Irrotin pumpun, jolloin selvisi, ettei se pyörinyt edes varovasti akselista pihdeillä pyörittämällä. Lopulta sain pumpun toimimaan, kun käytin riittävästi irrotusöljyä, naputtelin sitä pöytää vasten, yritin pyörittää sitä akselista ja annoin sille virtaa riittävän monta kertaa.
Sekä lasinpesurin että ajovalopesurin pumpun saa irti ainakin 2. mallisarjan autosta puskuria irrottamatta. Riittää, että irrottaa mahdollisen puskurin oikean etukulman muovisuojan sekä raottaa muovista sisälokasuojaa. Sen jälkeen pumput on mahdollista irrottaa säiliöstä. Toinen vaihtoehto on irrottaa koko pesunestesäiliö, jonka kiinnityskehikko on kiinni kahdella mutterilla.
306 (1. mallisarja)306 (2. mallisarja)Varsinkin ajovalopesurin pumppua irrotettaessa kannattaa varoa sen letkuliitäntää, joka itselläni katkesi todella helposti. Sain kuitenkin korjattua liitännän poraamalla reikää hieman suuremmaksi ja liimaamalla epoksiliimalla siihen upottamani metallisen putken. Alkuperäinen pumppu 6434 59 on Valeon valmistama ja sen pohjassa on merkintä 20757, mutta sitä ei löydy Valeon tuoteluettelosta ainakaan em. tiedoilla.
Korjattunakaan pumppu ei ensin toiminut autoon asennettuna. Rele oli ehjä, mutta sulake moottoritilan sulakekotelosta oli palanut. Sulakkeen vaihtamisen jälkeen pumppu pyöri, mutta nestettä ei kuitenkaan tullut pesureista. Syynä oli liian tiukalla mutkalla ollut pesurilta haaroituskappaleelle kulkeva letku, joka oli mennyt ruttuun.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Kuvat ovat autosta 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).