En tunne kyseistä konetta, mutta arvataan...
407 (1. mallisarja), INJECTION ES9A AND 5 DOOR ESTATEKummankin sylinterikannen päässä jakopään puolella oleva oleva osa lienee solenoidiventtiili ("camshaft dephasing solenoid valve"), jolla säädetään imuventtiilien nokka-akselin ajoitusta:
1920 HE, SOLENOID VALVE, INJECTION ES9A AND 5 DOOR ESTATE, 185,00 e (Citroen 186,00 e)
Näyttäisi olevan pultilla kiinni. Kenties kiritys auttaa tai sitten tiivisteessä on vikaa tai vuoto tulee osan kuoren läpi. Tiivistettä ei varaosaluettelo listaa erikseen, mutta jos kyseessä on o-rengastiiviste, niin sellaisen saanee ostettua jostain tiivistekaupasta. Peugeotilta tai Citroeniltakin kannattaa kuitenkin kysyä, koska myynnissä voi olla sopivia tiivisteitä, vaikkei autovalmistaja sellaisia toimittaisikaan.
Nokka-akselin asentotunnistimet (
1920 AE) puolestaan ovat vauhtipyörän puoleisessa päädyssä.
Lisätietoa muuttuvasta imunokka-akselin ajoituksesta:
http://www.topspeed.fr/automobiles/peugeot/2006-peugeot-407-ar17712.html3.0 litre petrol ES9A
This V6 model featuring 6 cylinders at an angle of 60° has a capacity of 2 946 cm3, thanks to a bore of 87 mm and a stroke of 82.6 mm, and develops a maximum power of 155 kW at 6 000 rpm and a maximum torque of 290 Nm at 3 750 rpm.
Derived from the ES9J4S engine that is fitted to 406 and 607 models, it has a similar technical specification but benefits from a 2% gain in power (+ 3 kW) and torque (+ 5 Nm).
These improvements in performance are due in part to the adoption of a variable timing system (VVT) on the intake camshafts, with an angular variation of between 0° and 40° with respect to the crankshaft timing.This is carried out one degree at a time, thereby allowing optimum filling of the combustion chambers regardless of engine speed.
This characteristic makes the engine both flexible and powerful. The other reason for this engine’s improved performance is a new exhaust system fitted with a dual-mode active silencer.
By controlling the feed of gases into the silencer according to driving conditions, this system improves acoustic properties in normal conditions of use and increases performance under load.
The engine block and cylinder heads with four valves per cylinder are manufactured from light alloy and form a particularly rigid assembly. Engine management is by means of a Bosch ME 7.6 unit controlling phased sequential injection and ignition composed of six “pencil” coils.