Auto: 1999 306 1,8 XT (16-ventt., porrasperä, 195 000 km).
Noin vuosi sitten autoon vaihdettiin uudet etuiskarit ja jouset. Korjaajan kanssa sovittiin, että samalla vaihdetaan yläpäänlaakerit kun paketti kerran on auki. Huolto-operaation jälkeisestä suullisesta raportista kävikin sitten ilmi, että laakerit jätettiin vaihtamatta koska ne oli niin hyvännäköiset, ettei perustetta vaihtamiselle kuulemma ollut. Eipä siinä sitten mitään kuin auto alle ja kilometrejä kuluttamaan.
Noin kolmen kuukauden kuluttua tästä (eli viime syksynä) alkoi etupäästä kuulua kääntyessä ja kuoppiin tai korokkeisiin ajaessa metallisia kolahduksia. Alussa ääni oli lähinnä pärinää, loppuvaiheessa kuin vasaraniskuja. Vein auton paikalliselle merkkikorjaamolle, jossa asentaja diagnosoi kääntölaakereiden olevan vaihtokunnossa. Olin itsekkin paikalla kun hän näytti kuinka jousi vääntyy pyörien kääntyessä ja paukahtaa paikoilleen kun laakerien kitka antaa periksi. Lisäksi pyörän kulmat oli vinksallaan. Kääntölaakerien vaihto ja pyörien kulmien säätö suoritettiin merkkihuollossa ja tuloksena oli äänien häviäminen. Ongelmat korjaantuivat siis. Mutta...
Nyt noin kuukausi takaperin on alkanut samanlaiset äänioireilut kuin aikaisemmin. Auto ei ole (vielä) käynyt pajalla tutkittavana, mutta jos nuo laakerit ovat taas menneet, niin mikä voisi aiheuttaa vauriot näin nopeasti? Kilometrejä ei ole tullut talven aikana kuin ehkä 5000, jos sitäkään. Itselläni on alkanut mietityttää nuo vaihdetut iskarit ja jouset. Voisiko esimerkiksi vääräntyyppiset osat "syödä" kääntölaakereita rajusti?
Vinkkejä otetaan vastaan!