Kirjoittaja Aihe: 306 - Kierroslukumittari ei toimi (diesel)  (Luettu 4261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

j2k

  • Vieras
306 - Kierroslukumittari ei toimi (diesel)
« : 28.12.2006, 22:46:17 »
Auto: 1996 306 1,9 SRDT.

306:sen kierroslukumittari on ruvennut temppuilemaan. Aluksi pätkiminen oli satunnaista ja saattoi toimia esim. 10km ajoon lähdettäessä. Nyt mittari on esittänyt kuollutta pari kuukautta. Ilmeisesti vika on vauhtipyörällä olevassa anturissa tai sen johdoissa. Osaako kukaan sanoa missä tuo anturi tarkemmin sanottuna sijaitsee ja miten siihen pääsee helpoiten käsiksi?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Kierroslukumittari ei toimi (diesel)
« Vastaus #1 : 29.12.2006, 07:46:19 »
Anturi on lohkon ja vaihdelaatikon liitoksen kohdalla, lohkon takimmaisen pystyreunan kohdalla. Kyllä siihen yläkautta pääsee käsiksi, hiukan ahdasta voi tosin olla.

Vika voisi tosiaan olla anturissa, jos se on löysällä kiinnikkeissään ja etäisyys vauhtipyörään on päässyt kasvamaan liian suureksi. Helpoiten säädön ja anturin mahdollisen etäisyys ongelman saa korjattua kun löysää kiinnityksen, huomaa että siinä on kaksi kiinnitys ruuvia, mutta vain toinen tarvitsee löysätä säätöä varten, moottori käyntiin ja koittaa vaikuttaako anturin etäisyys mittarin toimintaan (apumiehestä on tässä huomattavaa apua).

Anturin "teoreettinen" ohje-etäisyys haynesin korjausoppaan mukaan vauhtupyörästä on 1 mm, joskin oman kokemuksen mukaan se on just siinä rajoilla onko jo liian kaukana.

Tosin vikahan voi olla myös muuallakin kuin anturissa...    ...toimiiko kaikki muut mittarit? Vaikuttaako mittarin toimintaan jos vian päällä ollessa takoo nyrkillä kojelautaa?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Kierroslukumittari ei toimi (diesel)
« Vastaus #2 : 29.12.2006, 19:54:56 »
Mittaristo on jaeger eikä mittarin koputtelulla ole vaikutusta viisariin. Mittariston muut toiminnot toimivat normaalisti. Kierroslukumittarin viisari makaa lähellä nollaa tai nollassa (en muista kuinka lähelle tuon pitäisi laskea).

Katselin tuossa päivällä yläkautta josko anturi näkyisi mutta eipä vaan pistänyt silmään. Imusarja ja välijäähdytin peittää sen verta hyvin koneen takaosan ja ovat niin lähellä rintapeltiä ettei käsi mahdu välistä. 

Joo, tolleen se toimii kun anturi on liian kaukana, normaalisti pikkasen liian kaukana oleva näyttää tyhjäkäynnillä 0 ja kun nostaa kierroksia niin se pomppaa suoraan nollasta sinne 1500 -> lukemille.

Sen verran muista 1.9 TD:n pellin alusesta että kyllä siitä jotain joutuu purkamaan edestä ennen kuin anturi näkyy. Tai jos ihan totta puhutaan niin ei se muuten näy missään vaiheessa ennen irroitusta, sellainen harmaa johto menee mustaan mötikkään, ja kiinnitys ruuvit on vielä jakupään suuntaan = ihan korvakuulolta joutuu säätämään. Mutta ei se anturi näy siitä välijäähdyttimen ja rinta pellin välistä vaan akun kohdalta kun katsoo suoraan alipaine pumpun kohdalta alas, lohkon ja lootan välisen liitoksen ja lohkon pysty takaseinän liitos kohdassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.