Kirjoittaja Aihe: 306 - Käyntihäiriö  (Luettu 2050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko.M

  • Vieras
306 - Käyntihäiriö
« : 04.07.2011, 17:47:11 »
Auto: 1995 306 1,8 ST.

Vika on seuraavanlainen. Kun imusarjanpaineanturin alipaineletkun laittaa paikalleen, niin auto sammuu. Eli vanhassa letkussa oli reikä ja laitoin uuden letkun, jonka jälkeen auto ei enää jaksa käydä. Vaihdoin uuden paineanturin, mutta vika ei sillä korjaantunut.

Kun antaa vähän fuskata ilmaa alipaineletkun ja anturin välistä niin kone käy hyvin. Onko imusarjassa nyt sitten väärä paine?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jarkko.M

  • Vieras
Vs: 306 - Käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 04.07.2011, 20:37:55 »
Joo Map-anturi on tiskiltä haettu joten oletus on että toimii.

Voiko olla niin että se on mennyt vikatilaan ja ei nyt osaa sitten itse palautua vaikka on uusi anturi?

Niin ja saako itse nollattua vai pitääkö laittaa testeriin kiinni.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 04.07.2011, 22:33:04 »
Onko anturi siis ihan alkuperäinen ja merkkiliikkeestä ostettu? Katso ainakin, että ne anturissa mahdollisesti ilmoitetut arvot ovat vastaavat kummassakin. Lisäksi on syytä mitata, että anturille tulee n. 5 voltin syöttöjännite. Ja voihan vikaa olla myös maa- tai signaalijohtimissa anturin ja moottorinohjausyksikön välillä. Näistä mittauksista on tietoa aiemmin linkittämässäni viestiketjussa.

En usko, että Magneti Marelli 8P -moottorinohjausjärjestelmää pitäisi erityisesti nollata esim. rikkinäisen MAP-anturin vaihtamisen jälkeen, mutta käytännössä akun irrottaminen 15-30 minuutiksi taitaa tyhjentää muistista järjestelmän "oppimat" asiat ja vikakoodit. Kannattaa toki kokeilla.

Joka tapauksessa aika erikoinen ongelma on kyseessä. Palaako vikavalo, kun auton saa pysymään käynnissä letkun osittain irrottamalla?

Tulee mieleen, että olisiko auton edellinen omistaja tarkoituksella tehnyt letkuun reiän kiertääkseen käyntiongelman?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jarkko.M

  • Vieras
Vs: 306 - Käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 04.07.2011, 22:41:17 »
Joo on vähän outo ongelma tosiaan. Vika tuli ilmi kun tutkin nykimis ongelmaa. Korjasin rikkinäisen letkun ja ilokseni totesin että auto lähti käymään ja sammui heti :) käynti myös tosi huonoa. Mutta kun antaa "korvaus ilmaa" niin toimii ihan hyvin.

No pitää ottaa akku vielä irti vaikkakin se jo olikin irti kun laitoin uuden map anturin. Kiitos vastauksista.

Jarkko.M

  • Vieras
Vs: 306 - Käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 05.07.2011, 14:53:18 »
Toimii.

Akun irroitus nollasi vikamuistin ja nyt toimii niin kuin pitääkin. Akku oli irti noin tunnin.

Kiitos ToniL vastauksista.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 306 - Käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 05.07.2011, 18:45:13 »
En nyt muista mitkä osat planetin mukaan olivat sellaisia jotka vaativat korjauksen jälkeen sopeutuksen tms. Muistelisin, että map-anturi ainakin oli listassa. Menee viallisella anturilla ilmeisesti joillekkin vakioarvoille, jottei kulku lakkaa kokonaan.

Sopeutuksen liittyi ajaminen kaikilla vaihteilla ja jollain tietyllä kierrosalueella.