitkä pitäisi sopia 306:eenkin. Mutta jarruttaessa kuuluu(ilmeisesti vasemmasta eturenkaasta) kova tärinä ja vapina. Ajaessa toimii ihan ok ja menee kuin kissa sametilla. Mistähän johtuu,ensteks tuli mieleen pulttien löysyys tai pultit ei sovi vanteeseen, mutta kiristettiin kyllä kunnolla. Kunhan tää sade loppuu niin olisi tarkoitus mennä tutkii mikä mättää ja ottaa rengas irti ym. Niin on -96 mallia. Talvirenkailla ei ollut mitään ongelmia peltivanteilla.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #1 : 09.05.2009, 18:01:14 »
Jos on väärät/sopimattomat pultit niin hyvinkin voi moista tehdä. Ja on vielä suunnattoman vaarallistakin! Ainoastaan vanteeseen kuuluvilla pulteilla kiinni, väärillä ei missään tapauksessa. Ne kartiomalliset ja lättypäät prikoilla varustetut eivät ole vaihtokelpoisia keskenään.

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #2 : 09.05.2009, 18:52:17 »
Jos kyseessä esim. 309 Gti:n 15" vanteet ja eivät ole kiinni tasakantaisilla pulteilla niin melko varmasti vika on siinä, jos tärinä tosiaan alkoi ilmetä vasta näillä vanteilla.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

limousine

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #3 : 09.05.2009, 20:54:58 »
No tämä on normaali 306 xn 1.4 koneella kaasari. Kävi vain niin ,etä ostin kpörssistä renkaat vanteineen,mitkä piti sopia 306:eenkin.Ja se tuntuu oudolta,että ajaessa ei mitään ongelmaa,ainoastaan jarruttaessa.Mutta huomenna kun ilmat sallii tutkin mikä on mahdollisesti ongema.Ei luulisi olevan pulteissa ,koska on ilmeisesti yhdessä renkaassa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #4 : 10.05.2009, 00:32:30 »
306:n alkup. alumiinivanteisiin sopivat pultit ovat vastaavia kuin tämän viestiketjun kuvassa (eli tasainen kanta ja aluslevy):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=14355.msg84495#msg84495
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ex306fw

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #5 : 10.05.2009, 14:32:11 »
Vanteen keskireikä on isompi kuin akselin navassa oleva keskitysolake,elikkä vanne ei keskity kunnolla.Tai keskireikä saattaa olla samankokoinen,mutta navassa oleva olake on niin lyhyt ja vanteessa reikä on niin paljon viistetty että eivät kohtaa.Kävi samalla lailla kun aikoinaan yritin laittaa 405:n aluvanteita 306:een.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2009, 14:43:40 kirjoittanut ex306fw »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #6 : 10.05.2009, 15:27:57 »
Kyllä kaikissa näissä pulttijaoltaan vastaavissa alkuperäisissä vanteissa keskireiän pitäisi olla täsmälleen samaa kokoa, joten sen puolesta ei pitäisi aiheutua epäyhteensopivuutta. Olisikohan tuossa mainitsemassasi tapauksessa joku itse muokannut/rikkonut vanteita tai olivatko vanteet edes Peugeot-merkkiset? En tosin ole mitannut pyörännavan keskitysolakkeita eri malleista (eräästä 309:n kuvasta arvioituna lienee n. 10 mm tai hieman alle), mutta ainakin 309:n ja 306:n alkuperäisaluvanteisiin olake näyttää kulumajäljistä pääteltynä yltävän viistetystä reunasta huolimatta n. 4-5 mm reiän keskittävän osan sisälle.

Pitänee jossain vaiheessa mittailla pyörännavan olaketta 306:sta.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2009, 16:04:24 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #7 : 10.05.2009, 15:41:50 »
No tämä on normaali 306 xn 1.4 koneella kaasari. Kävi vain niin ,etä ostin kpörssistä renkaat vanteineen,mitkä piti sopia 306:eenkin.Ja se tuntuu oudolta,että ajaessa ei mitään ongelmaa,ainoastaan jarruttaessa.Mutta huomenna kun ilmat sallii tutkin mikä on mahdollisesti ongema.Ei luulisi olevan pulteissa ,koska on ilmeisesti yhdessä renkaassa?

Olisiko laittaa kuvaa vanteista? Tai tunnistatko ne näistä vaihtoehdoista:

205 (1. mallisarja), alumiinivanteet
205 (2. mallisarja), alumiinivanteet
309, alumiinivanteet

405 (1. mallisarja), alumiinivanteet
405 (2. mallisarja), EXCEPT LE MANS, alumiinivanteet
405 (2. mallisarja), LE MANS AND ALLOY WHEELS, alumiinivanteet

306 (1. mallisarja), 3 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS OR FIRM 3 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS, alumiinivanteet
306 (1. mallisarja), 5 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS, alumiinivanteet
306 (1. mallisarja), 4 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS OR CONVERTIBLE AND ALLOY WHEELS, alumiinivanteet

306 (2. mallisarja), 3 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575, alumiinivanteet
306 (2. mallisarja), 3 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576, alumiinivanteet
306 (2. mallisarja), 5 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575 OR FIRM 5 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575, alumiinivanteet
306 (2. mallisarja), 5 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576 OR FIRM 5 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576, alumiinivanteet
306 (2. mallisarja), 4 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575 OR CONVERTIBLE AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575, alumiinivanteet
306 (2. mallisarja), 4 DOOR SALOON AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576 OR CONVERTIBLE AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576, alumiinivanteet
306 (2. mallisarja), 5 DOOR ESTATE AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575 OR FIRM ESTATE AND ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 08575, alumiinivanteet
306 (2. mallisarja), 5 DOOR ESTATE AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576 OR FIRM ESTATE AND ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 08576, alumiinivanteet
« Viimeksi muokattu: 16.04.2011, 15:44:25 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #8 : 11.05.2009, 04:14:35 »
Otin renkaat irti ja pintaaan mihin rengas kiinnittyy oli irtoavaa ruosteslagia mitkä puhdistin koska aluvanne asettuu eri paikkaan kuin peltivanne.Tärinä väheni muttei loppunut.Vanteessa on kartiopulttireikä ,ehkä pultin kartiokulma pitää olla erilainen kuin peltivanteessa. Kiitos ylläpidolle ensiviestin korjauksesta,olisi pitänyt lukea ohjeet ensin.Yritän laittaa kuvan jos onnistuu.Jos jollain on samat vanteet.

Kyseessä ovat siis 309:n 13-tuumaiset vanteet (kuvassa numero 9606 A5), joiden kanssa vastoin aiempia olettamuksiani käytetäänkin erilaisia pultteja (5405 45, 12X125-53) kuin muissa vanteissa. Varaosanumeron perusteella ko. pultteja käytetään vain tuon yhden vannemallin kanssa, joten saattaa olla, että peltivanteiden kartiopultit eivät kiinnitä vannetta kunnolla. Tosin luulisi Peugeotin valinneen vanteisiin peltivanteiden kanssa yhteensopivat pultit (eri varaosanumero voi johtua vain esim. kantaosan pituuserosta).

Keskitys taitaa kuitenkin ko. vanteissakin hoitua keskireiän avulla (itse en ole tuota vannemallia päässyt tutkimaan).
« Viimeksi muokattu: 16.04.2011, 15:45:18 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

limousine

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #9 : 11.05.2009, 06:46:28 »
Okei pitää hommata kyseiset pultit.Keskireikä on oikean kokoinen (muistaakseni 65 mm)joten vika varmaankin johtuu pulteista.Kiitti vastauksista ja mielenkiinnosta.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #10 : 11.05.2009, 08:05:21 »
Taisi noissa olla se pultin kartio-osa hiukan pyöreämpi verrattuna ns. "normaaleihin" muistaakseni?

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #11 : 11.05.2009, 16:56:12 »
Mulla oli vähänaikaa vastaavanlaiset vanteet alla omilla peltivanteen pulteilla, eikä täristänyt. Ei 309:ssä eikä 306:ssa.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

limousine

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #12 : 11.05.2009, 18:42:26 »
Minäkin luulen,että tärinän syy onkin se,etten putsannut heti pintaa mihin vanne koskettaa.Koska on ollut muutaman vuoden kitkat alla kesät talvet niin vapaana ollut levyn osa oli melko ruosteessa ja kun putsaus auttoi niin luulen levyjen menneen kieroon epätasaisen pinnan takia.Pitää putsata oikein hiomapaperilaikalla kunnolla ja katsoa oikeneeko.Jos ei niin levyjen vaihto.

pökötti_306

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #13 : 16.04.2011, 12:22:44 »
Auto: 1997 306 1,9 XS (porrasperä, diesel, 340 000 km).

Tulipas vaihdettu 14" alumiini vanteet paikoilleen eilen ja jarruttaessa tärisee, kun painaa jarrupolkin pohjaan... Metallivanteet oli talvella alla, eikä tollasta ongelmaa ollut? Mistä mahtaa johtua? Vanteet ei sovi?

pökötti_306

  • Vieras
Vs: 306 - Tärinä jarrutettaessa
« Vastaus #14 : 16.04.2011, 17:32:19 »
Toinen etulaakereista vetää viimisiä.  ;D