Kirjoittaja Aihe: 406 - Takatukivarren helojen vaihto  (Luettu 20295 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #15 : 20.09.2007, 15:51:35 »
Tänään löyty paja jossa tuo vaihto oli tuttu juttu. Eivät pystyneet antamaan kuin noin-arvioita, toiset puslat kuulemma antautuu helpommin kuin toiset.
Noh, arvio oli että max. 3h tuntivelotuksella 50€/h plus osat n.30€. Oishan se hieno yllätys jos tekisivätkin tuon vaikka tuntiin jolloin hinta jäis n: 80 euroon!! eli noin neljäsosaan automaan "tarjouksesta". Eipä tarvinnu miettiä kauaa varaanko ajan. Kerron tarkemmin paikasta jahka tiedän mikä on lopputulos. ;)

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #16 : 22.09.2007, 17:52:37 »
Sopiikohan tuon uudemman kumipusla vanhemman nivelen tilalle, jos kestäisi paremmin kuminen

Niin ne automaalla sanoivat. Uusi nivel on tehty korvaavaksi osaksi. Itse tukivarsi on siis sama. Myös tuossa firmassa johon autoni tiistaina vien sanoivat että varaosakirjat ei tunne enää kuin tuon uudemman.

Miten ilmenee jos kyseiset puslat on kuluneet. Omassa autossa takapäässä on välystä, mutta
ei oikein tiedä tarkalleen missä. Välys tuntuu kun nykii renkaan etu tai ylä osasta, mutta takaosasta
ei tunnu.


Itsellä kuuluu selvä kolahdus takapäästä hyttiin asti lähes aina käännyttäessä ja etenkin rotvallien(katukivetyksen reuna) ylityksissä. Katsastusinssi väänsi rengasta rautakangellaan ajosiltanosturia vasten ulospäin. Selvästi näki renkaan kääntyvän "pois alta" tutun kolahduksen säestämänä. Käsin voi kait koittaa siis ottamalla renkaan ylä- ja alareunasta kiinni ja vääntää ees taas. Auto pitäisi käsittääkseni nostaa ilmaan tukivarresta jolloin jousitus on samassa asennossa kuin ajettaessa.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2007, 17:58:29 kirjoittanut hvvw »

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #17 : 25.09.2007, 14:40:44 »
Puslat tuli vaihdettua ja leimaki paperiin saatiin. Kolinat vaan ei loppuneet. Eli koiranluukaupan kautta, ne koitan vaihdella itse.

Kymppikorjaamot Tampereen lakalaivassa laitto puslat. Laskun loppusummaksi muodostui 220€ josta osien osuus 64€ eli tuplaten suurempi kuin alunperin käsitin, mutta sekin vika lienee olleen omassa kuullunymmärtämisessä. Tiskillä kuitenkin tinkasivat vielä pidemmän asiakkuussuhteen toivossa hinnan tasan 200 euroon.

Ko. korjaamo tekee pösöjä kuulemani mukaan paljonkin, eli kait tuota uskaltaa suositella. :) Jakopäästä kyselin myös. Kuulemma kiinteä hinta 400€ kaikkineen. Sisältäen myös vesipumpun.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #18 : 12.11.2007, 19:43:58 »
Auto: 1997 406 1.8i 16v (farmari).

Onko tuo ulkohela alin osa siinä jarrurummun alla? Onnistuuko vaihto ilman prässiä?

Ratkaisu: Homma selvä ulkohelaksi vanhan tilalle käy uusi hela.Vaihtotyö korjaamossa.Vanhaa hela mallia ei juuri saa enään mistään.

Se hela on kai kiinni siinä tukivarressa, pitkä pultti, prikkoja ja sopivia putkenpätkiä, niistä se työkalu syntyy. Ei oo mitään mittoja tiedossa, mutta uutta helaa mittaamalla ne koot saa selville. Ei tarvii edes tukivartta irrottaa, mutta jos irrotat, prässillä varmaan onnistuu.

Kale306

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #19 : 10.01.2008, 22:04:04 »
Ongelma:

Auto: 1997 406 2,0 ST.

Tarkoitus olisi vaihtaa huomenna tuo ulompi hela tukivarteen. Tai siis helahan on kait olassa kiinni ja tukivarsi kiinnittyy sen helan kautta olkaan. Kuitennii.. Mitä pitää purkaa että siihen pääsee käsiksi, itse vaihtotyön kanssa uskoisin pärjääväni. Hain uuden puslan merkkiliikkeestä (22 e) ja sanoivat että se on uudemman mallinen helatyyppinen että käy silti vanhan tilalle.

Lähinnä mietityttää, että mitkä pultit on avattava että tukivarren saa käännettyä syrjään, riittääkö se itse helan pultti. Mitenkäs jousi käyttäytyy sitten kun tukivarren kääntää alemmas, voiko se karata paikoiltaan eli ts. onko jousipuristimelle tarvetta.

Ratkaisu:

Homma tehty, selvisin omin avuin. Lyhykäisyydessään homma oli renkaan irroituksen jälkeen se että iskarin alapultti pois, tuon kys. helan pultti pois jota ennen otetaan tukivarren paino tunkille. Käänsin tunkin silleen päin että vipu oli "toiselta puolelta" ettei se ollut tiellä. Sitten mietin aikani ja kehitin päässäni vision ulosvetäjästä joka onkin hyvin samannäköinen kuin nyt tuolta jostain löytämässäni kuvassa. Siihen tarvittiin pitkä pultti, siihen mutteri ja pari prikkaa, 46 mm hylsy sekä 32 mm hylsy. Pitkän pultin lainasin siitä haarukkamallisesta varresta joka tulee auton keulasta päin siihen olkaan kiinni. Varmaan 20 cm pitkä pultti siinä ja sopivat prikatkin valmiina

32mm hylsy puslan ulkokoolinkia vasten ja pultti prikkoineen läpi siitä, toiselle puolelle olkaa vasten se 46 hylsy silleen että puslan kohta jää hylsyn sisälle. Ja sinne taas prikka ja mutteri. Sitten vaan tiukkaamaan, kerran narahti ensin ja sitten lähti liikkeelle, tuli heittäen ulos ja hetken päästä pusla ja 32 mm hylsy sujahti olassa olevasta puslan paikan reiästä läpi-

Sitten vain veti samalla idealla uuden paikoilleen, vartti tuossa meni.

TEMP_ARKISTOON

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #20 : 27.03.2010, 21:02:19 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, BE4R-vaihteisto).

Hyvät ohjeet kyllä, mutta eipä lähtenyt liikkeelle autotalliviritelmillä. Sattui löytymään kaikki tarvittava, mutta loppui voimat ja työkalut alkoivat pettää ennenkuin hela alkoi liikkua, joten jäi tekemättä. En usko, että M12 pultti olisi kestänyt enää paljoa enempää voimaa muutenkaan. Miten paljon voimaa olette joutuneet käyttämään että olette saaneet sen helan liikkeelle?

Niin ja paljonkohan ehjän helan kuuluisi antaa periksi? Ulkoisesti ihan ehjät nuo vanhat helat, mutta aika löysän tuntuiset. Sen pultin avulla sitä pystyi helposti liikuttelemaan ja uusi tuntui paljon jäykemmältä. Vaihtokunnossa siis?

Ongelma tuli nyt aiheelliseksi kun sulien tultua on alkanut takapää nitisemään todella kovasti. Heti jos tulee pakkanen niin nitinät lakkaa. Ennen se oli niin päin, että kovilla pakkasilla alkoi yksi iskareista oletettavasti narskua, mutta tämä on sellaista aika äänekästä ja ärsyttävää jatkuvaa nitinää. Arvelin josko kyseessä olisi joku hela, mutta mikä?

Katselin siinä samalla sitä toista tukivarttakin, joka lähtee takaolka-akselisista etuakseliin päin. Olka-akselin puolella ne kiinnityspulttien välissä ulos näkyvät kumit on aika huonossa hapessa. Repeilleet ja sitten se runkoon ylös toisesta päästä kiinnittyvä hela oli todella löysä. Se, mikä tulee kolmella pultilla pohjan kattoon erillisenä mötikkänä kiinni.

On kyllä niin ärsyttävä ääni, että pakko löytää syyllinen ja korjata. Ja onhan tuo auton peräpää aika eläväinen, vaikka olen kokeillut todella korkeita renkaanpaineita.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #21 : 07.07.2015, 14:37:32 »
Pomppasi katsastuksessa noista taka-alatukivarsien ulommista puslista. Kävin eilen Motonetista ostamassa laadukkaat Moog -merkkiset puslat. Laitoin ne jo eilen valmiiksi tallin jääkaapin pakastelokeroon odottamaan tämän päivän asennusta. Puslahommissa kaiken a ja o on maltti ja lämpölaajenemisen hyödyntäminen. Silloin hommat sujuu.
Hommahan on aika simppeli loppujen lopuksi. Takarengas irti, auton tuenta koripukeilla, iskarin alapään pultti irti, tunkilla alatukivarren tuenta ja lopuksi puslan läpi menevän alapultin irroitus. Nyt kun päästää tunkista alatukivartta alaspäin niin pääsee puslaan käsiksi.


Tein tuollaisen halvan miehen ulosvetäjän. Toisessa päässä oli vielä iso n. 30mm hylsy kun puristin vanhaa puslaa pois. Tein niin että kaasutoimisella tohottimella lämmitin ulkokuorta ja samalla ajoin CRCtä saumaan. Ulosvetäjän pultti kireäksi ja muutama isku moskalla puslaan. Taas löysät pois ulosvetäjästä lisää lämpöä ja isku, löysät pois pultista jne... Tällä tavoin vanhan puslan saa kotikonstein pois pesästä. Tiukassa se kyllä on ja minulla oli öljymontullinen talli käytössä, montun puolelta oli helppo työskennellä ja naputtaa + lämmittää puslaa.


Puslapesä tyhjänä. Lämmitin sen tosi kuumaksi ennen uuden puslan asennusta. Reilusti myös CRCtä sisälle.


Tuosta kuvasta näkee myös takaiskarin alapään.


Vanha ja pakastimesta otettu uusi pusla.


Se sujahtikin jäädytettynä kuin itsestään paikoilleen, kiitos fysiikan.


Valmis. Suurin työ tuossa on saada se vanha pois. Ja suosittelen todellakin uuden osan jäädyttämistä sekä pesän lämmitystä. Näin uuden osan saa kivuttomasti paikalleen.
MB E250 cdi

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #22 : 07.07.2015, 22:29:38 »
Hyvä selostus hyvien kuvien kanssa. Menikö uusi hela ilman ulosvetäjää paikalleen?

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #23 : 07.07.2015, 22:39:36 »
Uusi hela meni ilman ulosvetäjää paikoilleen. Uskomatonta kuinka paljon tuo jäädytys oikeasti auttaa. Ei kauheasti löytynyt tästäkään aiheesta kuvallista selostusta netistä kun yritin etsiä, joten toivottavasti näistä olisi mahdollisimman monelle hyötyä. Alfamerin korjausopas on myös yksi tyhjän kanssa näiden alustan helojen ja puslien vaihtotöiden kanssa.
Edit: Korjaus vielä tuohon edelliseen, niin se hylsy jolla puristin vanhan osan pois oli kooltaan reilu 30mm, eikä 40mm niin kuin olin tuohon kirjoittanut.
Ja kuvassa näkyvä putken pätkä on tietysti sisähalkaisijaltaan isompi kuin puslan ulkohalkaisija. Kierretangon toisen pään mutteri on hitsattu kiinni jotta kestää iskuja eikä lähde pyörimään ympäri.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2015, 23:08:52 kirjoittanut D`Artagnan »
MB E250 cdi

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #24 : 08.07.2015, 01:16:28 »
Itse vaihdoin vastaavalla kuppi&hylsy + kierretanko -ulosvetäjäyhdistelmällä omasta tuon saman puslan aikanaan. Vanha lähti pois ja uuden sai myös paikalleen tällä yhdistelmällä. Uusi osa oli toki pakkasessa jäähdytetty ja napaa lämmitetty. Tuon 'kupin' sorvautin mittojen mukaan jotta vanha pusla mahtui kokonaan sen sisälle ulos vedettäessä.

Ennen vanhan puslan pois ottamista kannattaa mitata jommalta kummalta puolelta puslan asema pesässä. Ruosteen rajasta toki voi mitata myös, kunhan ottaa ulkokehän viisteen huomioon.

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #25 : 23.02.2016, 19:55:00 »
Onko kellään tietoa olka-akselin helojen pulteista 8.8, 10.9 vai kovempi. Vai onko käytetty vanhoja pultteja. Itselläni ainakin kovin ruosteisen näköiset.
Sisempi 12mm, 1.25 nousu ja 90 mm pitkä. Ulompi 14mm, 1.50 nousu ja 90 mm pitkä. Alkuperäiset pultit ja mutterit laippakantaisia. Tarkoitus korvata pultilla, korilaatoilla ja nyloc-mutterilla.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #26 : 23.02.2016, 20:06:59 »
Hae merkkiliikkeestä uudet oikeanlaiset. Sen verran kriittiset pultit, että ei kannattane muutamaa euroa alkaa säästämään.

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #27 : 23.02.2016, 23:41:58 »
Alustan pultit ovat yleensä lujempaa tekoa, kuin 8.8.

paukka

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #28 : 24.02.2016, 17:24:45 »
Pienen tutkimuksen jälkeen näyttäisi siltä, että ovat 10.9 lujuusluokkaa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #29 : 22.07.2018, 15:55:23 »
Mitä tarkoitaa:

Akselistot, pyörät ja jousitus, Taka-akselisto
Poikittainen tukivarsi, Nivel välyksellinen, Vasemmalla,

Onko tukivarsi tukivarsi vaika alatukivarsi ja onko nivel nivel vaiko kumipusla. Itse veikkaisin sitä etummaista niistä kolmesta. Mitä sanoo raati? Väljää en ole vielä löytänyt.