Kirjoittaja Aihe: 605 - Käyntihäiriöt  (Luettu 2733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tepa

  • Vieras
605 - Käyntihäiriöt
« : 19.02.2013, 22:39:34 »
Auto: 605 1993 2,0 SRTi.

Autossa on semmosta vikaa että kylmänä ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä kuin muutaman sekunnin kerralla, lähtee kyllä käymään heti sammumisen jälkeen, aina kun kaasua painaa hiukanki niin kierrokset nousee noin 2000-2500rpm ja jää junnaamaan hetkeksi aikaa ja pikkuhiljaa alkaa kierrokset laskemaan tyhjäkäynnille mutta sekin on korkea noin 1100rpm, lämmetessään tämä ongelma pahenee ja ajossakin pidättelee kierroksia vaihteen vaihdon aikana, myös tehot on hukassa ja ei jaksa vetää yli 3500-4000rpm. Vikavalot sammuu normaalisti ja eikä pala käydessä missään vaiheessa. Vaihdettuja osia: polttoainesuodatin, lambda"tarvike", sytytystulpat Valeolaiset, tulpanjohdot, sytytysmoduli koska vanha oli kaput. Tyhjäkäyntimoottori on putsattu ja tarkistettu, ei jumittele.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #1 : 20.02.2013, 05:24:34 »
Lämpötila-anturi?

Tepa

  • Vieras
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #2 : 20.02.2013, 10:26:08 »
Sekin on käynyt mielessä, imuilman vaiko veden lämpötila-anturiako tarkoitat ? 

micco

  • Vieras
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #3 : 20.02.2013, 10:35:59 »
Minä ajattelisin imuilmavuotoa tai kaasuläpän asentotunnistinta. En tosin tunne tuon moottorin sähköjärjestelmää kovinkaan hyvin.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #4 : 20.02.2013, 10:50:36 »
Sekin on käynyt mielessä, imuilman vaiko veden lämpötila-anturiako tarkoitat ?

Veden.

Tepa

  • Vieras
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #5 : 20.02.2013, 11:10:35 »
Eipä noi kalliita kokeiluja ole jos vaihtais lämpötila-anturin ja imusarjan tiivisteet, alipaineletkut on vaihdettu uusiin ja alipainetehostinkin on ehjä joten sekään ei tee kiusaa, viimesenä sitten on tuo polttoaineen paineensäädin sitte jos se on jumissa/kulunu.
Sitä en huomannu kertoa että kaasaläppäkotelosta oli mennyt poikki tuo tankilta tulevan bensakäryjen talteen oton putkenlähtö ja se on nytten tulpattu eli ei ole käytössä, tyhjäkäynti moottori on asennettu kaasuläpän viereen ja korvaus ilman otto on ennen cooleria, alunperin korvausilman otto ollut ennen kaasuläppää. Nämä on tälläin koska autoon oli asennettu ennen mulle tullessa toinen cooleri ja samalla kaikki paineletkut vaihtunut uusiin joten alkuperäisista ei ole kuin muisto jäljellä.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2013, 11:27:52 kirjoittanut Tepa »

Tepa

  • Vieras
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #6 : 20.02.2013, 14:00:00 »
Minkämoiset arvot pitäisi tulla ehjästä kaasuläpän asentotunnistimesta ?

Tepa

  • Vieras
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #7 : 20.02.2013, 21:37:16 »
Noniin, alipaineet mittarilla mitattuna noin -0,8bar tyhjäkäynnilla, ihan normaalit pitäis olla. Kaasuläpän asentotunnistimen arvot olivat: kaasuläppä kiinni 1,1ohm ja kaasu auki 2,54ohm

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #8 : 20.02.2013, 21:40:24 »
Ja missäs kunnossa se akku oli? Tosin nuo kaikki ei siihen viittaa, mutta xantia piti käynnistää huonolla akulla kaasun kanssa jotta se pysyi käynnissä. Lämpimänä toimi taas ok.

Imu-ilman vuotoa epäilen kuitenkin suurissa määrin.
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #9 : 20.02.2013, 21:45:40 »
Noniin, alipaineet mittarilla mitattuna noin -0,8bar tyhjäkäynnilla, ihan normaalit pitäis olla. Kaasuläpän asentotunnistimen arvot olivat: kaasuläppä kiinni 1,1ohm ja kaasu auki 2,54ohm

Kaasuläpältä pitäisi mitata voltteja, tyhjäkäynnillä 0,4-0,6V ja täysikaasulla 4,5V.
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #10 : 25.02.2013, 23:04:15 »
Ja kannattaa muistaa että näinkin vanha auto voi hyvinkin olla ns. "monivammapotilas". Eli siellä voi olla useampi vika samanaikaisesti.
Audi A4 Tdi Q

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #11 : 26.02.2013, 05:43:03 »
Oireet on samat kuin mulla tyhjäkäyntisäätimen vaihdon jälkeen 406seen, ennen kuin hoksasin irrottaa akun miinusnavan n.puoleksi minuutiksi. Oletko kokeillut itse akun irrottamista kun olet osia vaihdellut? Minulla se auttoi.
Ja että tyhjäkäyntisäädin ylipäätänsä on oikeasti ehjä, sekin kun tuntuu olevan aika herkkä kapistus.
MB E250 cdi

Tepa

  • Vieras
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #12 : 26.02.2013, 18:34:22 »
Vanhaa romua tässä ollaan juu kynsimässä, sen takiahan tässä ollaan mittailemassa ja testailemassa komponentteja, ettei tartte joka himmeliä uusia vaikka jos niissä ei olekkaan mitään vikaa. Kyllähän tuo siltä vaikuttaa että monesta eri viasta koostuu nuo käymishäiriöt. Akun irroittaminen ei poista yleensä vikoja, toki akku on ollut irti välillä kun on remonttia tehty niin ei ainaskaa sen irti olemisesta ollut apua.

Tepa

  • Vieras
Vs: 605 - Käyntihäiriöt
« Vastaus #13 : 19.05.2013, 19:58:08 »
Nonniin taas on otettu auto työn alle pienen tauon jälkee, tuossa tuli alettua noita jäähdystysnesteen lämpötila-antureita tutkimaan niin minkä värinen anturi pitäisi olla moottoriohjauksen lämpöanturi? Autossa kiinni tällähetkellä tumman sininen+ruoskea rengas, ruskea runkoinen on kenties flektin anturi ?