Kirjoittaja Aihe: 405 - Korkea polttoaineenkulutus (kaasutin)  (Luettu 2807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naali

  • Vieras
405 - Korkea polttoaineenkulutus (kaasutin)
« : 05.09.2006, 19:38:08 »
Niinpäs tuo kaasaripösönen huikkaa vielä 10l / 100 km, vaikka mitä tekisi... kaasari puunattu, kansiremppa tehty (ei tosin kulutuksen takia) ja kaikki mahdolliset tiivisteet vaihdettu. Myös virranjakajalta tulevaa letkua on tullut imaistua ja tuntuu olevan siinäkin kalvo ehjä. Ja tottakai v-jakajan kansi, piuhat, pyörijä, tulpat ym. vaihdettu.

Auto kulkee mukavasti, ei nykäise, eikä tee mitään muutakaan temppuja. Ainoat viat on vaeltava tyhjäkäynti (heijaa n. +/- 100 rpm) ja toisinaan auton ulko- ja sisäpuolella tuntuva bensan löyhkä.

Onko kaasari siis niin kulunut, että siitä ei enää saa kalua? Näyttäis läppäakselin vartta pitkin vuotavan jonninverran löpöä imusarjan päälle. Voiko vuotava läppäakseli vaikuttaa kulutukseen noin paljon? Bensaletkuissakaan en ole huomannut mitään erikoista eli vuotoa (Ekkerissä oli reikä tankissa pohjan puolella ja siitä tuli lätäkkö auton alle, eikä sekään noin paljon vaikuttanut).

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 405 - Korkea polttoaineenkulutus (kaasutin)
« Vastaus #1 : 05.09.2006, 20:21:42 »
Tarkistaisin bensanpinnankorkeuden ja jumitteleeko neulaventtiili. Kertoisikkohan alipainemittari mitään samalla, kun säätää tyhjäkäyntiseosta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 405 - Korkea polttoaineenkulutus (kaasutin)
« Vastaus #2 : 05.09.2006, 20:22:35 »
Onko se yleisin kulutuslisän aiheuttaja eli vettynyt kaasarin koho vaihdettu ?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Korkea polttoaineenkulutus (kaasutin)
« Vastaus #3 : 05.09.2006, 20:31:14 »
Näyttäis läppäakselin vartta pitkin vuotavan jonninverran löpöä imusarjan päälle. Voiko vuotava läppäakseli vaikuttaa kulutukseen noin paljon? Bensaletkuissakaan en ole huomannut mitään erikoista eli vuotoa (Ekkerissä oli reikä tankissa pohjan puolella ja siitä tuli lätäkkö auton alle, eikä sekään noin paljon vaikuttanut  ???).

Vastaavalla Solexilla varustetussa 309:ssäkin bensaa vuotaa läppäakselilta, mutta ei se kulutuksessa ole näkynyt. Kunnolla säädettynä (ja koho uusittuna) kulutus on sekalaisessa ajossa ripeällä ajotyylillä n. 7-7,5 litraa/100 km ja maantieajossa alhaisimmillaan ollut jotain 5,8 l/100 km. Kevyemmän kaasujalan omaava kuski on seka-ajossa päässyt jonnekin 6-6,5 litran tuntumaan. Ennen kohon vaihtoa ja kaasuttimen säätöä taisi mennä n. 10 l/100 km seka-ajossa? Yhdessä toisessa vastaavassa autossa meni 11 l/100 km, koho kai vettynyt ja kaasutin pois säädöistään.

Nyt viimeisimmän säätökeikan jälkeen paikallinen kaasutinhuolto (tai siis sen edustaja "vähän" humalassa???) onnistui sekoittamaan kaasuttimen niin perusteellisesti, että sen (kaasuttimen ja huollon) toiminnasta ei ole paljon hyvää sanottavaa tällä hetkellä; ryyppyyn vaihdettiin uusi vahapatruuna, piti säätää kuntoon jne. Mutta lopputulos on, että auto savuttaa melkoisesti ja käynnissä on vaikeuksia useissa eri tilanteissa... Turhaan sitä on sitten "takuutyönä" yritetty ko. paikassa laitella kuntoon. Täytyy katsoa tilannetta uudelleen sen jälkeen, kun auton ehtii joskus laittamaan taas takaisin ajoon nokka-akselin ja venttiilivarrenkumien vaihtamisen jälkeen. Tosin auto menee tarvittaessa sen jälkeen jonkin toisen turkulaisen kaasutinhuollon hoidettavaksi...

Onko kaasutinta säädetty kunnostuksen jälkeen pakokaasuanalysaattoria apuna käyttäen vai ihan näppituntumalla?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Korkea polttoaineenkulutus (kaasutin)
« Vastaus #4 : 06.09.2006, 17:25:39 »
Kaasutin on huollettu = koho, neulaventtiili ja tiivisteet uusittu. Säädöt on suurinpiirtein kohdillaan tulppien värin perusteella. Myöskään jarrut ei laahaa. Niin ja alusta on kuiva, eli bensaa ei voi hirveästi letkuista vuotaa.

Bensa haisee voimakkaimmin takakontissa. En varmaan uskaltaisi siellä tulitikkua raapaista.. Onkos se bensamäärän anturi vedetty tankkiin siitä takakontin verhoilun alta vai? Meinaan, että jos pääsis jostain saumasta vähän haihtumaan?