Kirjoittaja Aihe: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta  (Luettu 4260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

diisselipösö

  • Vieras
306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« : 29.01.2007, 11:03:01 »
Meillä on 306 HDi vaimon työmatka-autona. Jarrupolkimen varresta oli irronnut tappi jolla se oli kiinni tulipellin läpi tulevassa akselissa. Tällöin jarrupoljin oli muutaman sentin normaalia alempana ja jarruvalot paloivat jatkuvasti. Jarrut toimivat muuten normaalisti, poljintuntuma oli vain hieman erilainen. Jarruvalot sai sammumaan nostamalla poljinta jalalla.

Laitoin tapin takaisin paikoilleen, joten poljin on nyt normaalikorkeudella ja poljintuntuma taas normaali. Mutta jarruvalot palavat edelleen jatkuvasti. Kaiken pitäisi periaatteessa olla kunnossa kun jarrupoljinkin on nyt oikeassa asennossa. Mikähän voisi olla vialla? Ihan pienen vian vuoksi en viitsisi autoa viedä korjaamolle, jos vain itse pystyn korjaamaan.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #1 : 29.01.2007, 11:48:37 »
Jarruvalonhan yleensä sytyttää polkimen yhteydessä oleva kytkin. Jospa kytkin on jotenkin siirtynyt tai rikkoutunut tuon tapin irtoamisen/paikalleen laiton aikana.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

timmi306

  • Vieras
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #2 : 31.01.2007, 14:34:31 »
Katsoin kojelaudan alle niitä polkimia ja yritin etsiä jarrulle jotakin kytkintä joka vaikuttaisi jotenkin jarruvaloihin, mutta en löytänyt mitään kytkintä. Kytkinpolkimelle löytyi joku kytkin mutta ei jarruille.

Siihen jarrupolkimen varteen tai varresta lähtee pieni lisäke sille painonappikytkimelle joka toimii sen jarruvalon katkaisijana.Voihan olla että se sijaitsee siinä jarru- ja kytkinpolkimen välissäkin?

Joo kyllä se sielä on, tosin purkamatta aika ahtaassa paikassa. Mellä oli löystynyt kyseinen katkaisija, ja jarruvalo syttyi vain kun jarrutti oikein voimakkaasti. Onneksi huomattiin ajoissa, voisi muuten olla meidänkin sedan HB....

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #3 : 31.01.2007, 19:45:07 »
Kyllä, 306 uudemmissa malleissa saattaa olla kytkin sekä kytkin polkimella että jarrupolkimella, nimimerkillä ihan itse nähnyt vm 2001 mallisessa. Itse jarrupolkimella oleva kytkin ei ole sen kummemin kiinni, se on vain painettu paikalleen soviterenkaan voimin.
 
Jarrupolkimen kytkin on todella ahtaassa raossa, rattiakselin teräksisinen tukikotelon sisällä...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #4 : 01.02.2007, 09:35:13 »
Mihin tuo kytkimellä oleva vaikuttaa?

Se vaikuttaa kierrosten laskunopeuteen vaihtokohdassa.. ilman kytkintä polkimessa, kierrokset tulevat jyrkemmin alas => jos ei paina poljinta = moottorijarrutus. Vanhat ruiskupelit ovat "vähän" kulmikkaamipia ajettavia kuin nykyiset => ei kytkintä=> syötönkatkaisu alkaa heti, tai jonkun kiinteän ajan kuluessa. Näissä uudemmissa kun tuo vaihtaminen tunnistetaan, pidetään kierroksia vähän aikaa ylempänä, eli vaihtotapahtuma on näin pehmeämpi.

Edellä kerrottu pätee myös bensavehkeisiin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #5 : 01.02.2007, 13:00:24 »
Joidenkin tasanopeussäätimien yhteydessä poljinkatkaisijoilla estetään myös moottorin ryntääminen kytkinpoljin painettaessa -> yleensä ns. irroittaa säätimen.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #6 : 10.10.2007, 08:47:48 »
Ongelma:

Auto: 2001 306 ST 2,0 HDi  (66 kW).

Tämä nyt saattaa olla sarjassamme tyhmiä kysymyksiä. Mutta tänään kun töihin ajoin, niin kiinnitin huomiota siihen, että jarruvalojen toiminta tuntuu olevan vähän...epämääräistä.

Eli pienellä jarrupolkimen painalluksella jarruvalo ei aina edes syty, joskus syttyy, joskus ei. Kovalla painamisella pääsääntöisesti syttyy aina. Lisäksi niinkin saattaa käydä, että valo syttyy ensimmäisellä painalluksella, mutta toinen painallus heti perään ei sytytäkään jarruvaloa. Pienillä, hitailla painalluksilla tuo valo ei syty kai ollenkaan. Tai riippuen tilanteesta.

Ratkaisu:

Se jarruvalojen katkaisija oli syypää.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #7 : 10.10.2007, 09:21:31 »
Olisiko jarruvalon katkaisija viallinen. Löytynee jarrupolkimen lähettyviltä.

Löytyy ja on muuten todella ikävässä paikassa, kytkimen näkee mutta siihen ei ihan helposti pääse käsiksi alhaalta päin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

timmi306

  • Vieras
Vs: 306 - Jarruvalojen epämääräinen toiminta
« Vastaus #8 : 11.10.2007, 19:05:45 »
Omassa 306:sessa oli sama vika. Talven liukkailla hieman vaarallista.... Ihan käsikopelolla korjattiin. Hieman oli katkaisin päässyt löystymään. Juurikin se joka löytyy polkimenluota. Muistaakseni siinä oli joku säätö jota sai pyöritettyä. Jos autossa on lisäjarruvalo ylhäällä takalasissa, toiminnan näkee ainakin hämärällä hyvin kun laittaa hattuhyllylle esim. tyynyn.