Kirjoittaja Aihe: 306 - Katkaistu ja tukittu letku termostaattikotelosta lohkoon (TU5)  (Luettu 2648 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Migzu

  • Vieras
Auto: 1995 306 1,6 (porrasperä).

Ostin noin 2 kuukautta sitten 306:n. Mittariin on kertynyt noin 200 000 km. Mutta asiaan: kauhukseni huomasin viikko sitten alavesiletkun olevan katkaistu ja tukittu. En tiedä mitä vanha omistaja on ajatellut, mutta saattaisikohan tämä liittyä öljyvuotoihin alakerrassa?

Eli uskaltaisikohan letkunpätkän avata uudelleen käyttöön vai pitäisikö jotain rempata ensin? Millähän voisin tarkistaa mahdolliset vuodot ja mikähän tiiviste olisi todennäköisimmin kyseessä?

Teoriani siis on, että vanha omistaja on "korjannut" jäähdytysnesteen vuodon öljyjen sekaan ja toisinpäin ottamalla alakierron kokonaan pois käytöstä. En tosin tiedä auton moottoreiden öljyrakenteista juuri mitään, joten kyseisestähän ei ole varmuutta. Mutta selvisipä ainakin miksi auto oli niin halpa. :D

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
kauhukseni huomasin viikko sitten alavesiletkun olevan katkaistu ja tukittu. En tiedä mitä vanha omistaja on ajatellut, mutta saattaisikohan tämä liittyä öljyvuotoihin alakerrassa?

306 (1. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä
306 (1. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä, jäähdytysjärjestelmän letkut, TU5 JP INJECTION 90 HP

Siis varaosaluettelossa näkyvä alavesiletku 1351 J4 on katkaistu ja tukittu? Ei tule mieleeni, miksi joku olisi niin tyhmä, että tarkoituksella estäisi jäähdyttimen toiminnan tällä tavalla. Auton moottorin pitäisi nyt ylikuumentua todella helposti, jollei jäähdytysnestekierto jäähdyttimen läpi toimi. Öljyvuodon kanssa asialla tuskin on mitään tekemistä.

Jos kyse tosiaan on alavesiletkusta eikä jostain muusta letkusta, niin kannattaa hommata uusi alavesiletku, huuhdella ja täyttää jäähdytysjärjestelmä ja tarkkailla moottorin toimintaa. Alavesiletku 1351 J4 maksaa Peugeotilla 65,00 e ja sen tiiviste 1307 V8 2,40 e. Tarvikeosana alavesiletkua ei ole saatavilla.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2011, 23:25:38 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Migzu

  • Vieras
Taisin hieman sekoittaa termit tässä nyt. Siis normaali palotilan jäähdytys kyllä on kunnossa ja neste kyllä kiertää jäähdyttyimen läpi, mutta siis alakertaan menevä ohuempi jäähdytysnesteletku on katkaistu ja tukittu. Kyseistä letkua ei näy noissa kuvissa, mutta se haarautuu ennen tuota paksumpaa jäähdytysnesteletkua öljytikun lähettyvillä ja johtaa moottorin alaosaan.

En näemmä pysty muokkaamaan tuota alkuperäistä postia tarkemmaksi, viitsisikö joku mode vaikka muuttaa tuon otsikon?

Tässä hieman kuvaa selkiyttämään asiaa:



Kyseinen letku ei ainakaan vissiin aivan auton tärkein osa ole, sillä tällä kokoonpanolla olen itse ajanut ainakin 8000km lähes ongelmitta. Mutta eipä tuo kai pitkän päälle hirveän hyvää tee, jos tuo nyt on edes alakerran jäähdytysletku.

On muuten hyvin mielenkiintoista, että tuota letkunpätkää ei löydy tai tunnu näkyvän missään räjäytyskuvassa.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2011, 15:51:12 kirjoittanut Migzu »

jere rantonen

  • Vieras
Onks toi öljy tikku rikki siit vois johtuu toi koneen öljyisyys.Ts koneen huohotus tukossa sylkee tuolt öljytikun aukosta öljyy pihalle.Jos oikein ymmärsin ni toi on huohotus putki.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Oiskohan tuossa välissä ollut joskus letkulämmitin?? Itse vaihdoin aikanaan 306:een lohkoon kiinnitettävän moottorilämmittimen letkulämmittimen tilalle. Ja noille paikkeille letkulämmitin oli alunperin asennettu. Eikös tuosta kannessa olevasta termostaattikotelosta pitäis mennä letku sisäkennolle?
« Viimeksi muokattu: 03.05.2011, 19:15:19 kirjoittanut _MikkoT_ »
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Öljynmittatikku puuttuu. Huohotinputki tuo ei ole. Huohotin on vent.kopan päällä.
Peugeot 3008 hybrid

jere rantonen

  • Vieras
Olihan siel öljytikku mikä on rikki ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kyllä noiden letkujen välissä kuuluisi olla letkulämmitin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Migzu

  • Vieras
Olen nyt hieman pihalla. Mitä haittaa tästä letkulämmittimen puuttumisesta on? Tarkoittaako se vain sitä, että kone ei lämpeä vaikka auton löisi töpseliin kiinni? Entä pitäisikö nuo letkut silti lyödä yhteen ilman tätä lämmitintä kun sitä tuskin näin kesällä tarvitsee.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Taisin hieman sekoittaa termit tässä nyt. Siis normaali palotilan jäähdytys kyllä on kunnossa ja neste kyllä kiertää jäähdyttyimen läpi, mutta siis alakertaan menevä ohuempi jäähdytysnesteletku on katkaistu ja tukittu. Kyseistä letkua ei näy noissa kuvissa, mutta se haarautuu ennen tuota paksumpaa jäähdytysnesteletkua öljytikun lähettyvillä ja johtaa moottorin alaosaan.

Aika järjettömältä se kuulostikin, että joku olisi tukkinut alavesiletkun. :-) Muokkasin otsikkoa vastaamaan tilannetta.

Itse en ole nähnyt ko. vanhempaa mallia olevaa TU5JP-moottoria, joten en sen tarkemmin tiedä asiasta, mutta yritän arvailla käytettävissä olevien tietojen avulla (uudemmissa TU5JP-moottoreissa on erilainen termostaattikotelo). Kuvasta ei valitettavasti saa riittävän hyvin selvää, jotta tuosta kummalliselta vaikuttavasti letkuviritelmästä saisi varmuudella selvää. Termostaattikotelon etuosasta pitäisi lähteä suoraan alaspäin letkunkiristimellä kiinnitetty ohut jäähdytysnesteletku, jonka tehtaan asennuksen jäljiltä pitäisi kulkeutua ilmeisesti lämmityslaitteen kennolle auton sisälle?

306 (1. mallisarja), lämmityslaitteen kenno, 4 DOOR SALOON AND PETROL AND LEFT HAND DRIVE OR CONVERTIBLE AND PETROL AND LEFT HAND DRIVE
306 (1. mallisarja), termostaattikotelo, INJECTION TU1M OR INJECTION TU3MC OR TU5 JP INJECTION 90 HP

Termostaattikotelo 1336 81:

http://cgi.ebay.com/GENUINE-PEUGEOT-CITROEN-TU-THERMOSTAT-HOUSING-NEW-/320674998572
http://cgi.ebay.com/THERMOSTATGEHAUSE-THERMOSTAT-133681-PEUGEOT-206-306-309-/400198837612
http://cgi.ebay.com/BNIB-Peugeot-106-205-306-309-Thermostat-Housing-133681-/270734805121

Aiemman viestin kuvan perusteella näyttäisi siltä, että alkuperäisen letkun ja termostaattikotelon välin on asennettu T-haarakappale, josta 90 asteen kulmassa auton etuosaa kohden lähtee tuo tukittu pätkä letkua, joka mahdollisesti on jälkiasenteinen viritelmä (esim. maahantuonnin yhteydessä tehty), jonka vuoksi sitä ei autovalmistajan varaosaluettelosta löydy. Toinen pää letkua näyttäisi kiinnityvän moottorilohkoon, jossa ei normaalisi kuuluisi olla tuollaista letkuliitäntää ko. kohdassa. Lämmitinvalmistajien mukaan tuohon kohtaan moottorilohkoa pakkastulpan tilalle asennetaan perinteinen lohkolämmittimen vastus, mutta mahdollisesti vanhempien autojen tapauksessa on käytetty alkuvuosina letkulämmitintä ennen kuin lohkolämmitintä on ollut myynnissä. Letkulämmittimen tapauksessa moottorilohkon pakkastulpan tilalle on siis asennettu jonkinlainen letkuliitäntä.

Lämmittimen vastus on sijainnut tulpattujen letkujen välissä, mutta on kenties rikkoutuneena poistettu. Letkujen tulppaamisesta ei aiheudu varsinaista haittaa niin kauan kuin vuotoja ei esiinny, mutta moottorilämmitintä autossa ei nyt siis enää ole, joka voi auton talvikäytöstä riippuen haitata tai sitten ei. Yhteen niitä ei ole syytä liittää, koska normaalisti termostaattikotelolta lohkoon ei kuulu olla ylimääräistä nestekiertoa.

Ehkä kannattaisi asentaa moottorilohkoon esim. Defan lämmitysvastus (ohjeet). Varmaan sen termostaattikotelosta lämmityslaitteen kennolle menevän letkunkin voisi liittää takaisin suoraan termostaattikotelon liitäntään ja ottaa nyt tarpeettomaksi jäänyt haaroituskappale pois välistä (olettaen, ettei alkup. letkua ei ole lyhennetty).

Nämä ovat siis pelkästään kuvaan perustuvia arvailuja, joten voin olla täysin väärässäkin. Käyttäjällä _MikkoT_ näyttäisi olevan omakohtaista kokemusta asiasta, joten hän osannee vahvistaa tai kumota teoriani.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2011, 23:33:31 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Rikkinäinen moottoriöljyn mittatikku on syytä uusia mahdollisimman pian (maksaa n. 10 e Peugeotilla) ja pestä moottoritila öljy- ja likakerroksesta, joka muodostaa paloturvallisuusriskin.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45700.msg195875#msg195875
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=55977.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tuon ohjeen mukaan sen letkun pitäisi lähteä lämmityslaitteen kennolle, mutta eihän se sinne mene.

http://www.defa.com/doc/700/766.pdf
« Viimeksi muokattu: 04.05.2011, 06:18:34 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Defan sivustolla on mainittu vielä vaihtoehtoinenkin letkulämmitinmalli 741:

http://www.defa.com/doc/700/741.pdf

Kummankaan ohjeessa ei tosin ole mitään mainintaa lohkon pakkastulpan tilalle asennettavasta letkuliitännästä, joka tässä tapauksessa kuvan perusteella näyttäisi olevan. Calixin sivustolta en puolestaan löytänyt mitään muita lämmittimiä kuin Defan uudempia malleja vastaavan lohkoon asennettavan vastuksen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info