Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 28546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #45 : 28.11.2017, 08:35:53 »

Auton alla ja päällä pari tuntia. Tein palstalta löytyneen kitaran vibraa muistuttavan vivun vanhojen lastenvaunujen jarrusta, 7mm. Sitä yritin tunkea joka suunnasta startin alta ja päältä ja vaikka mistä. Lopulta väsymyksestä nuukahtaen satuin katsomaan vedenerottimen takaa startin taakse ja siellä kyljellään olevan V:n sisäkulmassa näkyi reikä, johon jollakin lailla sain huulille työkalun, mutta eihän se mahtunut sisälle, koska se 8 mm reikä oli ruosteinen , eikä siinä kalussa vipua. Laitoin sitten paksun rautalangan sieltä vedenerottimen luota ja sehän lukitsikin kammen, kun kiila kampiakselin päässä oli noin about tasantarkkaan 11.37 reikä reikä. Sitten taivuttelin em. Rautalankamallin mukaan 6 mm metrijengasta vastaavan työkalun, joka asettui mukavasti paikoilleen ja kampi oli lukittu. Metrijengasta jäi 50 cm tököttämään ylöspäin, siitä saa vipua. Roikkavalo kun on alhaalla edessä, niin reiän varjo näkyy hyvin.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #46 : 28.11.2017, 12:05:58 »
Mistä hihnan luistaminen johtui? Kiristin, hihnapyörä vai laturi jumissa?
Hihnapyörä löysällä. Laturi on vaihdettu, mutten heti sitä muistanut , kun olen vaihtanut niitä kahteen autoon. Ohjaus jäykkeni, katsoin konehuoneeseen ja näytti iskevän kipinää laturista ja hihna pysähteli, vaikka kipinät tulivatkin hihnapyörältä, joka karnasi kiilaa vasten. Ääni muistutti jotain laakerin rolinaa, mutta, jos nyt jälkikäteen ajattelen, niin rolina oli liian hidasta, joten se tuli hihnapyörästä. Olisi pitänyt katsoa taskulampulla hihnapyörää, mutta kun ei älynnyt. Irroitin hihnan, että pääsisin kotiin ja ajoin akun varassa, pääsisi n. 150 km, kun ajaa parkeilla, eikä käytä puhallinta ym. Ei se oikein ääntäkään pitänyt, mutta hihnapyörän sisäosa kului suuremmalle säteelle. Nokkahihnapyörässähän on uloke sisäpuolella, joten se ei irtoa, koska hihnan reuna painaa sitä sisäänpäin ja hihnahan nojaa muovikoteloihin ulkolaidalla. Siihen nokkahihnan hammaspyöräänkin tuli kulumaa ja on muuten tosi tiukassa. Ruuvimeisseleitä väliin yläpuolelta kuumennusta kuumailmapuhaltimella, sitten ohentaa ulosvetäjän tarttujakoukut rälläkällä, että mahtuisi hammasrattaan taakse, laittaa paikalleen ja aina vähän kerrassaan tiukaten ja kuumentaen irtoaa. Stefaan tuli jälki toisesta meisselistä, tilattu on 29€, hammaspyörä 53e ja 5e kiila, alkuperäisosia. Kiilahan kului lähes pois.
   Kun muistelen, niin ohjaustehostimen hihnapyörä oli yllättävän jäykkä. Nyt kun kokeilin sitä, niin oli normaalin herkkä. Ohjaustehostimen nestettä oli kyseisen ohjaustehostimetta ajamisen jälkeen tullut täyttösäiliön korkin viereen. Ajattelin vaihtaa myös tehostimen öljyt, kuinkahan tuo kätevimmin sujuisi ja ilmeisesti joku suodatin pitäisi puhdistaa, onko se korkin alla vai missä?