Ok yritän uudestaan. Kuvitelkaa nykyaikainen ruiskukoneinen, manuaalivaihteinen auto. Siinä kun nostaa jalan kaasulta, niin moottori "sammuu", mutta vaihteiston välityksellä kone pyörii ja moottorijarruttaa.
Minun autossa, kylmällä (pitää mennä pakkasen puolelle tai nollakeliin) vaihteistolla ajaminen muistuttaa yllä olevan esimerkin menoa sillä erolla, että manuaalivaihteisessa autossa kytkin luistaisi julmetusti. Tässä esimerkissä auto kulkee kokoajan vaikkapa 50km/h. Eli kun kaasua painaa, kierrokset ovat korkealla eikä auto kiihdy lähellekään samassa suhteessa kierrosten kanssa. Vastaavasti taas kun jalan nostaa kaasulta, kytkin luistaa edelleen julmetusti ja moottorin kierrokset laskevat nollaan vaikka vaihteistossa on vaihde päällä (joka siellä auton näytön mukaan on!) ja auto liikkuu omalla painollaan aivan kuin manuaalivaihteiston kanssa painaisi kytkimen pohjaan.
Autoni siis yrittää moottorijarruttaa lopettamalla ruiskutuksen kun vetoja ei tarvita (esim alamäkeen), mutta vaihteiston luistamisen vuoksi moottori ei ole yhteydessä tienpintaan ja kierrokset laskevat nollaan. Tämä ominaisuus on ollut aivan kokoajan autossani.
Autoni vaihteisto siis imitoi lahjakkaasti (EAT6 vaihteisto) manuaalivaihteistoa todella huonolla kytkimellä jossa kytkin painetaan alamäessä pohjaan.
Selvensikö selostus mitään? Asiaa on vaikea selittää kirjoittamalla, paljon helpompaa nähdä itse tapahtuma.