Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikakoodi EGR:stä ja vakionopeudensäätimen toimimattomuus (HDi)  (Luettu 4231 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samppooti

  • Vieras
Auto: 2008 407 1,6 HDi (195 000 km).

Eli auto heittää vakkarin pois päältä yleensä aina kun olisi voiman tarvista. Eli kiihdyttäessä kesken ohituksen tai aivan onnettomassakin vastamäessä. Samalla auto menee vikatilaan ja kaasuun vastaaminen katoaa lähes täysin.

Vikakoodia antoi EGR:stä. Tähän mennessä vaihdettu ilmamäärämittari, turboa ohjaava solenoidi ja siihen liittyvät alipaineletkut ja viimeisimpänä Valeon EGR. Sopeutus suoritettu Kajaanin Pörhön toimesta. Egr:n vaihdon jälkeen kyllä huomas että moottori jaksaa vääntää paremmin alhaalta ja kulutus tippui hieman mutta silti matka-ajon kulutus pyörii 6,2-6,7 litran välissä, joka mielestäni on korkea tuolle moottorille. Hiukkaspoltto tapahtuu ~300 km:n välein.

Olisiko kellään asiaan perehtyneellä vielä ideoita vian aiheuttajasta?

jukkanen

  • Vieras
Nämä osaavat joskus olla niin mystisiä. Minulla C4 Grand Picassossa samaisella koneella teki samantapaista, ja kun säädin auraukset kohdalleen niin että auto alkoi kulkea suoraan ratti suorassa, loppuivat vakkarin päältä pois menot. Sitä ennen siinäkin oli EGR:n vaihto, mitä ennen se antoi useasti ABS/ESP-vikavaloja, sekoili robottivaihteiston kanssa ja meni pahimmillaan nilkutusmoodiinkin. Aina nuo oire-vikayhdistelmät eivät näissä vaikuta kovin loogisilta. :o

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Hiukkaspoltto on mun mielestä aavistuksen tiuha jos tolla ajetaan matka-ajoa. Matka-ajossa ton pitäisi kyllä mennä 5 litran pintaan, vaikka ajelis reippaaminkin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

juie

  • Vieras
FAP putsaukseen ja PP:llä tieto että vaihdettu uusi FAP. Voi olla niin tukossa että ahdistaa menoa, polttoväli pitäisi olla luokkaa 600-900km.

Jouna

  • Vieras
Itselläni tipahteli vakkari 407:sta pois päältä kuskinpuolen koiranluun väljyyden takia. Ei se kummia näy vaativan tuo "ominaisuus".

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Ei kai nyt sentään, ei kyllä voi uskoa yhteyttä  :o

plagu

  • Vieras
Itse ajelin 407:lla puolivuotta ilman toisen puolen koiranluuta ja ei kyllä vaikuttanut mitenkään vakkarin toimintaan eikä edes voi vaikuttaa. Vakkari kyllä tippuu pois jos esp puuttuu tilanteeseen, joten kai teoriassa aivan pain per"#¤"#:ttä olevat pyöränkulmat voisi tuollaita aiheuttaa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
^ Juuri näin.

... kun säädin auraukset kohdalleen niin että auto alkoi kulkea suoraan ratti suorassa, loppuivat vakkarin päältä pois menot. ...

Voisin veikata, että tuo ratin suoristus on vaikuttanut asiaan. Toki varmasti jos renkaat on niin vinossa, että pyörivät eri tahtiin, vastaava voisi tapahtua, pitänee vaan olla varmasti aika vinossa ::)
Vakkari putoaa pois päältä mm. silloin kun auto joutuu puuttumaan kulkuun juurikin esim. ABS:n, ESP:n tai jonkun muun järjestelmän kautta. Jos kone menee "limp home" -moodiin/ vikatilaan niin saattaa hyvin vaikuttaa vakkarin toimintaan, eihän silloin kaikki ole kunnossa.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Limp moodissa ei vakkari kyllä toimi.

Samppooti

  • Vieras
Joo tarkennetaan vielä sen verran että ku vakionopeudensäädin lähtee pois päältä ja auto menee vikatilaan niin vakkaria ei tosiaan saa päälle ennen kuin auto on sammuksissa pari minuuttia. Vois tosiaan tuon FAP-pöntön ottaa kesäloman aikaan kouraan ja puhistella. Ohjeitahan tuohon näkyy olevan vaikka huru mycket...

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Eri tekniikka, mutta DW10ATED (hdi 8v), eli C5:ssa vakkari ei toiminut viallisella nokka-akselin asentoanturilla. Mitään muita vikoja ei ollut silloin.
Audi A4 Tdi Q

Samppooti

  • Vieras
No nyt se sitte eilen ehtoolla heitti jo herjaaki tuosta hiukkasloukun tukkeutumisesta. Pitää loppuviikosta lähteä purkamaan ja pesemään kyseinen pönttö. Mitä nyt vähä vilkaisin nuita FAP:n pesujuttuja niin tuossapa nyt ei taida mitään ihmeellistä olla, vai kuinka on?

Löytyskö Kajaanista ketään joka korvausta vastaa pääsis PP:llä käsiksi tuohon autoon ja osais tehdäkki sillä jotain?

Jouna

  • Vieras
Samppooti, laitoin sulle yyveetä.

Jouna

  • Vieras
Kyllä se vaan loppui siihen koiranluun vaihtoon vakkarin tipahtelu pois päältä. Tiedä sitten olisiko esim. ollut anturin johdossa kosketushäikkää ja jos sitä tuli tökättyä tai jotain...

Samppooti

  • Vieras
No viime viikonloppuna sain aikaseksi ottaa tuon hiukkasloukun irti, eipä ollu kummonen homma. :) Keittelin sitä tunnin ihan pelkällä vedellä jonka jälkeen aloitin huuhtelemaan sitä painepesurilla. Punaista hiutaletta (tuhkaa?) tuli todella reilusti. Varmaan lähemmäs 1.5 tuntia huuhtelin sitä välillä ravistellen ja pyöritellen.

Sitten kun vesi alko tulla lähes kirkkaana ulos ravisteluista huolimatta, lopetin huuhtelun ja valuttelin enimmät vedet pois ja heitin pöntön paikalleen ilman sen kummempia kuivailuita.

Käynnistäessä sitte edelleenki tuli ilmotus tukkeutuneesta loukusta mutta tuohan nyt oliki arvattavissa. Alkuun en huomannu auton käytöksessa mitään eroa mutta tuollaisen 100 km ajosuoritteen jälkeen alko persdynossa hoksaamaan että suurin nuhaisuus oli poissa.

Maanantaina käytin autoa piuhan nokassa ja siellä loukun tuhkamääräksi kone ilmotti 0%, eli kai pesu sitte onnistu. Koneella syötettiin tieto että autoon on vaihdettu uusi hiukkassuodatin ja nollattiin kaikki vikakoodit. Loukun ilmotus on pysynyt poissa ja 70km seka-ajon jälkeen ajotietokone näytti kulutukseksi 5.7 litraa keskinopeudella 43km/h. Ajossa eron huomaa kyllä paremmasta kiihtyvyydestä ja auto jaksaa vetää nyt iloisesti tuonne 4000rpm paikkeille. Ennenhän 3000rpm jälkeen ei oikeastaan tapahtunut enää mitään.

Vakkarista en vielä uskalla sanoa mitään kun ei tuota matka-ajoa vielä ole kertynyt mutta kertaakaan auto ei mennyt vikatilaan tuon 70 kilometrin aikana.
Testejä jatketaan...