Nyt on tässä vaimon 306:ssa kytkin alkanut oireilemaan, kytkinpoljin jää pohjaan aika usein, sitten saattaa pelittää taas kummasti muutaman päivän oireitta jne. Uusi alkuperäinen kytkinvaijerikin tuli jo tilattua vaikka vanhassakin (alkuperäisessä!) vaijeri ainakin liikkui ihan moitteetta. Tiedä sitten siitä automaattisäädöstä, sen toimintakuntoa ei vissiin oikein irtovaijerissa päällisinpuolin pysty toteamaankaan?
Jos tuntuu siltä, että tosiaan kytkinhaarukan akseli jumittaa muoviholkkeihinsa, niin ylimmäistä voi yrittää voidella esim. CRC:llä tai vastaavalla. Alimmaista sen sijaan ei pysty voitelemaan vaihteistoa irrottamatta, jollei sitten halua porata muoviholkin pohjaan pientä reikää.
Alimman holkin uusimmassa versiossa 2175 54 (DAM-numerosta 08485/01.02.2000 lähtien) on pohjassa n. 2 mm:n reikä, jota ei vanhemmassa osassa 2175 20 ole. Uudemmat holkit (ylempi 2175 55 ja alempi 2175 54) näyttäisivät olevan hieman väljempiä vanhempiin nähden (2175 21 ja 2175 20). Syynä on todennäköisesti se, että on haluttu estää akselin ruostumisesta aiheutuva takertelu. Ulkoisena erona osissa näyttäisi olevan vain holkkiin kiinnittyvää tiivistekumia 2175 56 varten tehty kaulus uudemmassa (tiivisteet pitää ostaa erikseen). Uudet ja vanhat osat vaikuttaisivat olevan vaihtokelpoisia keskenään, mutta en ole vielä varmistanut asiaa kokeilemalla.
Osat maksavat vain joitakin euroja, joten ne kannattaa toki aina kytkinremontin yhteydessä uusia ja samalla puhdistaa myös akselin päät ruosteesta sekä voidella pinnat hyvin.
Holkit eivät ainakaan itselläni olleet 264 000 km ajetussa 306 GTI-6:ssa juurikaan kuluneet, kun niitä äsken mittailin ja vertailin uusiin. Jumittelu johtunee enimmäkseen osien voitelun puutteesta ja akselin ruostumisesta, joka pienentää välyksiä.
Vaijerista:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44694.0Jollei kytkinvaijerinkaan vaihto auta niiden holkkien voitelun lisäksi, niin sitten lienee edessä kytkinremontti (kannattaa joka tapauksessa tehdä, jos vaihteiston joutuu irrottamaan). Autossa taitaa edelleen olla alkuperäinen kytkin? Minkä verran sillä on ajettu?
Mistä muuten johtuu tuon kytkimen pystyakselissa oleva vajaan cm:n pystysuuntainen välys, onko se uutenakin jo? Ei kai se niillä akselin muoviheloilla ole hoidettu?
Taitaa olla ihan suunniteltu ominaisuus, johon ei muoviholkeillakaan ole vaikutusta (teoriassa välystä voisi kasvattaa alimman holkin kuluminen pohjastaan, mutta käytännössä kulumista ei juuri esiinny). En ole noista omista autoista välystä mitannut, mutta samaa luokkaa taisi olla.
Kytkimen pystyakselissa on ainakin ylempi muovihela jonkin verrankin kulunut sen ulkopuolisen haarukan alla, jonka toiseen päähän tulee kytkinvaijeri kiinni. Pystyykö pystyakselin ylä- ja alahelan vaihtamaan ilman suurempia vaihteiston/kytkinkotelon aukaisuja jne.? Miten te olette niitä vaihtaneet?
Ylimmäisen pystynee vaihtamaan, kun irrottaa kytkinvivun ja kampeaa muoviholkin pois (sitä kiinni pitävät pienet muovikielekkeet taipuvat antaen periksi), mutta ainakin alimmaisen vaihto vaatii vaihteiston irrottamisen.
306 (1. mallisarja), kytkin306 (2. mallisarja), kytkinMiten se pystyakselin yläpäässä oleva siirtohaarukan lukitusruuvi lähtee pois, ei ole mitään kantaa ruuvissa ja kuitenkin kierrepultti näkyy olevan?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38635.msg197615#msg197615Lukitustapissa on siis kierteet vain toisessa päässä irrotuksen helpottamiseksi. Helpointa se on vetää pois esim. liukuvasaran avulla. Päähän voi myös kiertää vastakkain kaksi mutteria (M7), joista avaimella kiertäen tapin voi saada liikkumaan. Kun tapin saa liikkumaan, voi sen vetää pois kunnon lukkopihdeillä samalla sitä hieman edestakaisin kiertäen. Irrotusöljykin auttaa. Lukkopihtejä voi myös naputtaa vasaralla. Tuurnaakin voi käyttää apuna, mutta vaihteiston ollessa paikallaan ei tappiin taida päästä käsiksi kovin helposti.
Kuvassa kytkinvivun lukitustappi (2172 06, PIN, 7X51):
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.