Kirjoittaja Aihe: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)  (Luettu 17590 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #15 : 17.02.2013, 15:15:05 »
Kyllä vaan, öljyn lämpötila ahtimessa kohoaa 'riittävän' suureksi, jolloin öljy 'tuhoutuu' muodostuen hiilivetykarstaa.

Oliko tuo faktaa vai mutua?

Tuntuu hieman omituiselta, että miksi silloin lyhyt pätkäajo karstottaisi konetta eniten. Öljyn lämpötilan nousu kestää yleensä pidempään kuin esim. jäähdytysnesteen. Voisi olettaa, että pitkillä ajomatkoilla öljyn rasitus olisi korkeinta eli kuumenisi eniten ja turbo samoin joten oltaisiin lähempänä kriittisiä rajoja?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #16 : 17.02.2013, 16:40:30 »
Ahtimen ja sen keskirungon lämpötila, nousee korkeaksi jo lyhyelläkin ajosuoritteella - käytännössä alle minuutissa käynnistämisestä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #17 : 18.02.2013, 12:35:04 »
Itte olen ymmärtänyt että DV6- moottorin suunnittelussa on jokin mennyt metsään? Ei muut moottorit tuolla tavoin karstoitu vaikka se turbo ja egr on olleet melkein joka diisselissä jo 90-luvulta lähtien, ja on ajettu ties millä öljyilllä.

Tämän päivän ahdetut dieselit ovat rasitetumpia moottoreita, toisin kuin 90-luvun edeltäjät.

Asia ei auta, pienempi öljytilavuus, jonka seurauksena öljy ikääntyy nopeammin. Sama pätee vaihtoon, valutettava täysin kaikki vanha öljy sumpusta pois. Täytöksi vain huippulaatuista synteettistä, lisäksi ahtimen öljysyötön putki ja suodatin kannattaisi avata, katsoa ja puhdistaa.

http://bigjohnd.org.uk/CCC/OilChange-DV6.pdf
http://www.ms-motor-service.de/ximages/fl-ti_nr24_turbolader_psa_en_web.pdf
http://www.forteuk.co.uk/ForteAdmin/Bulletine_PDF/46tech%20bull%20diesel%20dv6.pdf
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013, 12:42:12 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #18 : 19.02.2013, 00:43:42 »
On ja tuohon kun yhdistää hienoisen öljynkulutuksen, niin kohta sitä ei vaihtovälillä ole kolmeakaan litraa. Siksi öljyntasoa on syytä seurata. Erääseen vekottimeen vaihdoin öljyt, mustaa kuraa valui astiaan alle 2 litraa. Öljynvaihto näihin, kun tehdään hyvin paikat puhdistaen, ottaa aikaa alun toista tuntia.

Ou812

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #19 : 19.02.2013, 09:00:02 »
Se öljytilavuus on 3,75 litraa. Yksi heikkous tuossa on siinä että öljypohjaan jää desikaupalla vanhaa öljyä koska tyhjennysroppu on niin korkealla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #20 : 20.02.2013, 18:32:18 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32514.0

Sopivalla pätkäajolla ja 19-25 tkm huoltovälillä DV6 moottorin elinikä on noin 140-160 tkm. Koskee kaikkia versioita, oli FAPia tai ei. Ainoa tapa jatkaa elinikää on lyhentää öljynvaihtoväliä johonkin maksimissaan 10-15 tkm/vuosi. Huolto-ohjelman tarkoitus ei ole pidentää tuotteen ikää vaan toteuttaa sille insinöörin laskema elinkaari.

Isot pojat ovat kertoneet että riippuen DV / DW versiosta 30-60 tkm yksillä öljyillä riittää hajottamaan ahtimen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #21 : 30.07.2013, 10:22:45 »
Pitääpä täältä kysellä, kun alan ammattilaisiakin on paikalla. Sukulaisellani ei ole pesosta, vaan focus 1.6 eli vastaava motti, kait? Siinä hajositurbo 150tkm kohdilla, uusi tilalle, kesti reilun 100 km ja tää uusiutui kolmesti! Putki turbolle kuulema pesty ja puhdas jne.. Väittivät huollossa, että näissä koneissa olisi muos alakerta ongelmia, että sieltä irtoaisi jotain "metallisilppuu" ja särkisi turbon, onkos kukaan tästä kuullut? Öljyt on kuulema aina vaihdettu "merkkikorjaamossa" oulussahan sitä ei enää ole. Kuulema ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtaa kone, eikö tosiaankaan?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #22 : 30.07.2013, 15:08:30 »
Realiteettihan on se että ahdin hajoaa voitelun puutteen takia, tuossa pitäisi pelkän ahtimen vaihtamisen sijaan keskittyä etsimään voitelu ongelman selvittämiseen. Sellasta huhua olen kuullut että kun vetää tarpeeksi pitkällä vaihtovälillä niin koneen alakerta on ihan valmis kun ahdin hajoaa, tiedä sitten pitääkö se paikkaansa.

Millasella öljynvaihtovälillä tuossa on menty? 20 tkm?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #23 : 30.07.2013, 17:07:50 »
Auto: 2006 407 1,6 HDi FAP (240 000 km).

Öljynvaihtoväli ohjekirjan mukaisesti 20 tkm ja huollot huolto-ohjelman mukaisesti. Egr herjaa mutta ei polta vika valoa. Ei muita vikoja. Olen siinä luulossa että tämähän on hyvä kone,seuraavaan samanlainen. Katsoin huoltokuiteista että jotain Esp öljyä on aina huolloissa laitettu. Onkos 2,0 HDi vuosimallit 2010- yhtä hyviä kuin tämä, kun tässä nyt PSA tekeleissä pysytään?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #24 : 30.07.2013, 18:40:42 »
PSA:han, tai ainakin Peugeot Suomessa, tiputti tuon koneen huoltovälin 15tkm ilmeisesti juuri noiden ongelmien takia.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #25 : 30.07.2013, 18:57:10 »
Tai ahneuttaan. Saahan siinä paremmat hillot kun tekee pelkän öljyn ja suodattimen vaihdon lisäksi erilaisia näennäisiä tarkastuksia. Pelkän öljynvaihtovälin lyhentäminen olisi lisännyt, ei sitä kaikkea muuta oheispalvelua tarvitsisi pakolla kaupata 15 tkm:n välein.

tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #26 : 30.07.2013, 18:58:38 »
Juu, citikkani osalta kysyin heti Veholta kun kuulin että Pösöllä huoltoväli muuttui.Veholta sanottiin että huotoväli on 20 tkm

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #27 : 30.07.2013, 19:02:00 »
...hajosi turbo 150tkm kohdilla, uusi tilalle, kesti reilun 100 km ja tää uusiutui kolmesti! Putki turbolle kuulema pesty ja puhdas jne.. Väittivät huollossa...

Huolto ei ole tehnyt ahtimen vaihtotyötä, kuten se olisi pitänyt tehdä. Kyseisen moottorin voitelujärjestelmä tulee puhdistaa ja puhtaus varmistaa, sekä mitata öljyn tilavuusvirta ahtimelle, välittömästi sen vaihdon jälkeen.

tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #28 : 30.07.2013, 19:09:29 »
Onhan noita turboja mennyt työkseen liikkuvan työporukkani nyky dieseleistä.Vag tuotteista ja yhdestä mazdasta.Otantani on laaja :)Psa tuotteella ei kukaan muu työporukasta ajakkaan kuin mä :)

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #29 : 31.07.2013, 20:26:14 »
Huolto ei ole tehnyt ahtimen vaihtotyötä, kuten se olisi pitänyt tehdä. Kyseisen moottorin voitelujärjestelmä tulee puhdistaa ja puhtaus varmistaa, sekä mitata öljyn tilavuusvirta ahtimelle, välittömästi sen vaihdon jälkeen.
Itse olin matkassa toisen turbon vaihdon jälkeen. Turbon mukana oli tullut juurikin noi tiedot, eli puhdistus ja varmistus. Kuulema kaikki nämä oli tehty muka jo ensimmäisellä kerralla. Minä kysyin jokos vaihdettiin putki uuteen, ei kuulema.
No kolmannen jälkeen tää väite, "alakerrasta irtoo kamaa".
Vaihdot suoritettu huolto-ohjeen mukaan 20tkm välein heillä. No nyt etsitään uutta konetta :(