Kirjoittaja Aihe: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)  (Luettu 17589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hodari

  • Vieras
407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« : 27.01.2013, 18:50:46 »
Auto: 2007 407 1,6 HDi 110 FAP Olympia (120 000 km).

Alkuperäisestä turbosta meni akseli poikki, merkkikorjaamo vaihtoi turbon, egr venttiilin ja muuta sälää. Auton piti olla kunnossa mutta lähes heti meni uusikin turbo romuksi, leikkasi laakeri kiinni. Syyksi lopulta paljastui turbolle tulevan öljyputken sihtin tukkoisuus joka putsattiin öljypohjan kautta. Jälleen paikalleen uusi turbo jolla olen ajanut 1000km. Eilen normaalissa maantieajossa kuului konehuoneesta vaimea tussahdus ja koneesta meni tehot, mitään vikailmotuksia ei tullut mutta olen melko varma että turbo on taas sökönä, oireet aivan samat kuin aikaisemminkin. Onneksi viat on menneet vaihtoautotakuun ja liikkeen piikkiin. Mutta oisko jollakin vastaavasta tapauksesta tietoa tai mahdollisia syitä, ois kiva saaha auto lopultakin ajokuntoon pitemillekkin reissuille. Huomenna soittelemaan merkkikorjaamolle ilo uutinen.

Esanssia

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #1 : 29.01.2013, 13:23:57 »
Tarkista nyt ensin että kaikki letkut ovat paikoillaan, eikä mitkään liitokset tai klemmarit ole löysällä.

SEL

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #2 : 29.01.2013, 14:38:11 »
Minulla oli vastaavanlainen tilanne, tussahdus kiihdytyksessä ja tehot hukassa, savutti vain hirveästi. Syynä oli puhjennut ilmaputki joka tulee turbolta välijäähdyttimelle. Kannattaa tarkistaa kaikki letkut turbon ja imukanavan välillä tarkkaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #3 : 29.01.2013, 17:52:58 »
Kun autoa on sepitetty, niin jokin lemmari jäänyt löysälle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

hodari

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #4 : 10.02.2013, 10:27:05 »
Auto yhä pajalla. Tulossa uutta turboa ja voitelupuolelle Ranskasta jotain osia. Maahantuojakaan ei osannut antaa enempää apuja kun kaikki normaali paikat on käyty läpi, eikä mitään päällepäin näkyvää syytä löydy. Nyt jos ei tokene niin tuntuu menevän koko moottori vaihtoon.

Legge

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #5 : 15.02.2013, 12:01:32 »
Jos ekalla kerralla ronkittu vain voiteluputken sihtiä auki, eikä vaihdettu koko putkea, niin sinne jäänyt sontaa kuristamaan voitelua?

hodari

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #6 : 16.02.2013, 18:13:45 »
Eilen sain auton pajalta. Nyt vaihdettu lähes kaikki turboon liittyvä uutta ja tehty koneeseen sisäpuolinen pesu. Kaikki tarkalleen maahantuojalta saatujen ohjeiden mukaan. Eipä hajonnut ainakaan vielä kotimatkalla pitää toivoa että nyt kestää. Kone käy kyllä tosi nätisti ja vetää terhakasti voiskin olettaa kaikki olevan kunnossa.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #7 : 16.02.2013, 19:19:17 »
Noihin turbo-ongelmiin on korjaamoille tiedote mitä pitää vaihtaa ja tarkistaa. Huolellisesti tehtynä ei ongelmia tule jatkossa. Esp öljy ja öljynvaihtovälin lyhentäminen lyhyessä ajossa on suotavaa.


Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #9 : 17.02.2013, 12:12:55 »
Ahtimen öljylinjan karstoittuminen, johtuu huonolaatuisen ts. 'synteettisen' öljyn käytöstä. Tehdas on ohjeistanut käyttämään täyttönä synteettistä öljyä - mikä tarkoittaa huippulaatuisia PAO-pohjaisia laatuja ei hydrokrakattuja 'synteettisiä'. Samasta ongelmasta kärsivät myös bensaturbot, öljyn lämpötila ahtimessa ylittää hydrokrakattujen laatujen kestokyvyn.

http://www.largus.fr/actualite-automobile/moteurs-14-et-16-bmwpsa-des-problemes-en-pagaille-2319369.html
« Viimeksi muokattu: 17.02.2013, 12:28:05 kirjoittanut Benkku »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #10 : 17.02.2013, 12:17:47 »
Jos ajo on lyhyttä, niin öljyt 10tkm/1v välein vaihtoon kumpi ensin tulee täyteen. Muuten vaihtoväli 15tkm/1v kumpi ensin tulee täyteen. 20tkm tai yli vaihtoväli suomen olosuhteissa on liikaa. Käytettävä hyviä öljyjä kuten benkku kertoi.
Peugeot 3008 hybrid

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #11 : 17.02.2013, 12:52:38 »
Ahtimen öljylinjan karstoittuminen, johtuu huonolaatuisen ts. 'synteettisen' öljyn käytöstä.

Tuskin on ainoa "root cause", koska monet muut vastaavat moottorit toimii ok pidemmillä huoltoväleillä. Mikähän tuossa aiheuttaa eron muihin moottoreihin? Egr on varmasti suurin syyllinen, mutta miksi noin radikaali tuolle moottorityypille? Käyköhän tuossa öljyt kuumempana kuin muissa moottoreissa tms?

Aika järkyttäviä kuvia Ou812:n linkittämässä pdf:ssä eikä tuollaisen puhdistusta parilla öljyhuuhtelulla ihan äkkiä ainakaan meikäläinen usko.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #12 : 17.02.2013, 14:09:30 »
Tuskin on ainoa "root cause", koska monet muut vastaavat moottorit toimii ok pidemmillä huoltoväleillä.

Kyllä vaan, öljyn lämpötila ahtimessa kohoaa 'riittävän' suureksi, jolloin öljy 'tuhoutuu' muodostuen hiilivetykarstaa.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #13 : 17.02.2013, 14:12:07 »
Auttaneeko Neste Pro Dieselin käyttö oikeasti hieman ennalta ehkäisemään vai onko pelkästään markkinamiesten puhetta tuonkin tuotteen takana? Joka tapauksessa tuolla litkulla meillä ajetaan nykyään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #14 : 17.02.2013, 14:14:44 »
Poltto-aineella ei ole vaikutusta dieselin tapauksessa. Ottomoottorien tapauksessa poltto-aineen sisältämällä alkoholilla on.