Lisäilmapumpun ilmavirran pitäisi jaksaa painaa se suuntaventtiili auki, ainakin silloin kun tulee joku sopiva negatiivinen pakopulssi?
Otin venttiilin päältä muovikannen auki, eikä venttiilin kara liiku mihinkään pumpun puhaltaessa. Sormella se sen sijaan painuu kevyesti. Irroitin venttiilin, eikä se ole vuotanut väärään suuntaan; Lautasen yläpuolisissa osissa ei ole karstaa eikä pumpulle ole tullut kosteutta.
Mikä sen kalvon tehtävä tuossa venttiilissä on? Sen molemmilla puolillahan on ilmakehän paine.
Sama EW10J4-kone (RFN) MM48P-ruiskulla, Sitikan koppa. Ongelman kuvaus on täsmälleen kuten
zmanin kirjoituksessa tässä ketjussa. Voin vielä täsmentää, että vikakoodi tulee ecun muistiin jo aiemmin, muutaman startin kuluttua nollauksesta, mutta vikavalo syttyy vasta muutamien satojen kilometrien jälkeen. Vikavalon syttymishetki on joka kerta lämpimällä koneella pidemmän ajon jälkeen, eli ei mitenkään yhteydessä lisäilmapumpun käyntihetkeen.
Haisteleeko tämä ecu lisäilmajärjestelmän toimintaa lambdan kautta? Olen asiaa tutkiessani päätynyt varovaiseen epäilyyn ettei vikakoodi tulekaan pumpun moottorin virranvalvonnasta, vaan muualta. Tämä epäily siksi, koska eräs hlö oli korvannut koko pumpun sopivan kokoisella vastuksella, ja edelleen käyttäytyy kuten minulla ja zmanilla.
Mittasin pumpun virrankulutukseksi 16A koneen ollessa sammuksissa, eli silloin kun se puskee sitä suljettua venttiiliä vasten. Letkun ollessa irti venttiilistä virtaa meni 10A. Ovatko nämä normaaleja lukemia?