Kirjoittaja Aihe: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)  (Luettu 7412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« : 03.04.2015, 17:49:58 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 260 000 km).

Huomasin tuossa yhtenä päivänä että (ilmeisesti) kannen öljykoppien tiiviste vuotaa. Tuo menee vaihtoon ilmojen lämmettyä. Onko tuo vain ruuvaushomma vai tarviiko laittaa jotain tiivisteliimaa tms tiivisteen pintoihin?

Voisiko kuvien mukaisella vuotamisella olla merkitystä öljynkulutuksessa? Autoon tarvitsee nykyään lisätä n. 1-2 litraa 10000km matkalla, pikkuhiljaa lisääntynyt viime vuosina. Ainahan tuohon koneeseen on tarvinnut vähän lisäillä - nippa nappa 1 litra riittänyt pitämään varoitustekstit poissa 15 tkm matkalla - mutta sitten ollaankin oltu alarajoilla kun tulee öljynvaihto). Nyttemmin siis lisääntynyt.

Tiivisteet Motonetissa á 6,90 e, sama hinta imu- ja pakopuolelle.

Kuva 1 edestä, 2 & 6 sokkona kuvattu moottorin takakulmasta (vasen pääty).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #1 : 03.04.2015, 17:55:47 »
Venttiilikotelon kansissa on muotoon valettu elastomeeritiiviste, eli tiivisteliimaa ei tarvita.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #2 : 03.04.2015, 18:11:35 »
Kiitti Benkku.

Jos/kun suojakopan irroittaa, onko odotettavissa öljyn valumista, ts. onko mahdollisen öljyn pinta seisoneessa autossa pakopuolellakaan kopan korkeudella vai jääkö alemmas?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #3 : 03.04.2015, 18:40:39 »
Jää alemmas, nokka-akselin öljyaltaan ylivuoto on pari-kolme senttiä kannen tiivistyspintaa alempana. Kannen huohotuskaasujen poistokanavien alussa saattaa öljyä hiukan olla, mutta nostaa kantta hieman ylöspäin ja ujuttaa muovipussiin, niin ei sotke moottoritilaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #4 : 04.04.2015, 09:59:26 »
Pöh. Nuo Motonetin tiivisteet ovatkin listattu 1.8 koneeseen (ja 2.0) vain vuosimalleihin 04-05. 2.2 -litraiseen löytyy 04-11.

Onkohan noista jompikumpi oikeanlainen myös uudempaan 2006 EW7A 1.8:aan?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

bxsport

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #5 : 04.04.2015, 20:42:20 »
EW7A ja EW10A moottoriin ei saa erikseen venttiilikopantiivistettä. Tiiviste tulee vaan uuden venttiilikopan kanssa. Alkuperäiset ovat ainakin kalliita muistaakseni 180€ ja 280€

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #6 : 04.04.2015, 21:23:51 »
Venttilikannet sopivat ristiin vanhempien ja uudempien moottoreiden kansiin läpi koko EW perheen. Noissa uudemmissa on 'huohotustilaa' korotettu, mutta tiivistys/kiinnitys nokkapukkien laakerikansiin on sama.

bxsport

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #7 : 04.04.2015, 21:48:53 »
Kiinnitys on sama uusissa ja vanhoissa ew koneissa.

Vanhemmissa ew koneissa huohotus pakopuolen venttiilikopassa. Kun ew7/10A moottoreissa on imupuolen venttiilikopassa. Lisäksi vanhemmissa ew koneissa on nokka-akselin asentotunnistin pakopuolen venttilikopassa. Ew7/10A moottorissa nokka-akselin asentoanturi on sylinterikannen sivussa imupuolella.

Vähän joutuu soveltamaan jos meinaa vanhemman ew-koneen venttiilikopat laittaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #8 : 04.04.2015, 22:17:54 »
Niin - tarkoitin tuolla edellisellä että, tietenkin sinne kannattaa vaihtaa vain tiivisteet, joita vanhempiin venttiilikotelokansiin saa erikseen.

bxsport

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #9 : 05.04.2015, 07:17:12 »
Mahtaako onnistua?
 
EW7/10A moottoreissa se tiiviste on sellaisessa levyssä kiinteenä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #10 : 05.04.2015, 15:36:53 »
Missä levyssä, onko tuo liittämäni kuva vanhemmasta vai A-versiosta?

Lisää keskustelua kyrillisin kirjaimin osoitteessa " http://407club.ru/index.php?showtopic=11&st=40 ". Google ei vain tee siitä kovin ymmärrettävää suomenkieltä.

Jos ei vanhemman tiivistettä voi käyttää, oisko muita kunnollisia/toimivia vaihtoehtoja uusien koppien hankkimiselle. Ihan löysällä ei ainakaan pultit olleet kun hylsyavainta pulttiin sovittelin, mutta voisiko pultti olla jumahtanut muuten vain (eli kiristys auttaisi, vai onko pulteille "stopparit")?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #11 : 05.04.2015, 15:44:15 »
Itse kokeilisin vastaavassa tilanteessa tasotiivisteliiman käyttöä. Aika typerää jos ei pelkkiä tiivisteitä saa uusia.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #12 : 05.04.2015, 15:46:26 »
Vanhemman venttiilikansityypin tiivistettä voi kyllä käyttää, kiinnityspultit samoissa kohdin eli tiivisteen kehämuodot samat. Toinen vaihtoehto tietty lisätä alkuperäisen tiivistyksen painetta lyhentämällä hieman (luokkaa 0.5 mm) venttiilikannen pultinreijissä olevia, ylikiristyksen estäviä peltiholkkeja.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #13 : 05.04.2015, 16:57:36 »
Mikähän tarkoitus noilla umpinaisemmilla tiiviste(systeeme)illä on 7A-koneessa? Vähentää öljyn roiskumista ja/tai vaahtoutumista tms?

Mutta voisi siis kokeilla vaihtaa nuo umpinaiset avonaisiin vanhemman koneen tiivisteisiin? Tai ehkä otan nuo rajoitinhokit irti ja hion pienen siivun pois.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #14 : 05.04.2015, 21:23:02 »
Niillä levyillä ehkäistään öljyn joutumista huohottimeen, mutta levyn lisäykseen lienee enemmän vaikuttanut se että voidaan käyttää koneellista kokoonpanoa - tiivisteen pysyessä muodossaan.