Kirjoittaja Aihe: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen  (Luettu 10326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #30 : 20.06.2018, 19:59:57 »
Ens viikolle meni suuntaus ja kuopion vianorille on aika. Maks 95€ hinta-arvio.
Ajettavuuden ja tasaisen, mutta nopean kulumisen perusteella työnjohtaja veikkas että aurausta vois olla reilunlaisesti. Asfaltillahan tämä kulkee ihan mukiinmenevän pösömäisesti ja enimmäkseen työaju on sitä ollukki. Yks pari landsaileja lisää on puksuttamassa kohti kotia niin jospa sais samalla vaivalla uuden parin renkaita vetäville pyörille ja nykyiset taakse kestotestiin slicksien tilalle :D

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #31 : 05.07.2018, 17:44:34 »
Päivitellääs tämä tilanne loppuun eli vianorin suuntauksen alkutilanne oli takapään osalta asteen auraus eli aika pahasti hanurillaan oli :-X vaikutti kuulemma säätövirheeltä kun muuten oli kaikki kunnossa. Ihmeen hyvin tuo kuleksi nuinkin pahalla virheasennolla mutta kyllä sen nyt huomaa paremmassa ajettavuudessa että säätö oli tarpeellinen ja tuskin enää syö rengasta sen enempää kun pitäs. Tulipahan vaihettua alustaan enempi ja vähempi kulunutta osaa niin on kyllä tosi äänetön peli ajella nyt kun mikkään paikka ei lotise tai kolise ;D Kuluja ei mahottomasti tullu ja valtaosa nuista osista oli kuitenkin jo elämänsä ehtoopuolella. Ehkä ne poikittaiset tukivarret navan takapuolelle saatto olla ns turha vaihto mutta ei jaksa liikaa murehtia niitäkään kun on niitä tainu ruostua poikki joillakin ja nuokin oli aika tukevasti ruosteessa..

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #32 : 05.07.2018, 18:28:48 »
Hienoa kun leijona tuli kuntoon!
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 532
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #33 : 31.07.2018, 19:04:43 »
Viime perjantaina säädin kulmat kohdilleen ja tänään vaihdoin kuormajouset taakse. Tein kuitenkin suuntauksen ja tulos oli että auraus ei ollut muuttunut tippaakaan vaikka perä nousi noin 50mm.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #34 : 12.08.2018, 19:07:55 »
Jep.
Täällä ongelma on taputeltu aika suurella varmuudella kun nelipistesäädön jälkeen on tullut ajua nyt noin 5000km ja epänormaalia kulumista ei ole havaittavissa. Tuosta ajosta vedetty asuntovaunua noin 4200km joista norjan ja ruotsin huonompikuntosia teitä tuli noin 3000km.  :)

palezu

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #35 : 05.10.2018, 14:10:09 »
Auto: 1996 406 1,8 (XU7JP4, porrasperä, 300 500 km).

Elikkäs yllätyslumien tultua väänsin äkkiä nastarenkaat alle ja samalla huomasin että yhden kesän ajetuista kesärenkaista oli takaa kulunut sisäreunalta varmaan n. 3mm. Syy on selvä, autoa takaapäin katsoessa huomaa että takarenkaat ovat kenollaan sisäänpäin, eli negatiivista camberia on liikaa. Pääkysymykseni kuuluu vaikuttaako ne aurauksen säätötangot camber-kulmaan? Ne on kyllä ties kuinka vanhat, mutta kun systeemiä silmillä ihmettelee, niin en näe syytä miksi aurauksen säätötanko vaikuttaisi camber kulmaan, ainoastaan auraukseen. Joidenkin foorumiviestien perusteella vaikuttaisivat mutta en löydä tälle kunnollista perustelua että viitsisin alkaa niiden kanssa tappelemaan ja maksamaan pyöräsuuntauksesta. Autossa on lisäksi aivan uudet takajouset(vakiomalliset) sekä kallistuksenvakaajan pystytangot. Mikähän neuvoksi, tuolla tahdilla joutuu jo ensi syksynä takarenkaat uusimaan..

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 532
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #36 : 05.10.2018, 14:15:40 »
Vie kuitenkin se ammattitaitoselle korjaamolle jossa suuntauslaitteet. Ei se kunnossa ollessa syö ihmeemmin sisä tai ulkokanttia.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #37 : 06.10.2018, 22:00:51 »
Kyllä se takapyörien tuennan geometria on semmonen että aurauksensätötangon säätö muuttaa molempia suuntia. säätötangon kiinnityskohta ei ole keskellä korkeus-suunnassa pyörän-navalla eli kun säädät tangon pituutta niin kallistuskulmakin muuttu... jos pitäs veikata niin säätötanko on väljä kun tyypillisesti alkaa syömään renkaan sisäkulmaa kun on väljistynyt. Vaihtoon vain molemmilta puolilta yhtäaikaa ja sitten suuntaukseen ;) Nuille osille motonet oe-laatu on meyle hd:t tai lemförderit ja ainakin itellä nuo on kestäny alla hyvin.. Oikein säädettynäkin ne takarenkaat näyttää olevan kenollaan ja eri kallistuksella kun etupää mutta silti rengas kuluu tasaisesti. säätötangon väljistymistä tuskin erottaa silmällä zoomaamalla koska kulma muuttuu niin minimaalisen vähän...

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 532
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #38 : 06.10.2018, 22:30:32 »
Ei se Camber muutu käytännössä siitä auraustangosta. Ala ja ylätukivarsi sen kulman määrää.

palezu

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #39 : 07.10.2018, 17:27:01 »
Voiskohan syypää olla ala tai ylätukivarren puslat? Arvelisin että jos alatukivarren molempien päiden puslissa on pari milliä väljää, se voisi aiheuttaa alatukivarren "venymisen" ja liiallisen kulman. Tai sitten ylätukivarressa, navan yläpuoli pääsee kääntymään sisäänpäin kun puslat antaa periksi. Varmaan ne on jo tuossa iässä joka paikasta väljänä.. ;D Vaikka ei kyllä ole katsastuksessa mitään löytynyt sieltä. Ei varmaan haittaisi uusia niitä säätötankojakaan tietysti. Taidan aloittaa tutkimalla ne puslat alatukivarresta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #40 : 07.10.2018, 22:10:26 »
Ei se Camber muutu käytännössä siitä auraustangosta. Ala ja ylätukivarsi sen kulman määrää.

Jos ei käytännössä niin teoriassa kuitenkin ;) Jokatapauksessa se säätötangon väljyys oirehtii juurikin renkaan sisäkulman kulumisella johtupa se sitten aurauksesta tai kallistumasta.. Edelleen täältä ääni säätötangon vaihdolle..Tuo välys on helppo todeta kun ottaa renkaasta kiinni kaksin käsin tangon puoleiselta reunalta ja nykäisee ulospäin niin pitäisi tuntua klappia. Toinen konsti on ote kello kolme ja kello yhdeksän ja heiluttaa rengasta eestaas niin taas tuntuu klappia. Toki se voi olla jokin nuista tukivarsistakin mutta aika harvoin niitä menee verrattuna säätötankoihin..

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 532
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #41 : 07.10.2018, 22:12:35 »
Sanotaan nyt näin että siinä aurauksen toleranssissa ei se Camber muutu käytännössä yhtään, mielummin sanoisin että se camberin muutos vaikuttaa enemmän siihen auraukseen.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #42 : 07.10.2018, 22:46:22 »
Juu en minä siitä ala kinaamaan että muutoksella olis käytännössä mitään merkitystä... Pääasia että se kulumisongelma saadaan korjattua.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 532
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #43 : 07.10.2018, 23:11:54 »
Auraus on kuitenkin tärkeämpi saada kohdilleen kun se camper. Jos alatukivarren ulompi pusla on väljä vaikuttaa se siihen camperiin mutta myös siihen auraukseen niin rengasta se syö. Jostain syystä mulla on 2kpl 2003 bensa 406 ja molemmissa kuormajouset. Silti toisessa on noin asteen enemmän camperia takana,syytä en tiedä.