Kirjoittaja Aihe: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)  (Luettu 4018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anzarazor

  • Vieras
407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« : 20.10.2016, 00:39:30 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 (RFN, EW10J4).

Moi, pösö hytkyilee kylmänä jo siihen malliin että on aika vaihtaa nuo hydr.nostimet ja samalla jakohihna. Jakohihnan vaihto onniistuu kun kaikki tarvittavat lukitustapit jne löytyy mutta noiden nostimien vaihdosta ei ole mitään hajua. En haulla löytänyt mitään kokemuksia/ohjeita miten tuo pitäisi oikeaoppisesti suorittaa. Olisi hienoa jos jollain olisi laittaa joku linkki tai kertoa miten tuo homma suurinpiirtein tehdään. Olen xu pösöjä roplannut enemmänkin mutta nämä ew koneet ovat vähän erilaisia. :-\

TEMP_ARKISTOON

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #1 : 20.10.2016, 06:44:20 »
Eikö juutuupista löydy oikein kuvien kanssa?
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

anzarazor

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #2 : 20.10.2016, 21:43:40 »
En kyllä youtubesta tai muualtakaan löytänyt kunnolisia ohjeita.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #3 : 21.10.2016, 00:18:56 »
Joko on moottori huuhdeltu kunnolla ja vaihdettu 0W-30 öljyihin?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #4 : 22.10.2016, 12:35:20 »
Paljonko on anzarazorin autossa kilsoja ja mitä mahtaa "kunnon huuhtelu" tarkoittaa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #5 : 22.10.2016, 14:04:55 »
^ Moottorin huuhteluohjeita on netti pullollaan ja jos kokee asian tiimoilta epävarmuutta, voi aina kääntyä asiantuntevan huoltoliikkeen puoleen.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

anzarazor

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #6 : 23.10.2016, 00:06:09 »
On huuhdeltu kunnolla ja siellä on mobil1 0w30 öljyt. Monelta foorumilta olen katsonut ja aina loppupäätelmä hytkymisongelmaan on nuo nostimet. Tässä vaiheessa kun mikään ei enää auta niin ne on pakko vaihtaa. On kokeiltu eri tulppia 0.9-1.1 kärkiväleillä sekä eri puolayksiköillä. Moottorin tukikumit vaihdettu ja antureita vaihdettu. Kyllähän tuo huuhtelu ja öljyt ovat auttaneet mutta eivät ne tuota vikaa poista. Eihän nuo nostimet nyt paljoa maksa(7€ kpl) ja niinkuin aikaisemmin jo sanoin niin jokaisella foorumilla niinkuin täälläkin on sanottu että noiden vaihdolla kylmänä hytkyttelyt lähteneet. Vähän nyt kestää vastailla kun töissä koko ajan. Autolla ajettu 235tkm.

Eli, ajoitustappien kiinnitysten jälkeen venttiilikoppa irti ja saa alkaa vaihtamaan nostimia? Onko tuossa välissä kokeneemmilla jotain hyviä neuvoja, jottei ilta veny aamuksi ja rystysistä virtaava veri ole turhaa. Kiitos :) 





Tuuba

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #7 : 23.10.2016, 09:35:24 »
Jakohihna pois -- venttiilikopat pois -- nokka-akselipukkeinahan toimii yhtenäiset ns. välikannet, ne tasaisisesti pultteja löysäten pois -- nokka-akselit pois --- sen jälkeen venttiilinnostimet saa pois ja uudet tilalle. Uudet nostimet voi halutessaan ilmata: Laita purkkiin moottoriöljyä niin että nostin uppoaa öljyyn ja painele nostinta, painaen samalla nostimen takaiskuventtiiliä neulalla. Tämä kuitenkin oikeastaan turhaa, koska kyllä ne ilmaantuu itsellään melko nopeasti käynnistyksen jälkeen.
Sitten kun nostimet on tilassaan, voitele painimien päät ja aseta nokat paikalleen, välikansien kiristys taas tasaisesti ja oikeaan momenttiin. MUISTA PUTSATA KANNEN JA VÄLIKANNEN TIIVISTEPINNAT ERITTÄIN HUOLELLISESTI RASVANPOISTOAINEELLA JA KÄYTÄ KUNNOLLISTA TIIVISTELIIMAA kun kasaat. Mikään ei ota sieluun kipeää niin lujaa kun rempan jälkeen huomata että välikansien välistä tursuaa öljyä tulppakaivot täyteen  ;D
EW -koneessahan on sitten mahdollisuus ryssiä pakonokan ajoitus kun laitat tappeja paikalleen: Muovikopassa on n. 20 astetta ennen oikeaa ajoitusreikää tapinmentävä kolo (BTDT), oikea reikä katsoa moottorikohtaisesti HUOLELLISESTI oikein. Samaten imunokan suhteen pystyy kyllä ryssimään, joten noudata TEHTAAN ja NIMENOMAAN tehtaan kuvaa. Autodatassa oli ainakin EW10J4S -moottorin kohdalla mukavasti yhdistelmä eri EW -koneiden jakopäästä ja sen ansiosta aikoinaan sahasin viikon verran konetta käyntiin ihmetellen että mikä helvetti tässä nyt on.
ELI ENNEN NOKKIEN PURKAMISTA, KATSO JA MERKKAA TARKASTI OMILLA APUMERKEILLÄ NOKKAPYÖRIEN OIKEA ASENTO!


Tuossa vähän osviittaa niistä sekavista ajoitusmerkeistä, kuvassa EW10J4S -moottorin (206 RC) kansi
Pakonokan suhteen HUOM: Tuossa kuvassa mainittu "oikea reikä" koskee nimenomaan EW10J4S -moottoria, tarkistettava vielä muissa moottoreissa, mikä on oikein niissä, helppoa, eikö? :P



^Yllä olevasta kuvasta näetä ne välikannet ja niiden kiinnityspultit, jotka on nokkapukkien kohdassa.


« Viimeksi muokattu: 23.10.2016, 10:07:59 kirjoittanut Tuuba »

anzarazor

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #8 : 14.11.2016, 00:44:26 »
Nyt on nostimet vaihdettu ja ajeltu noin 200km uusilla nostimilla. Kylmänä hytkyttelyt ovat poistuneet täysin ja auto käy erittäin tasaisesti :D. Ensimmäisessä moottorin käynnistyksessä operaation jälkeen ääni oli kyllä hirveä, mutta nopeasti tajusin että nostimet olivat viellä täynnä ilmaa. Uusien nostimien mukana tulleiden ohjeiden avulla ilmasin nostimet(4 min 3000rpm ja 30s tauko ja tuota muutama kerta) ja ääni tasaantui ja nyt käy nätimmin kun koskaan auton omistamisen aikana. Kiitokset Tuuba hyvistä neuvoa antavista ohjeista. Vanhojen tiivistejämien poisto oli oikeasti työlästä ja siihen tuhrautui varmaan eniten aikaa. Crc gasget remowerilla käsittelin pinnat muutaman kerran ja sitten partaterällä vedin pinnat puhtaiksi. Varovainen vaan pitää olla ettei tee railoja alumiiniin. Nokka-akselin pyöriä on erittäin hankala ottaa irti koska tila on niin pieni. Tällaiset hommat tehdään yleensä moottori irti autosta, joten tästä ei saanut ennalta käsitystä.

Netistä löytää hyvin esim haynesin 307 korjauskirjan josta saa hyvän käsityksen miten homma tehdään. Voin tänne linkittää myös muita ohjeita jos foorumin säännöt sallivat.

« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 01:24:30 kirjoittanut anzarazor »

J-PR

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #9 : 16.11.2016, 21:38:21 »
Hieno homma. Käsittääkseni alkuperäiset nostimet olisi voinut myös yrittää puhdistaa? Kerran olen vastaavan homman erääseen toiseen autoon tehnyt, muistaakseni diesel öljyssä liotin nostimia yksi kerrallaa ja puristelin, metallilangan pätkällä kuulaa samalla painaen. Niin kauan pumppaa niitä kun sisältä tulee likaista. Sitten kun ei väri muutu niin nostin on puhdas. Yhden joiduin vaihtamaan kun se jumi, muut tokenivat pesussa. Lopputulos oli kuin anzarazorilla eli uskomattoman nätisti käyvä kone.

anzarazor

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #10 : 17.11.2016, 00:53:24 »
Kyllä mietin tuota puhdistamista, mutta halusin ottaa varman päälle ja vaihtaa uusiin koska hommaa ei ihan heti uudestaan viitsi tehdä. Jos nuo nostimet olisivat olleet kalliimmat niin sitten varmaan puhdistus kannattaa.

J-PR

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #11 : 17.11.2016, 12:09:34 »
Niin, onhan uudet aina uudet ja työnmäärä rempoissa sellainen ettei viitsisi kahta kertaa peräkkäinkään tehdä. Itsellä silloin alkoi kumuloitua kustannuksia koneistuksista yms niin paljon että päätin kokeilla nostinten puhdistusta. Kun niitä lutrasi niin huomasi että ne alkoivat liikkua herkästi, joten aika varma oli että toimivat moitteetta myös asennettuna autoon takaisin.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #12 : 18.11.2016, 21:18:11 »
Ongelmahan noissa nostimissa ei niinkään ole likaantuminen vaan joissain erissä on tullut aikoinaan "liian tiiviitä" nostimia ja ne jää varsinkin kylmillä ölyillä sen vuoksi kantamaan. Alkupään EW10J4 -koneissa ainakin noin. Eli kun kyllmällä kelillä starttaat koneen, nostimen patiin jää liikaa öljyä ja se alkaa kantamaan. Kun öljy notkistuu, vika helpottuu. Tästä syystä monessa autossa on pukannut antipollution faulttia ja käy kolmella tyyliin aluksi. Ja jos sammutat auton niin saat sahata käyntiin.
Samaa esiintyy Fordin Duratecissä (samanlaiset ja saman valmistajan nostimet) ja BMW:n joissain M52 -sarjan koneissa. Muutaman kerran nähny ku Mondeo ajetaan korjaamon pihasta halliin pikkuhommaa varten ja sitä sahataan akullisen verran käyntiin sitten siinä.
Toki tietty aikaa myöden likakin tekee juttunsa

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #13 : 14.01.2017, 12:34:46 »
Vähän OT, mutta onkohan EW7A kannen rakenne samanlainen? Kuvittelin/len että nokkien koppien tiivisteet on alkaneet vuotaa (jo muutama vuosi sitten) ja tilasin uudet tiivisteet kiinasta. En laittanut mitään tiivisteliimaa tms ja tuntuu että vuotaa edelleen uusillakin tiivisteillä. Kerran huomasin ainakin yhdessä montussa siellä tulppien lähistöllä öljyä, mutta arvelin että ovat Vianorilla öljynvaihdossa sössineet. Suurin vuoto on koneen takana ja kun se on ennestään öljyinen ja likainen tarkka vuotokohta on vaikea nähdä. Tuli mieleen voisiko jotenkin välikannen alta alkaa vuotaa jos ei ole konetta avattu? Itse epäilen tuota, mutta mitäs minä tiedän. Koneella ajettu keskimäärin rauhallisesti 315 tkm.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Tuuba

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilinostimien vaihto (EW)
« Vastaus #14 : 19.01.2017, 18:59:04 »
Kyllä nuo vanhuuttaan alkaa vuotaa sieltä välikannen saumankin välistä, ei olisi mikään uusi asia.