Kirjoittaja Aihe: 106 - Vetoakselin vaihto  (Luettu 5814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kolvaaja

  • Vieras
106 - Vetoakselin vaihto
« : 01.09.2008, 21:37:16 »
Auto: 1992 106 1,1.

Osaako kukaan kertoa vetoakseleiden pituuksia ko. malliin. Eräässä liikkeessä tarjottiin kahta eri pituutta, joiden pituusero oli 30 mm. Eivätkä tarkoittaneet eri puolille tulevien akseleiden pituuseroja, vaan että samaan autoon olisi tarjolla lähes samanmittaisia akseleita. Toisaalla taas ko. autoon olisi tarjolla vain yhtä pituutta. Olisiko nyt niin, että pituus on eri, jos moottorin koko vaihtuu esim. 1,1:stä 1,4:ään??

Pituuksia en nyt muista, mutta oli luokkaa 815mm (845) ja 615 (645). Ei nimittäin viittis purkaa autoa etukäteen, vaan vasta sitten kun on uudet hankittuna.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Vetoakselin vaihto
« Vastaus #1 : 01.09.2008, 23:49:57 »
Katso auton tietojen perusteella oikea osa Peugeot Service Boxin avulla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10130.msg87746#msg87746

Vetoakselien sopivuus vaihtelee mm. konetyypin ja vuosimallin mukaan. 106:n tapauksessa vaikutusta on myös sillä, onko kyseessä 3- vai 4-pulttinen pyörännapa ja onko autossa ABS-jarrut. Tarvikeliikkeen osatoimittajan luettelosta pitäisi yksiselitteisesti selvitä, mikä vetoakseli autoosi käy. Esim. Motonet tarjoaa 1,1-litraiseen autoon (01/1999 saakka) vain yhtä vetoakselimallia:

Lainaus
VETOAKSELI    PEUGEOT 106
Tehdasuusia jos niin mainittu, muut tehdaskorjattuja
HUOM! Vertaa laakerikaulaa vanhaan ennen asennusta!
HUOM! Muuttuu 2.99, uudempia akseleita ei saatavana!
106-Vetoakselit MA-vaihteistollisiin ilman ABS-jarruja:
 1,1 Vasen --1.99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  17-4503   104.00
 1,1 Oikea --1.99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  17-4502   104.00

Vaihteistoöljyt kannattaa ehdottomasti vaihtaa, kunnei siinä kovin kauan kuitenkaan mene ja öljy tulee maksamaan n. 20 e (Motonetista Total-merkkistä suositeltua öljyä):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26717.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg78476#msg78476

Vetopyörästön öljytiivisteen vaihto olisi myös suositeltavaa. Nämä ohjeet opastavat käytännössä myös koko vetoakselin vaihdossa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17022.msg123593#msg123593
« Viimeksi muokattu: 30.10.2012, 22:14:53 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Vetoakselin vaihto
« Vastaus #2 : 24.07.2015, 13:13:36 »
Auto: 1998 106 1,1.

Olen alkanut epäillä vetoakselin pitävän ääntä, joka ilmenee kun joutuu kaasuttamaan reippaasti esim. sivutieltä lähdettäessä tms. Tuolloin siis ratti ei vielä ole aivan suorassa. Ääni on "klaklaklaklakla" kalinaa. Tällä kertaa vaihteiston sivusta tuntui tärinää ja tapahtui kakkosvaihteella kiihdytettäessä vastamäkeen. Vastaavanlaista ääntä kuuluu myös siinä vaiheessa kun liikkeellelähtö tapahtuu ratti käännettynä, myös peruutusvaihteella ja sitä ei noin muuten ajossa ole havaittavissa.

Katsastus meni läpi vähän aikaa sitten ja vetoakselien kumien pitäs olla ehjät. Onko tällainen ääntely vain tyypillistä tälle mallille, ettei siihen heti tarvitse reagoida. Sitä esiintyy melko harvoin ja autolla on ajettu tosi vähän ikäisekseen. Ikäkin varmaan tekee tehtävänsä, mutta olisiko näissä autoissa ennenkuulumatonta, että 40tkm kohdalla olisi vetoakseli jo huonossa kunnossa?