Kirjoittaja Aihe: 306 - Kytkin ujeltaa ja rohisee  (Luettu 3482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KMS

  • Vieras
306 - Kytkin ujeltaa ja rohisee
« : 03.12.2006, 22:16:19 »
Ongelma:

Auto: 1996 306 XRDT.

Alkoi liikennevaloissa kytkin ujeltamaan ja rahisemaan, kuin olisi painelaakeri tiensä päässä tai levy kulunut niiteille. Varsinainen hämmennys tuli, kun luin Motonetin kuvastoa. Turbodieselin kytkinsarja 167,85 e. Onko se tehty kullasta?

Voiko sen korvata vaikka jollain bensakoneen kytkimellä? Ei toi mun vanha mylly anna enään kaikkea sataa heosvoimaansa muutenkaan ulos, joten kyllä siinä kestäisi joku heikompikin kytkin. Vai saako jostakin kytkinsarjaa sopivammin?

Ratkaisu:

Nyt se on vaihdettu. Olipahan savotta. Yksi kytkinlevyn vaimenninjousista oli lähtenyt kävelemään, eli tippunut paineasetelman ja levyn väliin. Vetotyypin kytkinhän siellä oli. Ilmeisesti dieselkoneen vauhtipyörä on sen verran bensakoneen vauhtipyörää paksumpi, ettei painotyypin kytkinsysteemi mahdu kaavelin sisään.

Asennusvaiheessa suurinta huolta aiheutti kytkinhaarukan "sujauttaminen" vetolaakerin sisään, joka on tehtävä lähes sokkona samalla, kun rutkuttaa painavaa vaihdelaatikkoa paikalleen. Korvaamattomaksi avuksi osoittautuivat todella pitkät pätkät kierretankoa, jotka sai ruuvattua parin ylimmän pultin tilalle. Näitä pitkin saattoin vaihdelaatikon liu'uttaa lähes hallistusti paikoilleen ja samalla pystyi varmistamaan, että se haarukkakin löysi paikkansa. Nyt kytkin toimii taas.

Aikaa kului kolme iltaa, kun töiden jälkeen askarteli tehokkaasti kolme-neljä tuntia. Samalla todella kannattaa vaihtaa vetoakseleiden öljytiivisteet. Alkuperäiset Peugeotilla 14 e ja 19 e. Laakerikaupassa 3,60 e ja 5 e.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkin ujeltaa ja rohisee
« Vastaus #1 : 04.12.2006, 07:14:32 »
Muistaakseni tuossa mallissa on vetotyypin kytkin eikä painelaakeria saa erikseen, siksi sitä ei voi korvata ihan millä tahansa.

Voiko sen korvata vaikka jollain bensakoneen kytkimellä? Ei toi mun wanha mylly anna enään kaikkea sataa heosvoimaansa muutenkaan ulos joten kyllä siinä kestäisi joku heikompikin kytkin.

Kytkimen mitoitusperusteenä eivät ole 'hevosvoimat tai kilowatit' vaan vääntömomentti eli vapaastihengittävän 'normi' ottomoottorin kytkintä ei kannata edes miettiä. Ahdetun tai suuritilavuuksisen ottomoottorin kytkin vääntömomentin keston puolesta toki riittäisi, mutta eipä sellainen varmastikaan edullisemmaksi tulisi eli alkuperäistä tai korvaavaa tarviketta kehiin...

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkin ujeltaa ja rohisee
« Vastaus #2 : 04.12.2006, 17:44:24 »
Samaa tossa kuvassa sen sun tuon kytkimen kanssa on tasan kytkinlevy ja paineasetelma. Sinänsä sillä onko kytkin neste- tai vaijeritoiminen ei ole mitään merkitystä. Eli tavallisen pushtype ja pulltype kytkimen ero on vain siinä mihin suuntaan painelaakeri liikku kun kytkin vapauttaa.

Kyllä - 'vetotyypin kytkimen' (oikeastaan paine-asetelman) tunnistaa helpoiten levyjouseen (esim. kappale edellisen kuvan paine-asetelman pyörintäkeskiössä) kiinnitetystä elementistä. Tosin varma tapa, painelevyn irroituksen toimintatavan, päätteleminen kuvasta ei ole.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkin ujeltaa ja rohisee
« Vastaus #3 : 22.12.2006, 07:22:37 »
Ilmeisesti dieselkoneen vauhtipyörä on sen verran bensakoneen vauhtipyörää paksumpi, ettei painotyypin kytkinsysteemi mahdu kaavelin sisään.

Työntävä rakenne ei mekanismin kokonaiskorkeutensa puolesta eroa vetotyypin mekanismista. Syy on asetelman jousivoimassa (clamp force) -> vetotyypin kytkimellä välityssuhde poljinvoimaan nähden pienempi. Toisin sanoen vetotyypin mekanismissa lautasjousen ja painelevyn tukipisteen paikka kehällä ulompana.