Kirjoittaja Aihe: 306 - Metallinen kolahtelu edestä  (Luettu 2157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KHi306

  • Vieras
306 - Metallinen kolahtelu edestä
« : 04.05.2011, 21:25:51 »
Auto: 1999 306 1,8 XT (16-ventt., porrasperä, 195 000 km).

Noin vuosi sitten autoon vaihdettiin uudet etuiskarit ja jouset. Korjaajan kanssa sovittiin, että samalla vaihdetaan yläpäänlaakerit kun paketti kerran on auki. Huolto-operaation jälkeisestä suullisesta raportista kävikin sitten ilmi, että laakerit jätettiin vaihtamatta koska ne oli niin hyvännäköiset, ettei perustetta vaihtamiselle kuulemma ollut. Eipä siinä sitten mitään kuin auto alle ja kilometrejä kuluttamaan.

Noin kolmen kuukauden kuluttua tästä (eli viime syksynä) alkoi etupäästä kuulua kääntyessä ja kuoppiin tai korokkeisiin ajaessa metallisia kolahduksia. Alussa ääni oli lähinnä pärinää, loppuvaiheessa kuin vasaraniskuja. Vein auton paikalliselle merkkikorjaamolle, jossa asentaja diagnosoi kääntölaakereiden olevan vaihtokunnossa. Olin itsekkin paikalla kun hän näytti kuinka jousi vääntyy pyörien kääntyessä ja paukahtaa paikoilleen kun laakerien kitka antaa periksi. Lisäksi pyörän kulmat oli vinksallaan. Kääntölaakerien vaihto ja pyörien kulmien säätö suoritettiin merkkihuollossa ja tuloksena oli äänien häviäminen. Ongelmat korjaantuivat siis. Mutta...

Nyt noin kuukausi takaperin on alkanut samanlaiset äänioireilut kuin aikaisemmin. Auto ei ole (vielä) käynyt pajalla tutkittavana, mutta jos nuo laakerit ovat taas menneet, niin mikä voisi aiheuttaa vauriot näin nopeasti? Kilometrejä ei ole tullut talven aikana kuin ehkä 5000, jos sitäkään. Itselläni on alkanut mietityttää nuo vaihdetut iskarit ja jouset. Voisiko esimerkiksi vääräntyyppiset osat "syödä" kääntölaakereita rajusti?

Vinkkejä otetaan vastaan!

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Metallinen kolahtelu edestä
« Vastaus #1 : 04.05.2011, 23:37:10 »
Tohon mun cabrioon oli edellinen omistaja vaihtanut laakerit samalla kun oli asentanut alustasarjan. Vaihdon jälkeen ajettu maksimissaan 10 tkm. Nyt vaihdoin laakerit uudelleen kun jouset pitivät melkoista pauketta käänneltäessä. Itse tulin siihen johtopäätökseen, että laakerit oli hajonnut puutteellisen suojauksen vuoksi. Kynämalliset jouset ovat huomattavasti pienemmät halkaisijaltaan kuin alkuperäiset joten ilmeisesti vaihdon yhteydessä on jokin suoja jätetty asentamatta. En ainakaan millään usko, että laakeri kuuluisi olla ihan sään ja pölyn armoilla. Alkuperäistä rakennetta en muista. Nyt virittelin itse suojauksen laakerille huovasta kera reilun vaseliinin. Saa nähdä kuinka pelaa, mutta äkkiseltään tuntui hyvältä idealta.

Uudet jotka laitoin on SNR:t. Vanhoista ei tietoa tai tullut ees tarkistettua, mutta olivat keltapassivoidut ja SNR:t on mustat.

Voisko olla, että remontissa on jotain jäänyt asentamatta tai laitettu väärinpäin tms.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2011, 23:41:31 kirjoittanut ves_ku »

KHi306

  • Vieras
Vs: 306 - Metallinen kolahtelu edestä
« Vastaus #2 : 11.05.2011, 18:43:51 »
Kiitokset vastauksesta.

Täytyy käydä näyttämässä biiliä korjaamolla. Olisi kyllä mukava tietää mikä suoja sieltä olisi voinut jäädä pois (mahdollisesti jo iskarien+jousien vaihdon yhteydessä)? Helpottaisi keskustelua korjaamon heppujen kanssa. Löytyisikö jostakin räjäytyskuvaa tuosta kokoonpanosta? Luulisi tarpeellisten suojien siinä näkyvän...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Metallinen kolahtelu edestä
« Vastaus #4 : 11.05.2011, 20:40:13 »
1000 kilometriä tais snr:n laarerit pösössä kestää. Taas nimittäin narisee.

Mulla se on pakko johtua kovahkosta alustasarjasta. En muutoin käsitä nopeaa hajoamista. Täytyy taas tutkia mikä mättää.

KHi306

  • Vieras
Vs: 306 - Metallinen kolahtelu edestä
« Vastaus #5 : 22.05.2011, 15:20:09 »
Jellona kävi syynättävänä pajalla. Tutkimusten päätteeksi todettiin, ettei kääntölaakereissa ole mitään vikaa. Toisin sanoen homma meni silmien pyörittelyksi ja olkien kohautteluksi ilman suurempia toimenpiteitä. Viikkoa ennen pajalla käyntiä kokeilin ihan vain mielenkiinnosta ruiskuttaa CRC:tä konehuoneen puolelta iskareiden yläpäähän. Positiivista oli huomata, että tämän jälkeen oireilut loppuivat. Muutaman päivän kuluttua kolahtelut ja pärinät palasivat entiselleen. Kerroin tämän tarinan huoltoheeboille jotka tästä kimmokkeen saatuaan tekivät saman operaation, mutta vähän perusteellisemmin. Taas on ongelmat historiaa.

Seurataan tilannetta...