Laitetaanpa vähän päivitystä edelliseen viestiini.
Eli tilasin uuden kaasuläpän asentotunnistimen ja tyhjäkäyntimoottorin. Tarkan euron miehenä tietysti Ebaysta, ja halvimmat vaihtoehdot, osat tulivat Britanniasta reilussa viikossa.
Ensimmäinen havainto osia vaihtaessani oli, että tyhjäkäyntimoottori ei ole ihan identtinen alkuperäisen kanssa, vaan siinä on joitakin eroavaisuuksia, mm. liitin on eri asennossa verrattuna alkuperäiseen (onneksi johtosarjassa tarpeeksi löysää), ja se kara on metallia alkuperäisosan kumin sijaan. Onneksi kuitenkin ruuvinreiät samoilla kohdilla, eli ei muuta kuin kiinni. Tuohon vaihtamiseen pitkä ja ohutpäinen torx-ruuvari ei olisi pahitteeksi, itsellä hankaluuksia tuli kun oma ruuvari sen verran paksu ettei meinannut mahtua alemman ruuvin kohdalle.
Kun asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori oli vaihdettu, löin koneen käyntiin. Eikä mennyt ihan putkeen. Muutaman kerran se veivasi kierrosväliä 500-1500, ja sitten simahti. Uusi yritys, sama juttu. Eli periaatteessa aiemmat oireet vain vahvistuivat, ja nyt lisäsi kone sammui jos kierroksia ei kaasupolkimella pitänyt yli tyhjäkäyntikierrosten.
Ekana tuli tietysti mieleen että tuo fyysisesti hieman erilainen tyhjäkäyntimoottori on varmaankin tämän taustalla, eli putsasin alkuperäisosan ja asensin sen takaisin: ei mitään muutosta. Kokeilin myös akunkengän irrottamista jos ECU olisi tarvinnut sen tajutakseen osan vaihdoksen. Ei vaikutusta.
Vaihdoin siis varaosa-tyhjäkäyntimoottorin vielä takaisin, ja tällä kertaa vaihdoin kaasuläpän asentotunnistimen takaisin alkuperäisosaan. Nyt startin jälkeen tyhjäkäyntikierrokset asettuivat kohtuullisen nätisti n. 800rpm tietämille, ja koeajolenkillä tuo ärsyttävä nykiminen oli vähentynyt tosi voimakkasti, tai oikeastaan hävinnyt kokonaan. Nyt autolla on huomattavasti mukavampi ajella taajamanopeuksissa. Eli korjaus siinä mielessä onnistunut, tuo tyhjäkäynnin pieni seilaaminen jääköön myöhemmäksi selvitettäväksi. Eli tyhjäkäyntimoottori/säädin oli ilmeisesti tässä nykimisen aiheuttaja, ja kierrosten oskillointia aiheuttaa viallinen kaasuläpän asentotunnistin.
Opetuksena itselleni kuitenkin, ettei noita kaikista halvimpia varaosia pitäisi hankkia. Katsotaan suostuuko myyjä rahojen palautukseen tämän stoorin perusteella.