Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi 110 ST Executive (RHZ, DW10ATED, AL4-automaattivaihteisto, käyttöönotto 12/2003, väyläsähköinen, automaatti-ilmastointi, 355 000 km, DAM 9839).
Missähän olisi vika kun AL4 hyytyi. Laatikko luisti niin pirukseen ettei auto kulkenut enää oikein eteenpäin. Vaihdoin öljyt, sielun ja lohkon väliset tiivisteet sekä solenoidit mutta lähtötilanteessa ollaan.
Oireet ennen öljyn- ja solenoidien vaihtoa:
Autolla pääsi eteenpäin (kotiin töistä ~12km) ja nopeutta sai kakkosella 80km/h kun oikein varovasti luistatteli menemään. Isommilla vaihteilla meno hyytyi kuin lehmän häntä ja kun vauhti hyytyi tämän jälkeen ei myöskään kakkosella päässyt enää eteenpäin kun laatikko luisti reilusti. Auton sai aina uudelleen käynnistämällä esim. liikennevaloista liikkeelle ja vain kakkosella.
Pp2000:lla katsottuna öljynpaineet ovat liian matalat. Kaikki muu on viitearvoissa. Paineet olivat noin puolet viitearvoista. Viitearvoissa oli tyhjäkäynnillä 2,5...3,0 baria ja mulla 1,2...1,4 baria.
Käytin myös laatikon sielun auki, puhdistin ja pesin sen täysin puhtaaksi, tarkistin karat ja kanavat silmämääräisesti ja puhdistin sisällä olevan siivilän ja magneetin. Magneetissa oli metallista muhjua jokseenkin paljon. Myös öljypohjan magneeteissa oli jonkin verran muhjua. Sielu oli täysin kunnossa.
Kerran öljynpaineet ovat hukassa vika on pakko olla joko tiivistevuoto tai turbiinin lamellit pettäneet. Hyviä ideoita kaivataan mistä vikaa lähtisi etsimään.
Tää maailmanlopun AL4 järjen multa vie...