Kirjoittaja Aihe: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä  (Luettu 6124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samuelsam

  • Vieras
309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« : 06.11.2018, 15:23:04 »
Auto: 1989 309 1,6 (XU5, F 16 001, PSa 487, CIM, 144 000 km).

Yritän löytää ratkaisuja ruiskun vikoihin. Nykii kylmänä (ei aina). Tyhjäkäynti n.1000-1500 vaihtelee. Voinko säätää jostain tyhjäkäynnin? Voisiko joku tunnistaa kuvasta numeroidut laitteet (anturit)?
Ja tuo musta pönttö vasemmassa laidassa, onko se hiilifiltteri? Mistä löydän obd pistokkeen ja minkälainen se on? Kiitos jo nyt.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #1 : 06.11.2018, 17:21:03 »
1. Polttoainehöyryjen kierrätysventtiili
2. Joutokäyntisäädin (lisäilmaventtiili)
3. Kaasuläpän asentotunnistin
4. Imuilman lämpötilatunnistin.

OBD pistoketta autossa ei ole, mutta moottoritilassa pitäisi olla kaksi pinninen liitin josta voi lukea vikakoodit joko Peugeotin testerillä tai sopivasti maattamalla kojelaudan merkkivalon välähdyksistä, tähänkin taitaa löytyä ohje jostakin foorumin syövereistä.

Tuolle mmg5 tai mmg6 yksipisyeruiskulke löytyy kalibrointiohjeet muistaakseni tältäkin palstalta, sillä voisi aloittaa ainakin tuon humppaavan tyhjäkäynnin kanssa. Toki automaattirikastin taitaa aina tuetyssä lämpötilassa seilata kun yrittää etsiä pistettä rikastuksen lopettamiselle.

Niin ja tuo musta pönttö on juuri hiilikanisteri.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #2 : 06.11.2018, 20:05:03 »
Tuhannet kiitokset. Näistä tiedoista on hyvä jatkaa. Aloitampa tuosta lisäilmaventtiilin kalbroinnista tällä ohjeella, jonka foorumilta löysin:

Ja vielä lisätään MMG5-sytkän kalibrointiohje, joka on suora lainaus vanhalta 405-foorumilta:
1. Ruisku nollaantuu kun akun miinusnavan irrottaa vartiksi
2. imuilman esilämmitinputki irti
3. kaikki mahdolliset sähkölaitteet pois päältä, etuvalot, puhallin, stereot jne
4. virrat päälle pariksi minuutiksi jotta lambda-anturin esilämmitin ehtii lämmittää lambdaa
5. startti ilman kaasua ja annetaan käydä yli 5 min koskematta MIHINKÄÄN, kaikkein vähiten kaasuun
6. esilämmitinputki kiinni ja kovaa ajoa.

Ja tämä pitää tehdä joka kerta kun akku on ollut irti.

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #3 : 07.11.2018, 11:48:05 »
Missä tuo imuilman esilämmitinputki sijaitsee ja miltä se näyttää?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #4 : 07.11.2018, 17:14:31 »
Jos autossa sellainen on, niin se on putki joka ottaa imuilman pakosarjan päältä. Eli pakosarjan ja ilmansuodatinkotelon välillä, tuossa pitäisi olla myös termostaatti joka ohjaa ilmavirran joko keulalta tai sitten tuolta pakosarjan päältä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #5 : 07.11.2018, 19:54:28 »
Paikansin tuon esilämmitysventtiilin (kuvassa keskellä) Kalibroin ruiskun, ohjeen mukaan ja tyhjäkäynti putosi roimasti alas: alle 500 rpm. Koe-ajon jälkeen, se kuitenkin palasi entiseen: n.1300 rpm.
Voiko tästä päätellä jotain?

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #6 : 08.11.2018, 08:04:10 »
Tämä on muuten ensimmäinen Peugeotini. Anturiviidakosta tulee mieleen mun vanha Lada, jossa oli Axtec kaasari ja jota kukaan ei saanut koskaan toimimaan kunnolla. Ne anturit kun oli sitä neukkulaatua. Tämä MMG5 on kai mahdollista saada toimimaan moitteettomasti. (Onko kukaan saanut)? Kalibroin tänään vielä kerran uudestaan ja sitten siirryn tarvittaessa tuohon vikakoodien lukemiseen.



Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #7 : 08.11.2018, 10:28:33 »
Vaihdoin juuri tulpat ja mittasin tulpanjohdot. Nyt käy tasaisemmin. Vielä kerran kalibroimaan...

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #8 : 08.11.2018, 11:23:59 »
No niin. Ei muutu tyhjäkäynti kalibroimalla. Muuten tuntuu nyt hyvältä. Ei nyi ja käy tasaisesti. Tyhjäkäynnillä savuttaa. Ilmeisesti johtuu tuosta liian korkeasta tyhjäkäynnin kierroksista? Siis diagnisoimaan vaan... Laitan kuvan kun löydän sen pistokkeen. Mikäköhän sen väri mahtaa olla?

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #9 : 08.11.2018, 17:42:09 »
Olikos tässä jo tuollainen asentotunnistin kuin tässä threadissa? Eukolla oli joskus 106 1,4 , liekö tuo yksipisteruisku.
Vaihdoin tuon mötikän niin toimi taas kuten pitikin.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38833.msg166679#msg166679
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #10 : 09.11.2018, 19:43:26 »
On kaasuläpän asentotunnistin. Avasin ja puhdistin sen. Tyhjäkäynti ei siitä muuttunut. Lukisin nyt nuo vikakoodit, mutta en tiedä miten se tehdään?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #11 : 10.11.2018, 07:31:36 »
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #12 : 10.11.2018, 10:45:48 »
Kiitos linkistä Antti3. Taisin löytää pistokkeen. Akun ja vas. etulyhdyn välissä (kuvassa vihreä). Onko olemassa ohjetta: miten näitä antureita ja solenoideja voisi irroitettuna testata?

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #13 : 20.11.2018, 11:41:05 »
No nyt muuttui käynti ilman kylmettyä, aivan mahdottomaksi. Savuttaa, sammuilee, nykii ja tyhjäkäynti kokonaan hukassa. Sitten saattaa lämmettyään muuttua melko hvakaaksi, lukuun ottamatta silloin tällöin ilmenevää nykimistä. ???

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #14 : 04.12.2018, 16:41:34 »
Enkö onnistu? Purin ja putsasin tänään tuon lisäilmaventtiilin. Oli todella nokinen ja tuntui toimivan vain osittain. Puhdistuksen jälkeen muuttui napakaksi ja tuntuu toimivan hyvin. Tämä ei kuitenkaan poistanut ongelmaa. Joutokäynti n.1300, mutta kuulostaa ihan hyvältä, joten onkohan RPM.mittari ihan oikeassa(miten tämän mittaisi itse?) Savuttaa  ja syö paljon bensaa. Nykii ja kaasu toimii pikkasen viiveellä. Nämä ongelmat vielä kun lämpötila on nollan yläpuolella. Kun laskee pakkaselle niin menee vielä pahemmaksi. Nyt tarttis neuvoja, mitä voisin vielä tarkistaa? Kiitos.