Kirjoittaja Aihe: 405 - Etuapurungon irrotus  (Luettu 2327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

armand

  • Vieras
405 - Etuapurungon irrotus
« : 22.08.2006, 21:08:44 »
Nyt on 405:set tulossa siihen ikään, että katsastuksessa puhkotaan etupään palkkia, jossa on tukivarret ja hammastanko kiinni.  Niinpä kysynkin vinkkiä, koska joku täälläkin on varmasti sen tehnyt jo, että kuinka tuo palkkihässäkkä lähtee helpoiten irti "kenttäkorjaamo" olosuhteissa. Itellä on ikäviä reikiä siellä, ja aloin niitä paikata. Sitten totesin homman tekemättömäksi, ilman lisäpurkamista. Meinaan että ne saumat täytyy olla kunnolla kiinni, eikä silmän lumeeksi.   Siitä kun jo jouduin irrottamaaan tukivarret, niin kattelin että eihäs siellä enää paljon purettavaa ole...  Elikäs, onko kätevämpää tiputtaa se hammastangon kanssa alas, vai ilman? ja ja , onko siellä moottorin kiinnikkeitä enempikin, yhen näin siinä alapuolella. No konelaatikko paketti kai jollain lankulla riipuksiin ja pultit irti, keula koholle vai.  Jotenkinnnäin sen mietin, mutta onko kenellä päivitettyä   
kokemusta asiasta.

Ihan kun siellä hammastangon luona olis ollu vaihdevipujakin samassa?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 405 - Etuapurungon irrotus
« Vastaus #1 : 22.08.2006, 22:19:13 »
Ellen nyt väärin muista, niin hammastanko on kiinni kahdella pultilla apurungossa. Ne pultit vain auki ja jättää hammastangon paikoilleen. Eikä ole kuin yksi moottorin kiinnike alhaalla apurungossa, moottorin voi jättää kahden ylemmän kiinnityksen varaan roikkumaan.
Voisi olla hyvä idea vaihtaa koko apurunko hitsauksen sijaan, koska ehjiä apurunkoja saa nykyään ulosheittohintaan.

perttu

  • Vieras
Vs: 405 - Etuapurungon irrotus
« Vastaus #2 : 12.09.2006, 21:35:31 »
Jep. Noin lähtee, työ on myös kohtuullisen helppoa (päivän duuni). Jos hitsausvälineet löytyy ja vähän taitoa niin siitä saa paremman kuin alkuperäinen. Samalla kannattaa vaihtaa kallistuksenvakaajan kumit ja tarkastaa muutenkin sen kunto. Itse täräytin lisäksi vakaan päihin jotka kiinnittävät "koiranluut" vakaajaan isot prikat varmuuden vuoksi, hyppäävät meinaan pois kun muovi kuluu.

Kannattaa pistää narulla kiinni akseli, koska jos vahingossa nykäiset niin voipi tulla vaihteistoöljyt naamalle.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 405 - Etuapurungon irrotus
« Vastaus #3 : 13.09.2006, 12:50:55 »
Kaverin pösössä tuo palkki antoi ajon aikana periksi. Ei se irti poikki mennyt, mutta huonolla tuurilla olisi voinut olla 'tilanne päällä'..
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Etuapurungon irrotus
« Vastaus #4 : 14.09.2006, 01:17:52 »
Voisi olla hyvä idea vaihtaa koko apurunko hitsauksen sijaan, koska ehjiä apurunkoja saa nykyään ulosheittohintaan.

Kyllä...

Ohjaukseen vaikuttavien tukivarsien ja alustan osien hitsaaminen taitaa olla kiellettyä, hitsattu palkki voi johtaa ajokieltoon.

perttu

  • Vieras
Vs: 405 - Etuapurungon irrotus
« Vastaus #5 : 20.09.2006, 09:03:25 »
Ei ole kiellettyä ainakaan tässä tapauksessa. Katsastusmies hyväksyi asian täysin. Peugeot 405 hajottamolta saatavat käytetyt vastaavat palkit olivat nekin läpeensä huonohkossa kunnossa, auto johon jouduin vaihtamaan oli ajettu vain 170 000 km.