Kirjoittaja Aihe: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto  (Luettu 2472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nisunalle

  • Vieras
Auto: 2000 306 1,8 XT (XU7JP4, ilmastointi).

Kytkimen pystyakselissa on ainakin ylempi muovihela jonkin verrankin kulunut sen ulkopuolisen haarukan alla, jonka toiseen päähän tulee kytkinvaijeri kiinni. Pystyykö pystyakselin ylä- ja alahelan vaihtamaan ilman suurempia vaihteiston/kytkinkotelon aukaisuja jne.? Miten te olette niitä vaihtaneet?

Nyt on tässä vaimon 306:ssa kytkin alkanut oireilemaan, kytkinpoljin jää pohjaan aika usein, sitten saattaa pelittää taas kummasti muutaman päivän oireitta jne. Uusi alkuperäinen kytkinvaijerikin tuli jo tilattua vaikka vanhassakin (alkuperäisessä!) vaijeri ainakin liikkui ihan moitteetta. Tiedä sitten siitä automaattisäädöstä, sen toimintakuntoa ei vissiin oikein irtovaijerissa päällisinpuolin pysty toteamaankaan?

Mistä muuten johtuu tuon kytkimen pystyakselissa oleva vajaan cm:n pystysuuntainen välys, onko se uutenakin jo? Ei kai se niillä akselin muoviheloilla ole hoidettu? Miten se pystyakselin yläpäässä oleva siirtohaarukan lukitusruuvi lähtee pois, ei ole mitään kantaa ruuvissa ja kuitenkin kierrepultti näkyy olevan?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkinhaarukan muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #1 : 06.07.2011, 20:22:34 »
Nyt on tässä vaimon 306:ssa kytkin alkanut oireilemaan, kytkinpoljin jää pohjaan aika usein, sitten saattaa pelittää taas kummasti muutaman päivän oireitta jne. Uusi alkuperäinen kytkinvaijerikin tuli jo tilattua vaikka vanhassakin (alkuperäisessä!) vaijeri ainakin liikkui ihan moitteetta. Tiedä sitten siitä automaattisäädöstä, sen toimintakuntoa ei vissiin oikein irtovaijerissa päällisinpuolin pysty toteamaankaan?

Jos tuntuu siltä, että tosiaan kytkinhaarukan akseli jumittaa muoviholkkeihinsa, niin ylimmäistä voi yrittää voidella esim. CRC:llä tai vastaavalla. Alimmaista sen sijaan ei pysty voitelemaan vaihteistoa irrottamatta, jollei sitten halua porata muoviholkin pohjaan pientä reikää.

Alimman holkin uusimmassa versiossa 2175 54 (DAM-numerosta 08485/01.02.2000 lähtien) on pohjassa n. 2 mm:n reikä, jota ei vanhemmassa osassa 2175 20 ole. Uudemmat holkit (ylempi 2175 55 ja alempi 2175 54) näyttäisivät olevan hieman väljempiä vanhempiin nähden (2175 21 ja 2175 20). Syynä on todennäköisesti se, että on haluttu estää akselin ruostumisesta aiheutuva takertelu. Ulkoisena erona osissa näyttäisi olevan vain holkkiin kiinnittyvää tiivistekumia 2175 56 varten tehty kaulus uudemmassa (tiivisteet pitää ostaa erikseen). Uudet ja vanhat osat vaikuttaisivat olevan vaihtokelpoisia keskenään, mutta en ole vielä varmistanut asiaa kokeilemalla.

Osat maksavat vain joitakin euroja, joten ne kannattaa toki aina kytkinremontin yhteydessä uusia ja samalla puhdistaa myös akselin päät ruosteesta sekä voidella pinnat hyvin.

Holkit eivät ainakaan itselläni olleet 264 000 km ajetussa 306 GTI-6:ssa juurikaan kuluneet, kun niitä äsken mittailin ja vertailin uusiin. Jumittelu johtunee enimmäkseen osien voitelun puutteesta ja akselin ruostumisesta, joka pienentää välyksiä.

Vaijerista:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44694.0

Jollei kytkinvaijerinkaan vaihto auta niiden holkkien voitelun lisäksi, niin sitten lienee edessä kytkinremontti (kannattaa joka tapauksessa tehdä, jos vaihteiston joutuu irrottamaan). Autossa taitaa edelleen olla alkuperäinen kytkin? Minkä verran sillä on ajettu?

Mistä muuten johtuu tuon kytkimen pystyakselissa oleva vajaan cm:n pystysuuntainen välys, onko se uutenakin jo? Ei kai se niillä akselin muoviheloilla ole hoidettu?

Taitaa olla ihan suunniteltu ominaisuus, johon ei muoviholkeillakaan ole vaikutusta (teoriassa välystä voisi kasvattaa alimman holkin kuluminen pohjastaan, mutta käytännössä kulumista ei juuri esiinny). En ole noista omista autoista välystä mitannut, mutta samaa luokkaa taisi olla.

Kytkimen pystyakselissa on ainakin ylempi muovihela jonkin verrankin kulunut sen ulkopuolisen haarukan alla, jonka toiseen päähän tulee kytkinvaijeri kiinni. Pystyykö pystyakselin ylä- ja alahelan vaihtamaan ilman suurempia vaihteiston/kytkinkotelon aukaisuja jne.? Miten te olette niitä vaihtaneet?

Ylimmäisen pystynee vaihtamaan, kun irrottaa kytkinvivun ja kampeaa muoviholkin pois (sitä kiinni pitävät pienet muovikielekkeet taipuvat antaen periksi), mutta ainakin alimmaisen vaihto vaatii vaihteiston irrottamisen.

306 (1. mallisarja), kytkin
306 (2. mallisarja), kytkin

Miten se pystyakselin yläpäässä oleva siirtohaarukan lukitusruuvi lähtee pois, ei ole mitään kantaa ruuvissa ja kuitenkin kierrepultti näkyy olevan?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38635.msg197615#msg197615

Lukitustapissa on siis kierteet vain toisessa päässä irrotuksen helpottamiseksi. Helpointa se on vetää pois esim. liukuvasaran avulla. Päähän voi myös kiertää vastakkain kaksi mutteria (M7), joista avaimella kiertäen tapin voi saada liikkumaan. Kun tapin saa liikkumaan, voi sen vetää pois kunnon lukkopihdeillä samalla sitä hieman edestakaisin kiertäen. Irrotusöljykin auttaa. Lukkopihtejä voi myös naputtaa vasaralla. Tuurnaakin voi käyttää apuna, mutta vaihteiston ollessa paikallaan ei tappiin taida päästä käsiksi kovin helposti.

Kuvassa kytkinvivun lukitustappi (2172 06, PIN, 7X51):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


« Viimeksi muokattu: 06.07.2011, 20:34:48 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nisunalle

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #2 : 06.07.2011, 23:01:56 »
Alempi muoviholkki näkyy kytkinkopassa etupuolella muoviläpyskän alla olevasta luukusta ja voidellakin voi siitä luukusta sitä holkkia. Kytkinkopan alta saisi tuupattua alaholkkia ylöspäin mutta se haarukka-akseli ei taida nousta niin paljotta ylöspäin, että homma onnistuisi, vaikka yläholkkikin olisi ensin poistettu?
Saas nähdä, kun alkuperäiseksi kytkinvaijeriksi ilmoitetaan 2150Y8 jolle pituudeksi annetaan 605mm. Mistään auton alkuperäisestä vaijerista (merkintä vaijerissa vain 9634991780) ei sitä mittaa saa, vaan netissäkin yleisesti löytyvä 626mm on mielestäni vaijerin päätyklimppien sisävälimitta!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #3 : 07.07.2011, 13:11:10 »
Tässä XU7JP4-moottorilla varustetun auton kytkinvaijerivaihtoehdot valmistusajankohdasta riippuen:

BVM BE3 AND LEFT HAND DRIVE UNTIL RPO No. 07972 EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT:
2150 Y1, CABLE-CLUTCH, LONG 605, INJECTION XU7JP4 AND BVM BE3 AND LEFT HAND DRIVE EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT

BE3R MANUAL GEARBOX AND LEFT HAND DRIVE SINCE RPO No. 07973 UNTIL RPO No. 08336 EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT:
2150 Y1, CABLE-CLUTCH, LONG 605, INJECTION XU7JP4 AND BE3R MANUAL GEARBOX AND LEFT HAND DRIVE EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT

BE3R MANUAL GEARBOX AND LEFT HAND DRIVE SINCE RPO No. 08337 EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT:
2150 Y8, CABLE-CLUTCH, LONG 605, INJECTION XU7JP4 AND BE3R MANUAL GEARBOX AND LEFT HAND DRIVE EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT

Eli jos autosi DAM-numero on vähintään 8337 (06.09.1999), niin 2150 Y8 lienee suurella todennäköisyydellä sopiva. Saattaa olla, että eri valmistajat ilmoittavat mitat eri tavalla... Mikä muuten on autosi DAM-numero?
« Viimeksi muokattu: 07.07.2011, 13:25:23 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #4 : 07.07.2011, 13:24:48 »
Alempi muoviholkki näkyy kytkinkopassa etupuolella muoviläpyskän alla olevasta luukusta ja voidellakin voi siitä luukusta sitä holkkia. Kytkinkopan alta saisi tuupattua alaholkkia ylöspäin mutta se haarukka-akseli ei taida nousta niin paljotta ylöspäin, että homma onnistuisi, vaikka yläholkkikin olisi ensin poistettu?

Näköjään joissakin BE3-vaihteistoversioissa on tuollainen aukko kyljessä.

Holkin korkeus pohjasta vaihteiston pintaa vasten tulevaan kaulukseen on 28 mm, mutta uudemmassa osassa on tiivistettä varten kaulus, joka kasvattaa korkeutta 40 mm:iin (joka on siis uudemman holkin korkeus kokonaisuudessaan). En yhtään osaa sanoa, saisiko sitä akselia nostettua niin paljon. Haarukan yläpinnan ja akselin yläpään välissä on kyllä useita senttimetrejä, mutten tiedä, ottaa haarukka kiinni johonkin ennen vaihteiston yläpintaa? Tai siis vaihteistosta tuleva kytkinakselihan kulkee haarukan läpi, joten jollei haarukkaa saa käännettyä riittävästi sivulle, niin silloin se ei varmaan nouse riittävän ylös (saanee nostettu 2 cm?). Painelaakeri taitaa estää haarukan kääntymisen?

Mahtuukohan uudempi osa (40x43,3 mm) siitä aukosta?

Koska vaikuttaisi siltä, että holkkeja pääsee voitelemaan, niin kokeilisin ensimmäiseksi sitä... Jos esim. CRC tai vastaava ohut öljy auttaa, niin sitten sinne voi yrittää laittaa jotain pysyvämpää ainettakin.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2011, 14:28:53 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #5 : 07.07.2011, 13:52:11 »
Haarukka ei mahdu kääntymään kytkinakselin ohi ja vaikka mahtuisikin niin painelaakerin uudelleen kiinnityksessä tulisi ongelmia. Alempaa holkkia ei siis pysty vaihtamaan irrottamatta laatikkoa.

En kyllä usko että kytkimen takertelu pienimmässäkään määrin johtuu holkeista vaan nimenomaan vaijerista. Rasva tietysti auttaa toiminnan herkkyydessä eli rasvaaminen kannattaa kyllä. Öljyn saa valutettua alaholkille myös yläholkin vaihdon yhteydessä ihan suoraan sitä kytkinhaarukan akselia pitkin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #6 : 07.07.2011, 14:31:58 »
Öljyn saa valutettua alaholkille myös yläholkin vaihdon yhteydessä ihan suoraan sitä kytkinhaarukan akselia pitkin.

Paitsi uudempien osien kohdalla, koska niissä on se kumitiiviste estämässä tehokkaasti öljyn kulkeutumisen akselia pitkin. Itse ajattelin asentaa tuohon jo melkein ikuisuusprojektiksi venyneeseen 306 GTI-6:een nuo uudemat osat, kunhan vielä varmistan yhteensopivuuden myös käytännössä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nisunalle

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #7 : 07.07.2011, 16:59:14 »
Muoviläpyskän alla oleva luukku on noin 5x10cm. Jos haarukka-akseli nousisi/kääntyisi jonnekin pois tieltä (mitä en kanssa usko) saisi alaholkin ehkä vaihdettua tosta luukusta. No uusi alkuperäinen "Cable Debrayage" on Citroen/Peugeot 2150Y8 ja direktiivit kertovat pituudeksi 605mm. Mistään ei tota pituusmittaa tästä uudestakaan vaijerista saa mutta on tismalleen kuitenkin samanlainen, kuin se alkuperäinen vanhakin vaijeri, eli noin 626mm "päätyklönttien" sisäväli. Mutta, mitä varten uudessa pakkauksessa on semmoinen U-mallinen 20cm pitkä irrallinen muoviprofiilin pätkä? Varaosamyyjä oletti sen olevan ehkä jossain toisissa malleissa tarvittava asennusapuväline, joka poistetaan sitten, kun vaijerin päät ovat jo kiinni?

Nisunalle

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkinhaarukan akselin muovilaakereiden vaihto
« Vastaus #8 : 08.07.2011, 17:55:44 »
Täällä olikin foorumilla näköjään kuva tämmöisen 306XT 1.8 16V auton automaattisäätöisen kytkinvaijerin yläpäästä: http://faq.peugeot505.info/images/44694_306_xu7jp_kytkinvaijeri_385-gb_011.jpg

Keskellä olevat kaksi pientä n.5mm halkaisijaltaan olevaa, vaijerinsuuntaan liikkuvaa metallirullaa, ovat ne vaijerin optimikiristyksestä huolehtivat veijarit. Ne puristuvat kytkinpoljinta painettaessa vaijerin kuoren yläpäähän kiinnitettyä 11mm metalliputkea vasten, josta kaksi pintaa jyrsitty 9mm:iin noille rullille "kiitoradaksi".  Mitään ei varsinaisesti ollut rikki mutta yhteen kohtaan oli kulunut tuohon rullia kartio-osallaan tiukkaavaan metallirenkaaseen rullien urat ja vastaavasti oli myös pienehköt urat vaijeriputkessa rullien "kiitoradalla". Tuli mieleen, kun joskus esim. vaihteettomia polkupyöriä korjailtiin, oli systeemi takanavassa semmoinen, että neljä tai viisko niitä rullia oli, jotka kartion avulla kiristivät takarattaan polkemisvoiman takapyörän napaan. Ja, kun rullille tuli riittävät kulumakohdat takanavassa, saattoi se joskus jyrkässä ylämäessä varsinkin aiheuttaa melkoista tyhjään potkaisua! Rullia myytiin sitten 0.1/ 0.2mm jne. ylikokoja ja taas pelitti pyörä jonkin aikaa. Saattaa tässä kytkinvaijerijutussa olla myöskin samaa, että pienet kulumat voivat jo toisinaan aiheuttaa polkimen jumittamista, taikka vaijeri ei kiristy riittävästi jne. vaikka vaijeri ei varsinaisesti rikki olekkaan.  Kytkinpoljinkin, kun on vain yhdellä jousella, eli esim. vaijerin poissaollessa, joko pohjassa taikka ylhäällä! Ei ole tässä autoversiossa koskaan ollut sitä toista kytkinpolkimeen vaikuttavaa vinkkelinmallista jousta, taisi olla jossain 306:n kytkinpolkimen kuvissa painojousen nimellä!

 
« Viimeksi muokattu: 08.07.2011, 18:13:27 kirjoittanut Nisunalle »