Muistin sitten väärin, pahoittelen virhettä. No kun on siis erillinen polttimo, niin silloin takavalojen palaminen vaatii myös etuvalo (=parkin), rekisterikilven valon ja kojelaudassa olevan merkkivalon palamisen samanaikaisesti. Viimeinen noista voi olla myös mittariston valaistus. Sitikoiden osalta on herätty noihin muuttuviin valosääntöihin ja otettu päivävalot käyttöön, mutta Suomessa pösöllä eletään jossain menneessä maailmassa. Väittävät monessa merkkiliikkeessä noita valoja jopa laittomiksi Suomessa. Toki Sitikan asetuksissa on sellainen ero, että niissä palaa myös etu- ja takavalot, kun pösön "Japanin asetuksilla" palaa valo vain edessä.
Onko se 3008:n polttimo edelleen hehkulamppu vai led?
Laskeskelin kerran noita watteja ja sitä energian säästöä verrattuna valot päällä ajamiseen, kun päivävalo on toteutettu 21 watin hehkulampulla.
- Jos päivällä palaa vain päivävalot, eikä muuta, niin valojen käyttämä sähköteho on yhteensä 42 W (2 x 21 W)
- Jos päivävalojen lisäksi palavat takavalot, sekä rekisterikilven valot (2), niin teho on 63 W (2 x 21 W + 4 x 5 W + 1 W mittarivalon oletettu teho)
- Jos päivävalojen lisäksi palavat etu- ja takavalot, sekä rekisterikilven valot (2), niin teho on 73 W (2 x 21 W + 6 x 5 W + 1 W mittarivalon oletettu teho)
- Jos halogeeniajovalot päällä, niin teho on 141 W (2 x 55 W + 6 x 5 W + 1 W)
- Jos Xenon-ajovalot päällä, niin teho on 101 W (2 x 35 W + 6 x 5 W + 1 W)
Kai tuolla sitten polttoainettakin säästyy eihän nuo muutamasta watista sataan wattiin tehot tyhjästä tule, mutta epäilen että ainakin rahallisesti suurempi säästö tulee kun ei tarvitse vaihtaa polttimoita niin tiuhaan. Ledit tietty muuttaa tuota laskelmaa ja tekevät etu- ja takavalojen sammuttamisesta aika turhaa touhua.