Kirjoittaja Aihe: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)  (Luettu 3868 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi 110 ST Executive (RHZ, DW10ATED, AL4-automaattivaihteisto, käyttöönotto 12/2003, väyläsähköinen, automaatti-ilmastointi, 355 000 km, DAM 9839).

Missähän olisi vika kun AL4 hyytyi. Laatikko luisti niin pirukseen ettei auto kulkenut enää oikein eteenpäin. Vaihdoin öljyt, sielun ja lohkon väliset tiivisteet sekä solenoidit mutta lähtötilanteessa ollaan.


Oireet ennen öljyn- ja solenoidien vaihtoa:

Autolla pääsi eteenpäin (kotiin töistä ~12km) ja nopeutta sai kakkosella 80km/h kun oikein varovasti luistatteli menemään. Isommilla vaihteilla meno hyytyi kuin lehmän häntä ja kun vauhti hyytyi tämän jälkeen ei myöskään kakkosella päässyt enää eteenpäin kun laatikko luisti reilusti. Auton sai aina uudelleen käynnistämällä esim. liikennevaloista liikkeelle ja vain kakkosella.

Pp2000:lla katsottuna öljynpaineet ovat liian matalat. Kaikki muu on viitearvoissa. Paineet olivat noin puolet viitearvoista. Viitearvoissa oli tyhjäkäynnillä 2,5...3,0 baria ja mulla 1,2...1,4 baria.

Käytin myös laatikon sielun auki, puhdistin ja pesin sen täysin puhtaaksi, tarkistin karat ja kanavat silmämääräisesti ja puhdistin sisällä olevan siivilän ja magneetin. Magneetissa  oli metallista muhjua jokseenkin paljon. Myös öljypohjan magneeteissa oli jonkin verran muhjua. Sielu oli täysin kunnossa.

Kerran öljynpaineet ovat hukassa vika on pakko olla joko tiivistevuoto tai turbiinin lamellit pettäneet. Hyviä ideoita kaivataan mistä vikaa lähtisi etsimään.

Tää maailmanlopun AL4 järjen multa vie...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #1 : 23.12.2016, 15:41:52 »
Tuntematta nyt yhtään tuon laatikon toimintaa niin eikös automaattilaatikoissa ole kuitenkin oma öljypumppu? Voisiko tuo olla pettänyt? Metallipuru pumpusta lähtenyttä...

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #2 : 23.12.2016, 15:48:28 »
Onhan siinä oma pumppu. Jokuhan siinä mättää kun öljynpaineet ei jaksa painaa pakkaa kiinni. Tietäisi vaan mistä aloittaa kun ei ole autoa ja töihinkin pitäisi päästä...

Edit: samanlaista purua mulla on ollut myös täysin ehjissä manuaaliaskeissa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #3 : 23.12.2016, 15:52:05 »
Laatikon öljynpaine tuotetaan turbiiniakselilla olevalla öljypumpulla, ei turbiinissa. Se on joko kulahtanut tai voi olla myös mahdollista että ylipaineventtiilissä on roskaa tai jousi poikki. (en kyllä ole varma onko AL4:sessa ylipaineventtiiliä?)
Täältä löytyy AL4:sesta jotain dataa: http://kit-group.ru/sections/AL4%20Transmission.pdf

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #4 : 23.12.2016, 16:21:07 »
Juu, totta kai pumpulla tuotetaan paine eikä turbiinissa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #5 : 23.12.2016, 17:20:21 »
Pirauta Vantaalle PowerMatic nimiseen lafkaan, siellä on AL-4 tuntija joka  osaa antaa vinkkejä.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #6 : 23.12.2016, 20:04:41 »
Asiasta kukkaruukkuun, löytyykö tästä Aisinin lootasta mitään tehtaan manuaalia, josta löytyisi mm. välykset ja muut olennaiset arvot sekä dokumentoitu kasausohje. Esim. Hp20:sta tällainen löytyy.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #7 : 23.12.2016, 21:03:53 »
Eikös AL4 ole PSA:n ja Rellun tekemä laatikko?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #8 : 23.12.2016, 21:33:27 »
Mä luulin, että siinä on Aisinillakin sormet pelissä. Voin olla väärässä...

Lisätäänpä oireisiin sen verran, että aiemmin useamman kerran teki sitä, että joutui liikkeelle lähtiessä painamaan kaasua reilustikin ennen kuin meno alkoi rysähtäen. Eli kierrokset nousi mutta mitään ei tapahtunut kunnes vaihde meni rysähtäen sisään.

Mietin tässä korjaamisen järkevyyttä. Tonnin autoon ei ole mitään järkeä ottaa korjattua 1500 euron laatikkoa ja korjaaminenkin tulee maksamaan äkkiä 500€ kun ei ole mitään järkeä olla avaamatta koko laatikkoa.
Laittaako auton paaliin ja hommaa uudemman vai mitähän sitä tekisi...
« Viimeksi muokattu: 23.12.2016, 21:37:42 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #9 : 23.12.2016, 22:31:17 »
Niin tuo on vähän niin ja näin. Onhan autolla helposti joku muu (käyttö)arvo kuin se mitä siitä jossain joku maksaa, riippuen tietysti paljon auton muustakin kunnosta. Minä henkilökohtaisesti en ymmärrä miksei 500€ autoon kannattaisi laittaa esim uutta jakopäätä vaikka se maksaa lähes "auton hinnan"... Mutta jokainen nyt arvostaa asioita tavallaan.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #10 : 23.12.2016, 23:53:54 »
Käyttöarvolla tässä on ratsastettukin monta vuotta. Olen vaihdellut kaikenlaista osaa vaikka ei olisi ollut tarvettakaan.
Kaksi vuotta sitten laitoin alustan kaikki nivelet uusiksi kerralla, säädin 4-pyöräsuuntauksessa kulmat kohdilleen, hommasin markkinoiden oikeasti parhaat kesä- ja talvirenkaat, laitoin kaikki uudet jarruosat satuloineen, levyineen, paloineen ja vaijereineen, korjasin joustoliitoksen pakoputkesta ja uusin katilta taakse koko putkiston, viime kesänä tein jakopäärempan, vaihdoin kaikki suodattimet ja öljyt yms.
Sanoisin, että tässä on autoa vielä pitkäksi aikaa ja tämän takia en haluisi vielä luopua tästä.

Ensisijaisesti hakusessa on toimiva uusi laatikko.

Aika ei vaan tahdo riittää kun kotona on piikattu lattiat auki ja radonremppa on kesken, traktorin takavälirykset odottaa autotallissa tiivisteiden vaihtoa, muutama auto odottaa pihassa motivaatiota, autotallin kuvat odottaa motivaatiota rakennekuvien piirtämiseen ja lapsillekin pitäisi olla aikaa. Ruuhkavuodet...
« Viimeksi muokattu: 23.12.2016, 23:59:12 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #11 : 24.12.2016, 12:24:59 »
Mieluummin otan pihasta kutoskoneisen coupen ajoon kuin hankin riisikipon ;D Tarvitsee vaan leima hakea ja hankkia talvirenkaat. Se on ollut mulla 10 vuotta ja kilometrin olen sillä ajanut talvikelillä.

Ja asiaan, tuntuu olevan samanikäiset Hdi:n perässä olevat laatikot kortilla mitä maailmalta etsin. Tehdaskorjattuja kyllä löytyy mutta 1,5k€ on liikaa. Suomessa olisi yksi purkuauto ja täytyy varmaan kysyä joulun pyhien jälkeen laatikon tilannetta.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #12 : 24.12.2016, 12:41:58 »
Tota ei kai se sun aski nyt niin silppuna ole ettei siitä saa vaihdossa mitään, vai onko toi 1500 hinta jos palautat risan? Noin jos korjauttaa risan ja myy eteen päin kun ehtii.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #13 : 26.12.2016, 17:22:11 »
https://youtu.be/zEDQ-7mpAuE

Siinäpä räjäytyksestä ja kasaamisesta video. Vielä kun ymmärtäisi edes sanan...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Veto loppui ja automaattivaihteisto luistaa (AL4)
« Vastaus #14 : 27.12.2016, 18:02:23 »
Sen verran päivitystä tilanteeseen, että öljypumpussa vika tuskin on. Paikallaan jarrua vasten R- tai D-vaihteella polkastessa öljynpaineet saa nousemaan aina 14 bariin saakka. Tämä tieto kertoo myös, että turbiini pitäisi olla ehjä, sillä turbiini antaa saman akselin kautta öljypumpulle jenkaa. Eli käänteisesti, jos turbiini olisi sökö tällöin öljypumppu ei reagoisi noin voimakkaasti moottorin kierroksiin.

Tyhjäkäynnillä öljynpaineet ovat edelleen liian matalat. Tänään tutkiskeltuani asiaa lisää ensimmäisellä starttauksella paineet olivat luokkaa 1,2...1,4 baria, toisella peräkkäisellä starttauksella paineet olivat 2,0...2,2 baria ja kolmannella starttauksella paineet olivat 2,5...2,7 baria. Starttauksen jälkeen peruspaineet lähtevät hiljalleen laskuun.

Myöskään R-vaihteella auto ei juuri liiku.

Onko sielussa käytettävän lusikan (= vaihteenvalitsin jousen) omalla säätötyökalulla muuta virkaa kuin painetaan jousi kunnolla sielua vasten, jolloin vaihteenvalitsimen kohta saadaan kohdilleen? Vai mikä sen työkalun tarkoitus on? Eikö sillä säädetä vaihteenvalitsin vaan kohdilleen?

Laatikon irrotus menee varmaankin vuodenvaihteen toiselle puolelle. Sitten alkaa näkemään kunnolla missä mennään. Löysin jo tehtaan korjausmanuaalin,  josta löytyy välykset sun muut oleelliset tiedot.

Tällä hetkellä epäilykset on kytkinpakassa ;D
« Viimeksi muokattu: 27.12.2016, 18:08:47 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93