Kirjoittaja Aihe: 405 - Käyntihäiriöt  (Luettu 3366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vesa

  • Vieras
405 - Käyntihäiriöt
« : 07.04.2006, 11:50:12 »
Auto: 1995 405 GLX 1,8 (Magneti Marelli 8P).

Auto ei käynyt tyhjäkäyntiä, nyki, sammuili, poltti putkessa ja puutui. Ensin otin akun kengän pois, ilmeisesti  ruisku nollaantui sen jälkeen auto toimi taas, tyhjäkäyntikin. Vaihdot lisäksi tulpanjohdot+tulpat, auto toimi aluksi peremmin, kunnes seiso yön yli. Ruisku ikääkuin "unohtaa" säädöt, kun nollaa ruiskun ottamalla akunkengän, auto toimii?
  
Lambda vai MAP-vika tai joku muu? Siinäpä sitä onkin kerrakseen, Lambda-vikaa tarjosi vikakoodilla kesällä 2004, yksi asentaja veikkasi MAP-anturia, vian rajuuden takia. Jostain kun saisi ehjät anturit, että voisi testata. Tarvike MAP:illa auto toimi vuosi sitten vielä huonommin, kun testasin korjaamon anturilla. Vaikka anturin arvot olivat samat. Hauskinta tässä on, että vaikka vika ilmeni vuosi sitten, auto toimi viime keväästä tähän asti ongelmitta.

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Vs: 405 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #1 : 07.04.2006, 22:53:07 »
Ei välttämättä viittaa ollenkaan samaan vikaan mutta mulla oli samallaisella ruiskulla oleva 405 1.8 aikanaan ja siihen ilmaantui yhtä-äkkiä sellainen vika että ei käynyt kunnolla, poltti putkessa, säkätti, tyhjäkäynti hukassa, ja lähti huonosti käymäänkin vielä.

Pikahuollossa löytyi vika tuskallisen etsinnäin jälkeen Imusarja oli täynnä bensaa kun sen otti irti. Tämän jälkeen kun sen tyhjensi auto kävi hetken hyvin mutta se oli taas täynnä bensiiniä. (ja auto on nelipisteruisku). Eli vika oli halki mennyt imusarja joka aiheutti että suuttimien juuresta bensiini pääsi imusarjaan suoraan.

Imusarja oli silloin vielä turkasen kallis, en takkaan muista mutta olisko ollut yli 1500mk, ja tarvikeosaa ei saatavissa.

Oireet on kyllä sulla vähän erit mutta tulipahan mieleen vaan lukiessa

--
Sami

Vesa

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #2 : 10.04.2006, 10:09:55 »
Imupuoli muistaakseni katsottiin, ettei siinä ole halkeamia sun muita. MAP:in kun ottaa irti, auto sammuu, mutta en tiedä kertooko se yhtään mitään, voihan siinä olla vika, joka esiintyy joskus.

Lambda on sellaisessa paikassa, että se saa kaiken kuran sun muuan päällensä. Tuntuu että kostealla ilmalla vika esiintyy. Tohon ei pääse käsiksi, jollei nosta autoa ylös. Keskiviikkona auto huoltoon, saavat kokeilla lamdba-anturin vaihtoa.

Herwood

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #3 : 10.04.2006, 19:49:51 »
Pikahuollossa löytyi vika tuskallisen etsinnäin jälkeen Imusarja oli täynnä bensaa kun sen otti irti. Tämän jälkeen kun sen tyhjensi auto kävi hetken hyvin mutta se oli taas täynnä bensiiniä. (ja auto on nelipisteruisku). Eli vika oli halki mennyt imusarja joka aiheutti että suuttimien juuresta bensiini pääsi imusarjaan suoraan.
--
Sami

Mielenkiintoista. Eikös haljenneen imusarjan pitäisi aiheuttaa "vain" imuvuoto.
Bensan kulkeutumiseen sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Ehjästä pa-järjestelmästä ehyt suihku oli imusarja sitten halki tai ei.

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Vs: 405 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #4 : 11.04.2006, 00:09:43 »
Joo, näinhän sitä luulisi.  Imusarjahan on muovia ja suuttimet menevät imusarjan läpi. Näistä suuttimien läpiviennistä se oli muistaakseni rikki, jolloin se pääsi työntämään suuttimen ohi bensiiniä imusarjaan. Kyllä olivat pikahuollon pojatkin raapineet päätä miten bensiini voi päätyä imusarjaan kun siinä pitäisi periaatteessa kulkea ilma ainoastaan.

--
sami


Vesa

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #5 : 21.04.2006, 11:16:42 »
Apua, nyt tarvitaan joku suuri Guru (Benkku tai joku) ;D

MAP-anturi oli viallinen, se korjasi suurimmat ongelmat (nykimisen), mutta edelleen jäljellä ongelma, jota ei kukaaan ole saanut selville.
2 korjaamoa on yrittänyt.

Vesikelillä, etenkin keväällä kun on loskaakin, auto oireilee näin.

- käynnistä ja ajat puolilämpimäksi
- sammutat auton 5 minuutiksi
- lähden ajamaan
- auto puutuu, ei ota kierroksia, paukuttaaa putkessa, kun tämä menee ohi, auto toimii normaalisti
- polttaa vikavaloa, Lambda vika lienee siksi että seos on laihalla, Lambda herjaa siitä. Lambda on kuitenkin ehjä.
- lämpimällä koneella ei oiretta ole, jos auton ajaa suoraaan lämpimäksi ja se jäähtyy kylmäksi
- tarkastettu, kaikki anturit, sytytysboksi, imupuoli, puola,
- tulpat+johdot vaihdettu
- sytystysyksiköltä tuleva johtosarja on lähes ainoa missä vika voi olla, eikä sekään ole varma
  sitä ehdottivat vielä. Sekin on tosin hakuammuntaa.

Hauskinta on, kun keli on kuiva, ongelmaa ei esiinny.
Lisäksi ongelma oli lähes vuoden poissa kokonaan, ja kyllähän vettä satoi myös 2005 ???
« Viimeksi muokattu: 21.04.2006, 11:20:00 kirjoittanut Vesa »

Vesa

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #6 : 21.04.2006, 12:57:55 »
Onko siellä imuilman tai jotain muuta syöttöön vaikuttavaa lämpötila-anturia? Jos on, tarkasta vaikka piuhoja irrottamalla.

Korjaamolla tekivät tietokonetestin ja tutkivat anturit. Niiden pitäisi olla ehjiä.
Pitäisi olla testattu. Toinenkin korjaamo testaili ihan samaa vuosi sitten muistaakseni, mutta sillon vika hävisi itsestään.

Haiskahtaa siltä, että jokin/jotkin lukemattomista johtoliitoksista on hapettunut/kostea jne. Sytytysyksikkövika voisi myös oireilla noin.

Sytytysyksikkövika on testattu toisella ehjällä.