Kirjoittaja Aihe: 205 - Takajarrut  (Luettu 6897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KARRI1

  • Vieras
205 - Takajarrut
« : 01.08.2008, 03:17:31 »
Auto: 1991 205.

Olen katsastanut 4 kertaa kaverin 205 Peugeotin ja joka katsastuksessa on takajarrut olleet tehottomat mutta menneet rimaa hipoen läpi katsastuksen,mutta nyt laitoin siihen uudet rummut taakse ja kengät ja jarrusylinterit kaikki alkuperäis osia ja ajettiin sen jälkeen pari viikkoa ja katsastukseen ja tuli hylky syy jarru voimissa liian suuri ero takajarrut tehottomat mutta ottivat tasaisesti  oli muistaakseni 0.5 käsijarrulla tasaiset ja ottaa hyvin ja menee asvaltillakin suttiin asti mutta jalka jarrulla ei tehot riitä,kasaus vaiheessa laitoin kupari tahnaa ja säädin kengät lähelle mutta ei auttanut.PS mistähän noita jarrupaineita voi nostaa taakse vai joutuuko ostaa uuden pääsylinterin.

antsu

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #1 : 01.08.2008, 07:22:32 »
Arvaan, että paineenrajoitusventtiili estää takajarrujen toimintaa liian tehokkaasti.

Jousen katkeaminen ainakin on yleinen vika.

KARRI1

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #2 : 01.08.2008, 11:44:40 »
Missäs tuo paineenrajoitus venttiili mahtaa olla kun auton alustasta en sitä löytänyt.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #3 : 01.08.2008, 12:19:11 »
Lienee joko konetilassa jarrupääsylinterin alapuolella tai vaihtoehtoisesti taka-akseliston paikkeilla. Jarruputkia seuraamalla löytyy. Rajoitus voi olla mallista riippuen hoidettu eri tavalla.

205 (1. mallisarja), jarrupaineenrajoitusventtiili
205 (2. mallisarja), jarrupaineenrajoitusventtiili
« Viimeksi muokattu: 01.08.2008, 12:23:19 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #4 : 01.08.2008, 12:58:04 »
Muistaakseni vain ABS jarrullisissa olisi ollut tuota kuorman mukaan säätyvää voiman jakoa. Ja kohtuullisen suurella varmuudella levyjarrullisesta löytyy jonkun sortin erillinen paineen säädin. Rumpujarruissa oli usein takajarrusylinteriin sisään rakennettu paineenrajoitin.

Vanhemmissa 205:ssa rumpujarru ja olikohan se nyt bendix, takajarrusylinterit sisälsi paineenrajoitusventtiilin, ne oli ristikkäis piirillä. Girling jarrujen kanssa jarruputkista voi löytyä erilliset paineenrajoittimet. Voi muuten olla sitten toisinkin päin tai molemmilta valmistajilta löytyy sekä että ::) ::) Joka tapauksessa rajoittimellisen takajarrusylinterin hinta on vähintään 20 €, tavallinen maksaa alle 10 €.

Aikoinaan allekirjoituksen 205:den kanssa vaihdoin takasylinterit ja seuraavaksi sai alkaa rakentaa etujarruja uusiksi. Paine etupäässä kasvoi niin paljon että jarrunesteet tuli etujarrusylinterin tiivisteistä läpi. Jarruletkut kannattaa vaihtaa samalla, niistä ei vanhemmiten ole kuin riesaa.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EJT205

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #5 : 03.09.2018, 21:58:33 »
Auto: xxxx 205 1,4 XL.

Hei.

Tuolaisen parisen vuotta seiseen 205:sen ostin pois maleksimista. Nyt kuitenkin katsastukseesa ei takajarrut kelvanneet, mutta käsijarru otti kyllä tosi hyvin. Onko noissa pikkupösöissä jokin kuorman mukaan säätyvä jarruvoima? Eli onko joku ventiilli jumissa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #6 : 04.09.2018, 06:15:00 »
Ei niissä muistaakseni ole kuorman mukaan säätyvä. Riippuen jarrujen valmistajasta on paineen rajoitus joko erillinen mokkula tai kiinteästi takasylinterin yhteydessä. Taisi olla girling jossa erlliset ja bendix jossa integroitu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EJT205

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #7 : 04.09.2018, 09:24:39 »
Eli sylinterit vaihtoon. Vai onko noissa sisällä joku jousi/kuula mikä jumissa?

antsu

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #8 : 04.09.2018, 09:30:59 »
Eikös siellä ole ulkoinen paineenrajoitus kun molemmat puolet ovat heikot.

Kannattaa sitten muistaa, että liian äkäiset takajarrut heittävät auton nopeasti liukkaalla poikittain. Kokemusta on eikä ollut erityisen miellyttävää. Peltien silitykseltä vältyttiin vain vastaantulijan nopean reaktion avulla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #9 : 04.09.2018, 12:27:03 »
Eli sylinterit vaihtoon. Vai onko noissa sisällä joku jousi/kuula mikä jumissa?

Toisessa männässä on jousikuula systeemi sisään rakennettuna. Noissa tuppaa jämähtämään männät sylinteriin , vähän huonosti se toimii jos toinen mäntä on jumissa. Avaa se nyt ensin ja katso liikkuuko molemmat männät kunnolla, samalla näät kenen tekemät jarrut on. Oman kokemuksen mukaan kun ne takasylinterit vaihtaa niin seuraavaksi vuotaa sitten etujarrusatulat kun alkaa paineet nousta kunnolla, meni aikanaan omasta just noin, tuli kuntoon tiivistesarjan vaihdolla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EJT205

  • Vieras
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #10 : 04.09.2018, 20:37:54 »
Hyvä homma.

Katsuri vain ilmoitti että saa takajarrut vain laahaamaan eikä muuta. Auton alla sitten ihmeteltiin että onko siellä mitään paineensäädintä. No tämä sitten selittää jo paljon. Ei muuta kun auto pukeille ja hommiin

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 205 - Takajarrut
« Vastaus #11 : 14.09.2018, 18:37:14 »
Mikä vuosimalli vanhassa paineensäädin pääsylinterin jälkeen varmaan konehuoneessa.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82