Kirjoittaja Aihe: 308 - Vetokoukku  (Luettu 11489 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #15 : 07.08.2017, 18:50:55 »
Ei se ainakaan mulla toimi noin, kärry kyllä sammuttaa ainakin takatutkan, mutta service valo ei syty.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

otk61

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #16 : 07.08.2017, 23:52:43 »
Ok, selvitys jatkuu ensiviikolla. Hyvä tietää että ei ole "ominaisuus".

Sepi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #17 : 18.10.2017, 07:53:56 »
Auto: 2015 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure.

Itsellä koukkupajalla laitettu irroitettava Thulen koukku ja tutkat joutuu ihan itse ottamaan pois päältä ja vielä erikseen kiertämään valot päälle viiksestä (en tiedä miten muilla tuo valoasia). Toisaalta ei herjaa serviceä vaikka valovikainen kärry ollutkin perässä.

Vaikuttaa vissiin koukun asentaja aika paljon miten tehty. Oma auto oli kyseisen pajan toinen T9 mihin koukun laittoivat...

TC

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #18 : 18.10.2017, 08:16:13 »
Koukkupajalla asennettu irrotettava, merkkiä en nyt muista mutta ei se Thule ollut. Itse pitää ottaa tutka pois. Valot toimivat kyllä normaalisti, eli takavalot kun ei ole päällä valoisaan aikaan niin ei ne ole kärryssäkään. Pitäisikö niiden valojen sitten palaa päivävaloillakin?

Pieni yksityiskohta asennuksessa on punainen piuha joka näkyy takajalkatilassa kun ei ole hoksattu pujotella turvavyön kiinnityksen takapuolelta...

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #19 : 18.10.2017, 09:59:18 »
kun ei ole hoksattu pujotella turvavyön kiinnityksen takapuolelta...

On se hoksattu, mutta olisi hidastanut urakkaa >:(

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #20 : 18.10.2017, 13:33:24 »
Jos jotain kaipaisi katsastustoimintaan takaisin, niin vetokoukun sähköjen katsastus. Kun se olisi pakollinen edes vetokoukun asennuksen jälkeen, niin jäisi edes nämä pahimmat kötöstelyt pois kiusaamasta (seuraavaa) auton omistajaa muutaman vuoden kuluttua asennuksesta. Mielellään saisi kuulua ihan normaaliin katsastukseen, että nuo perävaunulle tulevat sähköt tarkistettaiiin, että rasialle tulee mitä pitää ja ne myös toimivat.

Tietty, jos ei etsittäsi aina sitä halvinta vaihtoehtoa, joka sitten poikkeuksetta on sellainen, joka asentaa ne sähköt sieltä missä aita on matalin eli väärin.

Mikäs johto 308:n koukun asennuksessa on vedettävä edestä asti? Kysyn siksi, että 508:ssa kaikki löytyi valmiiksi vasemman lokasuojan sisästä ja kontin pohjalta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #21 : 18.10.2017, 13:39:02 »
Mikäs johto 308:n koukun asennuksessa on vedettävä edestä asti? Kysyn siksi, että 508:ssa kaikki löytyi valmiiksi vasemman lokasuojan sisästä ja kontin pohjalta.

Mun käsityksen mukaan se pääsyöttö (punainen) tulee valmiina sinne taakse, näin se on jo käsittääkseni 307ssa (ainakin merkkihuollon ja kuvallisen asennusohjeen mukaan) Ratin alta löytyvä toinen pää vaatii lyhyen johdon pätkän ja sulakkeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #22 : 18.10.2017, 14:07:03 »
ECS Electronicsin johtosarja vedetään ainakin eteen asti. Sieltä vasta näyttää löytyvän plugi johtosarjalle: https://youtu.be/hy63dCSeEfg?t=212
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #23 : 18.10.2017, 16:02:07 »
ECS:n johtosarjan uskon olevan oikein tehty ja tuo kytkentäkin näytti ihan asialliselta, eikä miltään ryöstökötöstelyltä. Ainakin 508:iin PSA:n johtosarja on heidän tekemä, tosin siinä on riittänyt johtoa enemmän ja tuo kytkentäplugi löytyy takakontista.

Jos takasumuvalo ei kytkeydy pois ja/tai muita virheitä tulee, niin mahtaisiko johtua siitä, ettei auto ole käynyt Diagboxin päässä ja vetokoukkua koodattu oikein. Diagboxilla voi myös testata sähkönsyötön jokaiselle johdolle erikseen päällä/pois päältä, niin tietää toimivatko oikein.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #24 : 01.07.2019, 20:22:01 »
Tiedoksi, jos joku etsii (pre-facelift) SW GT -malliin soveltuvaa irrotettavaa vetokoukkua. Monet valmistajat ilmoittavat ettei koukku sovellu asennettavaksi GT-malliin. Näin ilmoittaa myös Oris/Bosal, mutta hyvin tuo paikalleen meni. En ymmärrä miksei asennus muka onnistuisi, kun ei tuo ole edes lähellä puskuria ja puskuriakaan ei tarvitse mitenkään erityisen paljon leikellä (kaikki kiinnityspisteet säilyy ehjinä). Oris tuotenumero 051-813.

Peugeotin käyttämän Thulen/Brinkin vetokoukun kanssa tilanne on ilmeisesti toinen, koska siinä koukkua ei laiteta paikalleen pystysuoraan alhaaltapäin, vaan hieman viistosti. Liekö sitten siitä lähteneet nuo "sopimattomuus" -tarinat liikkeelle. Senkin suhteen tosin vaan mainitaan, että koukku osuu hieman puskurin alaosaan.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2019, 20:27:05 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #25 : 01.07.2019, 22:27:17 »
Mulla orkkiskoukku (Brink) eikä siinäkään mitään ongelmaa ollu asennuksen suhteen. Leikkaus tuli puskuriin, mutta ei näy ulospäin. Muuten en hirveästi tykkää tuosta koukkuosan kiinnityssysteemistä. Ei sitä meinaa irti saada, kun on kärryä vetänyt. Vaatii kumivasaran napautusta vapautinkahvaan. Ei sormivoimat riitä. Liekö tuossa Oriksessa parempi systeemi?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #26 : 02.07.2019, 09:59:48 »
Ok, tuo lisähuomautus vaan lukee service boksissa. Todellisuudesta en tiedä.

Tuossa Pösön käyttämässä koukussa on muuten se hyvä puoli, että puskurin sisällä olevaa "törmäysrautaa" (mikä lie virallinen termi) ei tarvitse ottaa pois. Vetokoukun poikkirauta on muotoiltu siten, että sen saa asennettua tuon törmäyspalkin alapuolelle. Samalla säilyy hinauslenkin paikka. Esim. tässä Oriksen mallissa ko. rauta piti ottaa pois ja sen siliän tien hävisi myös hinauslenkin vastakappale.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

zogologo

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #27 : 03.07.2019, 15:16:02 »
Auto: 2010 308 SW 1,6 THP (automaatti).

Moro!

Onkohan jollakulla pääsy noihin kytkentäkaavioihin. Pitäisi kytkeä orkkis, uusi johtosarja, Bsi-modulin ja takapään vetokoukun modulin väliin. Lähinnä siis ne muutama irtojohto jotka sarjassa on, askarruttavat. Eli hakusessa Bsi modulin kytkentäkaavio.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #28 : 03.07.2019, 16:56:35 »
Service boksista löytyy ilmaiseksi tällaiset ohjeet alkuperäisille sähkösarjoille, jos niistä on iloa: https://gofile.io/?c=2HnJX3
7-napaisen ohjeet on 7_voies308.pdf, toiset kaksi on 13-napaiselle.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

zogologo

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukku
« Vastaus #29 : 04.07.2019, 08:46:14 »
Juuri tätä etsin. Kiitoksia kovasti :)