Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)  (Luettu 16299 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #45 : 10.06.2012, 01:58:36 »
Selailin pikkuisen nettiä ja sellaisia vianhakuohjeita löytyi liittyen P011 koodiin kuin:
- Tarkista venttiilien ajoitus
- Tarkista solenoidiventtiilin toiminta
- Tarkista solenoidiventtiilin suodattimen puhtaus
- Tarkista muuttuvan venttiilinajoituksen pyörästö
--> Ja jos kaikki edelliset on kunnossa niin vaihda ECU ::)

Sellainen tuli mieleen, että onko tuota nokkien astelukua tarkkailtu ajon aikana, logattu dataa ihan kuormituksella?

Toinen asia, että eihän tuo solenoidiventtiili ole saanut "siipeensä" missään vaiheessa? Pudonnut esim. lattialle tai muuten vääntynyt irrottaessa 8)? On kuitenkin aika ohkaista alumiinia paikkapaikoin.
Eikös tuo P011 viitannut bank 1:een eli etummaiseen syl.ryhmään..? Siinä tapauksessa tuo s.venttiili irronnee helposti, takimmainen sylinteririvi on hieman ahtaampi... Tämä kysymys siksi, koska itse tiivistin ensimmäisen solenoidiventtiilin öljyvuodon niin hyvin, että venttiili jäi jotenkin "kanittamaan vinoon". Se s.venttiilihän liikkuu hieman tyvestään siihen runko-osaan nähden... Tällöin antoi heti käynnistyksessä jonkin DTC-koodin, en vain muista enää minkä - Liittyi kuitenkin säätyvään venttiilien ajoitukseen. Tuota s.venttiiliä kun testaili auto paikallaan kaasutellen niin ei tuota sen suuremmin ohjailtu, ainakaan silmämääräisesti.
Oletko vaihtanut s.venttilejä päikseen? Eikös tuolloin tuo P0011 pitäisi muuttua toiseen Bank:iin jos vika s.venttiilissä..?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #46 : 11.06.2012, 11:02:09 »
...Niitä reikiä on 6 kappaletta.

Joo, näköjään sitten kahta mallia. Merkitystä tuolla ei ole, kuten jo aiemmin totesin.

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #47 : 11.06.2012, 15:32:47 »
Taas vois jotenkin perustella eikä vaan mölöyttää ettei ole merkitystä. Miksi muutoksia solenoidiin on sitten tehty. Tuskin ihan huvikseen.
Minkä vuosimallin kohdalla muutos on tapahtunut? Veikkaan 2008

Solenoidissa tuntuu olevan jotain vikaa kun vaihtoi niiden paikkaa niin vika siirtyi mukana. Nyt kun noita on tullut rassattua kävin merkkihuollossa kysymässä niihin uusia O-renkaita. Ei löytynyt vaan olisi pitänyt ostaa koko solenoidi. Miettikääs miten merkkihuolto kus... huiputtaa asiakkaita. Tiskillä kerrottiin kun kysyin mitä teidän asentajat tekevät jos molemmat O-rengaat vuotaa. Vastaus oli että molemmat solenoidit vaihdetaan koska järjestelmä ei tunne tiivistettä. Hintaa kahdelle O-renkaalle tulisi 206€ + 206€ + työ = noin 500€ Sanoin että onhan O-renkaita myynnissä vaikka minkä kokoista. Niin niin mutta kun meidän järjestelmä ei tunne tuota varaosaa niin silloin vaihdetaan solenoidit. Ostin viereisestä varaosakaupasta 3 kpl O-renkaita ja ne maksoi 0,50€ kappale. Monta tuotetta on vuosien  varralle tullut vastaa mitä ei saa ostettua vaan joukuu ostamaan isomman kokonaisuuden mutta kyllä tämä oli paras tähän mennessä. 0.50€ tuotteesta joutuu maksamaan 206€  :)

Löytyykö solenoidia mistään halvemmall kuin 206€:lla. Tarvike varaosaliikkeistä sitä ei löydy.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #48 : 11.06.2012, 15:54:19 »
Taas vois jotenkin perustella eikä vaan mölöyttää ettei ole merkitystä.

Olen sen tässä ketjussa jo aiemmin perustellut, mutta otetaan uusiksi.

Venttiilin tuloreikien (ne joissa suodatin) yhteinen pinta-ala, ylittää venttiilin asennuspesään tulevan öljykanavan pinta-alan. Todennäköisesti tuotannossa tehty muutos, jolla säästetty valmistuskustannuksia. Neljän reiän poraaminen on edullisempaa kuin kuuden.

Oliko nyt riittävän selkeästi sanottu, että meni ns. perille?

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #49 : 11.06.2012, 16:16:20 »
Voit puhua noista pinta-aloista mitä vaan kuten  kukatahansa muukin. Noinhan sen pitäisi mennä mutta jos et edes tiedä pinta-aloja tai edes sitä että solenoidia on useampaa mallia niin miten puheesi voi ottaa vakavissaan. Mistä sitä tietää mitä muita muutoksia solenoidiin on tehty. Ulkomaalaisilla foorumeilla kirjoitellaan muutoksista ja sinä väität toista. Varauksella saa molempiin asennoitua. Oli ehkä väärä ilmaisu kun sanoin että sinun pitäisi perustella sanomasi tarkemmin sanottuna sinun pitäisi jotenkin näyttää että tietosi pitävät paikkansa. Mistä tietosi on peräisin.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012, 16:28:25 kirjoittanut Nobody »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #50 : 11.06.2012, 18:43:50 »
Kerrotko noiden o-renkaiden tarkat mitat ja materiaalin? Pitääkö ne nyt öljyn sisällä. Tarkistan reikien määrää hyllysolenoidista ja etsimme toki netistä, esim. GP-partsista edullisempaa. Hyvä, että ongelman ratkaisu on lähempänä finaalia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #51 : 11.06.2012, 20:08:22 »
Vai mitat ja materiaali :-\

O-renkaat on öljyn kestävät ja solenoideihin sopivat. Ne myös pitävät öljyt sisällä kuten vanhatkin tiivisteet pitivät. Noita solenoideja vaan on rassattu niin monta kertaa että ajattelin samalla vaihtaa niihin tiivisteet. Eiköhän noiden kanssa tule vieläkin aikaa kulutettua. Jos vaikka vaihtaisi tuon toisen uuteen. O-renkaiden mittoja en tiedä mutta jokainen joka sellaisia tarvitsee löytää ne itse kauppiaan suuresta valikoimasta. Alkuperäinen mukaan ja ostaa vaikka useampaa kokoa jos ei ole varma sopivuudesta. Ne ei maksa kuin 0,50€ kpl joten ei ole iso menetys vaikka ostaa muutaman ylimääräisen. Jostain mustasta kumista nuo O-renkaat tehdään. Sen enempää materiaalista ei ole tietoa.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012, 20:17:10 kirjoittanut Nobody »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #52 : 11.06.2012, 21:29:49 »
Ok. Tiivistekeskus on jees paikka mennä tiskille. Siksipä vain kysyin, ettei tarvitse siellä "pähkäillä" 0,5 euron takia  ;) Muistelin erään tuunaajan hakeneen sopivia O-renkaita lähes urakalla. Sihdit vaan vex ja bahnalle testaamaan, ei lyhyt kokeilu haittaa.

Netistä poimittu hinta, GP-partsilla solenoidin hinta on 132, 83 euroa. 5-7 päivää postittavat ;)

« Viimeksi muokattu: 11.06.2012, 21:42:45 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #53 : 11.06.2012, 22:21:28 »
Taas vois jotenkin perustella eikä vaan mölöyttää ettei ole merkitystä. Miksi muutoksia solenoidiin on sitten tehty. Tuskin ihan huvikseen.
Minkä vuosimallin kohdalla muutos on tapahtunut? Veikkaan 2008

Solenoidissa tuntuu olevan jotain vikaa kun vaihtoi niiden paikkaa niin vika siirtyi mukana. ...

No niin, vika alkaa kohdentumaan s.venttiiliin. Ja kuten sanottua, tuolla sihdillä ei ole mitään tekemistä vian kanssa. Niin ne vaan vehkeet hajoaa eikä aina vika ole Ranskan insinöörissä ;D. Toisaalta, aika paljon helpompi komponentti vaihtaa kuin esim. tuo VVT-hihnapyörä (vai mikä nyt onkaan) :D...

Se onko tuohon solenoidiventtiiliin tehty ikinä muutoksia perustuu mihin? En välttämättä usko tuohon muutokseen, koska miksi ihmeessä muutettu s.venttiili olisi samalla varaosanumerolla? Onhan monia muitakin komponetteja paranneltu ja yleensä aina on uusi varaosanumero ollut uudessa osassa, vrt. esim. THP-koneen imusarja(t)... No tämä nyt oli spekulointia...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #54 : 11.06.2012, 22:51:42 »
Onhan monia muitakin komponetteja paranneltu ja yleensä aina on uusi varaosanumero ollut uudessa osassa, vrt. esim. THP-koneen imusarja(t)... No tämä nyt oli spekulointia...

Takaiskunvaimentimet ovat ainakin paranneltujen listalla, eli 5207A7 muutettu 5207C4 tyypiksi. Kun selaa ServiceBoxista, niin pääsee erillisessä luettelossa suosittelemme riville kyseiseen komponenttiin. Solenoidi tuskin on "täysin mykkä" kyseisessä Nobodyn tapauksessakaan, ehkä takertelee satunnaisesti ja astekulmien hetkellinen eroavaisuus aiheuttaa vikakoodin päälle. Käämien resistanssit lienee mitattu?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #55 : 12.06.2012, 01:47:31 »
Voit puhua noista pinta-aloista mitä vaan kuten  kukatahansa muukin. Noinhan sen pitäisi mennä mutta jos et edes tiedä pinta-aloja tai edes sitä että solenoidia on useampaa mallia niin miten puheesi voi ottaa vakavissaan.

Tiedän, koska olen asiaa tutkinut. Sinulle riittänee edellä mainittu tieto, tulokanavan pinta-alasta vs. ohjausventtiilin tulopuolen porausten pinta-ala. Turha vängätä tästä asiasta. Mitä tulee niihin venttiileihin niin alkuperäinen venttiili oli 1920AX, uudempi on 1920HE ja näitä on mitoiltaan pariakin hieman erilaista.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 02:06:15 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #56 : 12.06.2012, 01:52:39 »
Onhan monia muitakin komponetteja paranneltu ja yleensä aina on uusi varaosanumero ollut uudessa osassa, vrt. esim. THP-koneen imusarja(t)...

Yleensä - kuinka yleensä? THP moottoreissa on komponentteihin tehty myös muutoksia, jotka eivät näy osanumerossa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #57 : 12.06.2012, 02:51:57 »
Nyt kun noita on tullut rassattua kävin merkkihuollossa kysymässä niihin uusia O-renkaita. Ei löytynyt vaan olisi pitänyt ostaa koko solenoidi. Miettikääs miten merkkihuolto kus... huiputtaa asiakkaita. Tiskillä kerrottiin kun kysyin mitä teidän asentajat tekevät jos molemmat O-rengaat vuotaa. Vastaus oli että molemmat solenoidit vaihdetaan koska järjestelmä ei tunne tiivistettä.

Niin - o-renkaiden vaihto saattaa olla aivan turhaa, jos/kun vika on kuluneessa syvävedetyssä alumiinisessa insertissä, jonka tehtävä on osaltaan toimia tiivistyksen osana ('vihreä' eli 1920AX venttiili) -  ehkäpä merkkihuollossa syystä vaihdetaan venttiilit uusiin (ja uudentyyppisiin) - mieti sitä.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 02:56:11 kirjoittanut Benkku »

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #58 : 12.06.2012, 04:26:54 »
Insertti outo sana. Sanot että O-renkaan vaihto saattaa olla turhaa. Tämän takiako ei kannata edes kokeilla uutta O-rengasta jolloin saattaa mennä 0.50€ hukkaan. Samapa tuo kun asiakas maksaa lystin niin laitetaan uudet 200€ solenoidit tilalle. Eihän tuo solenoidin runko mikä on moottorin runkoa vasten kulu mihinkään. Sekun ei ole liikkuva osa. Ei siis ole merkitystä onko solenoidi uusi vai vanha. Jos öljyvuoto tulee muutakautta läpi asia on eri. Onhan nuo solenoidit vuotaneet solenoidit päältä ja jopa sähköliittimestä. Silloin ei O-renkaan vaihtoa tarvitse edes kokeilla. Kivahan Benkun kanssa olisi jängätä off topicia mutta nyt saa piisata kun tämä ei tosiaan enään liity aiheeseen mitenkään.

Palataan astialle jos jollain on aiheeseen jotain sanottavaa. Benkkuhan tietenkin sanoo vielä sen viimeisen sanan mutta hänen kommentteihin en enään palaa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodit P0011 ja P0012 (V6)
« Vastaus #59 : 12.06.2012, 08:51:23 »
Yleensä - kuinka yleensä? THP moottoreissa on komponentteihin tehty myös muutoksia, jotka eivät näy osanumerossa.

No, lähtökohtaisesti yleensä muutetulle osalle on hyvä antaa uusi tunnus, versionumero tai varaosanumero. Millä muulla sitä erottaa varastossa olevat vanhat osat uusista parannetuista? Ja kyllä SB on täynnä näitä "parannettuja"kin versioita, turha tästä on alkaa enää vänkäämään. Se miten Peugeot varaosanumeroitaan käsittelee ei minulle kuulu enkä siitä onneksi päätä. Kuitenkin ja onneksi ainakin yritykset joissa itse olen työskennellyt ovat toimineet näin...

... Turha vängätä tästä asiasta. Mitä tulee niihin venttiileihin niin alkuperäinen venttiili oli 1920AX, uudempi on 1920HE ja näitä on mitoiltaan pariakin hieman erilaista.

Ja taitaa olla myös niin, että tuo osa 1920AX (neljäreikäinen) kuuluu moottoriin ES9J4 ja "uudempi" 1920HE taas moottoriin ES9A jossa hieman kehittyneempi venttiilinohjaus..? Ja tuo 1920AX ei kyllä sovi ES9A moottoriin kuin "vasaralla" ;D