Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
Auto: 1996 306 1,9 XRDT.
Airbagin takana oleva töpseli neuvotaan Haynesin kirjassa vetamään ylös. Tämä on hiukan vaikeasti tulkittava kohta, mutta asiaa helpotta kun huomaa, että töpseli on todellakin vai tökkästy airbagin perään ja se lähtee pois ihan vetämällä. Suoraan ulospäin.
Kojelautaa ei ole ehdottomasti pakko kantaa autosta kokonaan ulos kennon vaihtoa varten. Esimerkiksi johtosarjan läpivienti rintapellissä voi jäädä paikalleen. Näinkin saa kojelautaa vedettyä riittävästi ulos ja nostettua apumiehen puoleisen pään apumiehen penkille sen verran, että lämmityslaitteen ja sen kennon mahtuu juuri ja juuri purkamaan. Kuitenkin esim. mittaristo, lämppärin säädin, vilkun ja pyyhkimen viikset (virtalukon johtoa ei tarvitse irrottaa) sekä keskikonsoli pitää purkaa pois. Lisäksi tuulilasin pyyhin sekä ilmanottoaukon suojakumi. Sekä johdoista mm. sulakerasian töpseli ja jarruvalon anturi.
Purkutyö on parasta aloittaa ohjauspyörästä ja vilkkuviiksistä sekä mittaristosta. Seuraavaksi irrottaa pyyhkimen sulat ja purkaa pyyhinkoneiston. Ja samalla, kun on keulapellin alla, irrottaa letkuliittimen kennosta ja pyöräyttää auki kojelaudan ja lämmityslaitteen kiinnitykset (6 mm:n mutterit, avainväli 10 mm)
Kokoonpanossa sotkeentuu tupakansytyttimen virtajohto helposti radion johtonippuun ja tämä saattaa aiheuttaa hieman ärräpäitä...
Kokoonpanoa jouduttaa myös se että, kennon liitintä paikalleen tunkiessa: laita O-rengas tiivisteet KENNON naarasholkkien sisään holkin olkapäätä vasten. Voitele letkuparissa oleva muoviliitin astianpesuaineella ja tuuppaa tunnustellen O-renkaita vasten ja paina lujasti. Sen pitäisi luiskahtaa kevyen oloiseti paikoilleen eikä saisi kammeta mihinkään suuntaan. Muutoin O-rengas menee ryttyyn eikä liitos pidä. O-renkaita ei myöskään pidä yrittää saada paikalleen laittamalla ne valmiiksi letkujen päässä olevien holkkien päälle. Se ei onnistu niin.
En suosittele kennoston vaihtoa kenellekään, joka ei ole ennestään purkanut muutamaa toisenmerkkistä kojeluataa ja saanut jo yhden koottuakin. Sen verran viheliäinen ja teräväreunainen työstettävä 306:n kojelauta on.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Huom! Kuvat ovat toisesta autosta (1998 306 1,9 XRDT).