Kirjoittaja Aihe: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä  (Luettu 6111 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #15 : 06.12.2018, 11:17:49 »
Avasin vielä tuon kaasuläpän asentotunnistimen ja huomasin että jousi siitä oli hiukan löystynyt.
Ei palauttanut kunnolla takaisin perus asentoon.
Kiristin jousen. Se vaikutti vain tuohon kaasun viiveeseen ja se korjautui.
Muut viat jäivät.
Nyt alkaa olla mitta täysi.
Haluuko joku ostaa tämän nykivän kärryn?
400e Soita jos kiinnostaa: 0505337053
Katsastettu, aj.144 tkm
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018, 11:43:03 kirjoittanut Samuelsam »

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #16 : 11.12.2018, 16:30:20 »
No eipäs myydäkkään tätä.
Vaihdoin piuhat lisäilmaventtiiliin ja kaasuläpän asentotunnistimeen.
Kaikki muut ongelmat tuntuu olevan nyt poissa, paitsi savuttaa lämpimänä joutokäynnillä ja
kierrokset pysyy yhä 13000 paikkeilla.
Onko tämä savutus tavallista vai vika?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #17 : 11.12.2018, 18:28:08 »
Eihän tuo savutus toimivaan koneeseen kuulu. Onko seos liian rikkaalla vai ovatko venttiilinvarrentiivisteet vaihtokunnossa?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #18 : 14.12.2018, 19:46:50 »
Avasin sitten vielä tuon Imusarjan painetunnistimen eli MAP-anturin.
Sisällä oli yllättäen bensaa, jota sinne oli ilmeisesti tullut imusarjasta.
Haihdutin bensan ja puhdistin anturin, mutta tällä ei ollut vaikutusta savutukseen eikä korkeaan tyhjäkäyntiin.
??

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #19 : 18.12.2018, 10:24:56 »
Seraavaksi olisi nuo lämpötila-anturit.
Vaikuttaako jäähdytysnesteen lämpötila anturin toiminta muuhun kuin kojetaulun mittariin?
Entä imuilman lämpötilan tunnistin?
Öljyn lämpötila-anturi?
Mikä noista antureista olisi todennäköisin syy savutukseen ja liian korkeaan tyhjäkäyntiin?
????

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #20 : 18.12.2018, 11:14:08 »
Ainakin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja sen virheellinen toiminta aiheuttaa muutoksen moottorin tyhjäkäyntiin / -kierroslukuun. En tosin tiedä miten tuo säätö on toteutettu juuri 309:ssä mutta ainakin vähän uudemmissa 4-pisteruiskuissa monasti vaikuttaa kierroslukuun.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #21 : 18.12.2018, 11:58:44 »
Ainakin imuilman lämpötilaa mittaava anturin luulisin vaikuttavan polttoaineen rikastukseen, eli myös savutukseen.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #22 : 18.12.2018, 13:59:15 »
Onkohan niitä tulpanjohtoja vaihdettu milloin viimeksi? Jos kylmänä nykii ja lämpimänä paranee, huono tulpanjohto lähtee kunnolla mukaan hieman lämmettyään? Tarvikejohdot monesti heikkolaatuisia.

Mulla oli jossain autossa sellainen tulppa, joka alkoi toimimaan vasta lämmettyään, mutta nyt tulpat oli ilmeisesti vaihdettu.

Liian korkea tyhjäkäynti viittaisi siihen että saa liikaa ilmaa, jossain vuoto?
« Viimeksi muokattu: 18.12.2018, 14:03:16 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #23 : 18.12.2018, 18:09:42 »
Kiitos vihjeistä kaikille.
Vaihdoin tuon imuilman lämpösensorin. (oli kovin öljyinen anturi, sekä pistoke)
Ei korjannut savutusta eikä liian korkeaa tyhjäkäyntiä.
Siis, ainoat viat mitkä nyt on jäljellä ovat nuo em.
Niinkuin ryyppy olisi jäänyt päälle.
Missä tuo moottorin lämpötila-anturi sijaitsee, jos nyt vaihtaisi senkin?

antsu

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #24 : 18.12.2018, 18:49:30 »
Minkä väristä savu on?

Jos mustaa, käy kone rikkaalla, jos sinertävää, polttaa se öljyä.

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #25 : 18.12.2018, 19:18:29 »
Savu on vaalean harmaata.
Huohottimessa  on kuin majoneesia.
Niinkuin vettä olisi päässyt sinne??
Tikussa öljy on kuitenkin kirkasta.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2018, 20:10:55 kirjoittanut Samuelsam »

Gonzales

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #26 : 18.12.2018, 22:04:46 »
Savu on vaalean harmaata.
Huohottimessa  on kuin majoneesia.
Niinkuin vettä olisi päässyt sinne??
Tikussa öljy on kuitenkin kirkasta.

Se majoneesi kertyy kylmässä pätkäajossa ja jos se pääsee jäätymään, öljyt pamahtaa tikun reiästä konepellille. Jos näin pääsee käymään, kannattaa lisätä öljyä. Pidemmät ajot, viimasuoja eteen ja varsinkin viimasuoja moottorin alle auttaa ongelmaan. Ranskalaiset kun laittoivat sen pakosarjan moottorin taakse (ei öljypohja lämpene) ja testaus ei koskenut yli kymmenvuotiaita käytettyjä lyhyessä pätkäajossa Suomen pakkasissa.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #27 : 18.12.2018, 22:48:35 »
En tiedä mikä siinä on mutta itseäni kovasti kiinnostaa mikä tässä 309:ssä on nyt vialla...toivottavasti ratkeaa pian. Oletko jo lukenut vikadiagnoosit tuolta mistä neuvottu aiemmin?
Jos kovasti savuttaa ja kierrokset ylhäällä niin rikkaallahan se käy, mutta mikä anturi on rikki, kas siinä pulma. Harmaa savu on noissa mielestäni normaalia kylmänä. Nykiminen ja korkeat kierrokset ei.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #28 : 19.12.2018, 07:03:09 »
Huohotinputket kannattaa eristää solukumi- tms. eristeellä, niin kylmäliman muodostus vähenee kummasti. Ja tosiaan viimasuojaa keulalle.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Samuelsam

  • Vieras
Vs: 309 - Ajoittainen nykiminen kylmänä
« Vastaus #29 : 20.12.2018, 17:07:20 »
Kiitos neuvoista.
Hyvinhän tässä on edistytty ja tuo valkoinen savu ja korkea tyhjäkäynti ei ole niin paha ongelma.
Nykiminen sammuilu bensan älytön kulutus yms nyt tipotiessään.
Irroitan seuraavaksi tuon huohotusosan letkuineen ja huuhdon majoneesin pois kuumalla vedellä.
Huohottimen ja sen letkujen eristys ja etusäleikön ilmavirran estopahvi.
Katsotaan loppuuko savutus sitten...
Hyvää Joulua!