Viestiketjua on nyt siivottu paremmin aiheeseen sopivaksi ja se on taas avattu keskustelulle. Parille aiheelle on avattu omat viestiketjunsa.
On hienoa havaita, että 309:n historia aiheuttaa näin paljon kiinnostusta. Monet ovat jo esittäneet omat mielipiteensä. Pidetään keskustelu kuitenkin asiallisena. Erilaisia näkemyksiä asiasta saa perustellusti esittää, mutta turha kiihkoilu on jätettävä pois. Henkilökohtaisuuksiin menevät kannanotot eivät kuulu julkiselle alueelle, ne voidaan tarvittaessa hoitaa vaikka yksityisviestein.
Osoitteesta
http://site309.free.fr/ löytyy sekä englanniksi että ranskaksi runsaasti tietoa 309:ään liittyen. Siellä on myös käsitelty tuota nimeämiskuviota ja runsain perusteluin kirjoittaja esittää, ettei 309:stä olisi todellisuudessa Talbotia koskaan suunniteltukaan, vaikka PSA ja mm. Ranskan pääministeri Pierre Mauroy tuohon aikaan antoivatkin julkisuuteen sellaisen kuvan - mm. rauhoitellakseen tulevaisuudestaan huolestuneita Poissyn tehtaan työntekijöitä. Itse asiassa koko Chryslerin ostamisen ja Talbot-merkin käyttöönoton tarkoitus kyseenalaistetaan ja saadaan kuulostamaan PSA:n ovelalta juonelta saada taloutensa takaisin vakaalle pohjalle. Mutta varsinaisia konkreettisia todisteita (jos sellaisia sitten onkaan olemassa) ei tästäkään ole esittää.
Ilmeisesti myös lehdistössä liikkui jo tuolloin ja sen jälkeenkin monenlaista arvailua siitä, mitä kulissien takana todellisuudessa ajateltiin. Netistäkin löytyy aineistoa suuntaan ja toiseen (erityisesti ranskaksi). Emme ehkä koskaan voi tietää varmuudella, mitä PSA-yhtymän sisällä suunniteltiin: oliko projektista C28 tarkoitus tulla uusi Talbot-malli vai oliko jo sen suunnittelua käynnistettäessä johtohenkilöille selvää, että siitä tulisi uusi Peugeot-malli vai oliko totuus sittenkin jotain siltä väliltä. PSA-yhtymän julkinen kanta näiden tietojen valossa kuitenkin näyttäisi tuolloin olleen, että C28 oli alun perin tarkoitus esitellä Talbot-mallina, mutta Talbot-merkin alasajon yhteydessä se luonnollisesti tuotiin markkinoille Peugeot 309:änä. Tämä näyttäisi olevan edelleenkin virallinen näkemys asiasta (#1, #2).
Selvää on, että tämä nykyisin 309-mallina tunnettu auto perustuu pitkälti samoihin rakenteisiin ja tekniikkaan kuin 205 ja käyttää huomattavan paljon yhteisiä osia mm. 205:n, 305:n ja Citroen BX:n kanssa. Talbot Horizoniin sitä ei kuitenkaan tekniikaltaan yhdistä mikään muu kuin autossa osassa malleja käytetyt Simca-pohjaiset moottorit.
Peugeot 309 oli PSA:lle taloudellisesti erittäin tärkeä ja myös asiakkaiden kannalta onnistunut automalli. Sillä ei lopulta liene paljonkaan merkitystä, millä merkillä myytäväksi auto oli tarkoitettu.
#1) Aja Hyvin -lehden numerossa
3/2005 todetaan seuraavaa: "Maaliskuussa 1985 Peugeot ilmoitti lopettavansa Talbot-autojen valmistuksen Euroopassa. Saab-Valmetilla niiden valmistus päättyi kesäkuussa. Syksyllä tuli markkinoille Peugeot 309, joka oli alun perin Talbot Horizonin seuraaja."
#2) Aja Hyvin -lehden numerossa
1/2008 todetaan seuraavaa: "Peugeot 309:ää ei ollut suunniteltu 305:n seuraajaksi, ja siksi sen mallinumerokin on outo hyppäys 300-sarjassa. Malli oli Talbot Horizonin seuraajaksi suunniteltu auto, joka otettiin Peugeotin ohjelmaan, kun Talbot-merkki poistui markkinoilta vuonna 1985. Peugeot 309:ää valmistettiin sekä Ranskassa että Englannissa entisillä Euroopan Chryslerin tehtailla, jotka Peugeot oli ostanut vuonna 1978."
Myös kaikenlaisia 309:n suunnitteluun liittyviä kirjoituksia, kuvia jne. olisi mukava nähdä. Osoitteesta
http://site309.free.fr/ löytyykin varsinkin kattava tietopaketti, jossa on mielenkiintoista tietoa mm. 309:n prototyyppien testaukseen liittyen (mm. Ivalo). Kannattaa tutkia myös ko. sivuston ranskankielistä puolta, koska siellä on mm. kuvamateriaalia, jota ei ainakaan vielä englanninkielisestä osiosta löydy.
Allekirjoittanut on itse oppinut tästä keskustelusta mm. sen, että aiemmin selvänä pitämäni Peugeot 309:n nimeämiskuvio onkin nyt muuttunut epäselväksi. :-)