Auto: 1996 605 SLI 2,0.
Saatanan saatana. Anteeksi kiroilu, mutta ottaa päähän kuin pientä oravaa konsanaan. Viime yönä töihin lähtiessä huomasin et onpas auton etukulma alhaalla. No jousihan se siellä oli poikki mennyt. Laakerit pitkin pihaa ja kirottu jousi ol menny viel läpi vetoakselin suojakumin ja rasvat pihalla. Ties mitä muuta rikkonut. Kyllä on mukavaa.
Positiivista suuresti, ettet ollut ajossa. Kerrotko jousien kunnon, kun vertaat tuholaisjousta ehjään puoleen. Onko apumiehen puoleinen jousi useammin poikki? Kuvat selventäisi asiaa.
Kuskin puoleinen jousi meni poikki. Mitä nopeasti tunkkasin ylös ja tarkastelin niin jousen alalautasen kohilta poikki ja päässyt menemään läpi vetariin asti joka rikkoi sen suojakumin. Jousi sinällään ihan normaalin kestävän näkönen molemmilla puolilla. Lautasen kohta vain heikkolenkki.
Huomenna vien pajalle pirulaisen.
Englantilaisella saitilla "asiantuntija" kertoi, että jousien katkeaminen on yleisempää autoissa, joissa on matalaprofiiliset renkaat. Perustelu oli, että jousi joutuu kovemmalle kun renkaan jousto on pienempi. Millaiset renkaat Pököttimiehellä on?
No itseasiassa mul on ihan Kumhot koko luokkaa "pappakumit" 195/65 15" aluvanteilla tosin ovat sentäs
Eli ei ole mitään ns."amis viiksi" 225/40 18"
En tiedä sitten vaikuttaako meidän piha tuohon jousten rasittumiseen. Auto jää hieman nokka alas aina kun se on pihallani. Voisihan se toisaalta kyllä vaikuttaa ehkä hieman. Paino kohdistuu auton etupäähän enemmän kuin muualle ja näin ollen ei jakaudu tasaisesti kuten jos olis vaaterissa.
Tosin itse pidän syypäänä asuinalueemme luokattoman huonoa tietä. Asfaltoitu, mut näin keväisin ilmeisesti ojarumpujen tai joidenkin maakaasu putkien läpivientien kohdilta hirveästi painunut. Tälläsiä töyssyjä kun on 4 kpl 300m matkalla. Ajelen vielä todella rauhallisesti nuo töyssyt 10-20km/h ja silti vaimon sitikalla tuntuu et pää osuu jo kattoon vaikka pien mies olenkin. Eli ei mitään ihan pieniä normi töyssyjä.