Ongelma:
Auto: 1996 306 XRDT.
Alkoi liikennevaloissa kytkin ujeltamaan ja rahisemaan, kuin olisi painelaakeri tiensä päässä tai levy kulunut niiteille. Varsinainen hämmennys tuli, kun luin Motonetin kuvastoa. Turbodieselin kytkinsarja 167,85 e. Onko se tehty kullasta?
Voiko sen korvata vaikka jollain bensakoneen kytkimellä? Ei toi mun vanha mylly anna enään kaikkea sataa heosvoimaansa muutenkaan ulos, joten kyllä siinä kestäisi joku heikompikin kytkin. Vai saako jostakin kytkinsarjaa sopivammin?
Ratkaisu:
Nyt se on vaihdettu. Olipahan savotta. Yksi kytkinlevyn vaimenninjousista oli lähtenyt kävelemään, eli tippunut paineasetelman ja levyn väliin. Vetotyypin kytkinhän siellä oli. Ilmeisesti dieselkoneen vauhtipyörä on sen verran bensakoneen vauhtipyörää paksumpi, ettei painotyypin kytkinsysteemi mahdu kaavelin sisään.
Asennusvaiheessa suurinta huolta aiheutti kytkinhaarukan "sujauttaminen" vetolaakerin sisään, joka on tehtävä lähes sokkona samalla, kun rutkuttaa painavaa vaihdelaatikkoa paikalleen. Korvaamattomaksi avuksi osoittautuivat todella pitkät pätkät kierretankoa, jotka sai ruuvattua parin ylimmän pultin tilalle. Näitä pitkin saattoin vaihdelaatikon liu'uttaa lähes hallistusti paikoilleen ja samalla pystyi varmistamaan, että se haarukkakin löysi paikkansa. Nyt kytkin toimii taas.
Aikaa kului kolme iltaa, kun töiden jälkeen askarteli tehokkaasti kolme-neljä tuntia. Samalla todella kannattaa vaihtaa vetoakseleiden öljytiivisteet. Alkuperäiset Peugeotilla 14 e ja 19 e. Laakerikaupassa 3,60 e ja 5 e.