Kirjoittaja Aihe: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto  (Luettu 4811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo (XU10JTE).

605 ST Turbo -99:stä meni parkissa etujousi poikki rikkoen suojakumin. Uudet jouset ja SKF suojakumi ostettu. Miten suojakumi vaihdetaan? Lähteekö uloin nivel irti akselista jotenkin? Suojakumi on varsin muovisen ja kovan oloinen, kuten alkuperäinenkin. Ei vaikuta siltä, että sen voisi venyttää nivelen yli.

Netistä löytyy videoita joistain uudemmistä Pösöistä, joissa ulkonivel irrotetaan rikkomalla. Niistä ei siis ilmeisesti saa irti ehjänä?

Toinen ongelma on koiranluut. Lienevät alkuperäiset, ei ainakaan 16 vuoteen vaihdettu. Molemmissa päissä kierretappi pyörii mutterin mukana. Eihän noi paljoa maksa, mutta taas joutuisi osia odottelemaan, kun en tiennyt tilata samalla.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #1 : 26.05.2019, 10:58:42 »
Tässä video 206:n nivelen irrottamisesta. https://www.youtube.com/watch?v=h2XAK2lAZ28

Tuossa siis tosiaan rikotaan kovalla työllä nivel, jotta sen saa irti. Lopuksi näkyy samanlainen "circlip", joka tuli SKF:n suojakumin mukana. Voiko sen mukanaolosta päätellä, että 605:ssa nivelen saisikin irti?

Muistelen 90-luvulla vaihtaneeni 405:een suojakumin niin, että löin nivelen irti. En enää muista irtosiko sisempi vai ulompi nivel. Minulla on 405 Haynesin korjaamokirja, mutta se vain valittelee, ettei kirjoittamishetkellä ole tietoa vetoakselin purkamisesta. 605:n ranskankielinen korjaamokirja ei taida käsitellä ko. asiaa. Ranskaa en juuri osaa, joten aika työlästä on sen lukeminen. Netistä löytyy 607:n korjaamokäsikirja, mutta siinäkään ei kerrota mitään asiasta. Jossain mulla pitäisi olla tallessa XM:n korjaamokäsikirja. Ehkä siitä olisi apua?

Servicebox tuntee varaosana vain kokonaisen vetoakselin sekä suojakumit osineen. Ei siis pelkkää niveltä. Toisaalta kuvassa on ulemman nivelen kohdalla "circlip" näköinen osa, mutta se on oudossa paikassa eli suojakumin ohuemmassa päässä kiristyspannan ja suojakumin välissä.

Serviceboxin mukaan XM:ssä ei ole samalla varaosanumerolla vetoakselia.

Tuossa muuten servicebox ei tunnu tietävän edes alustanumerolla oikeaa osaa vetokaselin suojakumille, vaan antaa kaksi vaihtoehtoa. Numeroilla hakemalla toisessa ohuen pään eli itse akselin halkaisija on 40 mm (autossani on tuo) ja toisessa vain 29 mm. Myös pituudessa on selvä ero (128/146 mm), mutta ulkohalkaisija on lähes sama (97/98 mm).

Tuon ostamani materiaaliksi sanotaan "thermoplast". Voikohan sitä venyttää? Tuntuu käsin kokeilemalla toivottamalta, mutta en ole kokeillut kartiolla. Joskus 80-luvulla olen yhden suojakumin tunkenut nivelen yli ruuvarilla venyttämällä, mutta se oli kyllä paljon venyvämpää kamaa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #2 : 26.05.2019, 11:36:22 »
Tässä joku virolainen saa Xsaran nivelen jotenkin irti: https://www.youtube.com/watch?v=2lTomcqpzTI
Taitaa kyllä laittaa uuden tilalle. Samanlainen lukitusregas tuossakin.

Tässä joku on ilmeisesti saanut 406:sta nivelen irti: https://www.youtube.com/watch?v=_Vu574pCL0g

Ja tässä 405: https://www.youtube.com/watch?v=s6iSXIL4ElA

Kaipa tuota pitää yrittää takoa irti. Saa nähdä onnistuuko vetoakseli paikallaan.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #3 : 26.05.2019, 13:14:53 »
405:stä oon irroitellut noita ulkoniveliä kumin vaihtoja varten. Akseli on ollut aina tukevasti ruuvipenkissä kiinni, sitten vaan tuurnalla (tai isolla pultilla) sekä vasaralla terävä isku nivelen sisäosaan. Voi vaatia muutaman napautuksen mutta ehjänä on irronneet.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #4 : 26.05.2019, 13:22:08 »
Miksiköhän tuossa SKF:n videolla rikotaan nivel? Onko 206:ssa nivelen lukitus tiukempi? Aika työläs kuitenkin tuo rikkomismenetelmä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #5 : 26.05.2019, 14:55:06 »
Kaipa tuota pitää yrittää takoa irti. Saa nähdä onnistuuko vetoakseli paikallaan.

Biltemasta saa vetonivelen ulosvetimen, https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/voimansiirto/vetonivelet/vetonivelen-ulosvedin-2000038661

Sillä voi yrittää mutta se vetää "hitaasti" kun lukkorengas joskus vaatii nopean täräyksen. Mutta kyllä se hitaastikin joskus lähtee. Työkalu on kuitenkin tosi hyvä takaisinasennuksessa kun sillä voi painaa uuden nivelen paikoilleen. 2-haaraisella ulosvetäjällä saa otteen sen renkaasta ja työnnön aikaiseksi ja se jaksaa työntää vaikka uusi nivel olisi täpötäynnä rasvaa, rasva vaan pursuaa kuulien välistä ulos.

Varmin tapa irrottaa vanha nivel on kiinnittää akseli ruuvipenkkiin ja kytkeä iso liukuvasara niveleen. Jos ei sillä lähde, voi vielä koittaa iskeä tuurnalla nivelen sisäosaa, jos ei irtoa niin sitten laikkakone.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #6 : 26.05.2019, 15:55:43 »
Itse vaihdoin aikoinaan 605:een suojakumiksi amerikkalaisvalmisteisen yleismallisen neopreenikumisen yli vedettävän mallin. Helppo vaihtaa ja tuskin hajoaa koskaan.
Nivel lähtee irti lyömällä tuurnalla nivelen boorituksen juureen. Repsikan puoleisen irrottaa vaikka akseli paikoillaan, kuskin puolella kannattaa vetoakseli irrottaa.
Takaisin olen laittanut painamalla kapealla letkuklemmarilla (ei mikään ABA) lukkorenkaan paikoilleen ja naputtelemalla nivel paikoilleen.
SKF:n videossa varmaan halutaan lisätä nivelten myyntiä, kun niitä ei juuri tarvitse vaihdella, jos suojakumit on kunnossa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #7 : 26.05.2019, 16:52:31 »
Repsikan puoli on kyseessä. SKF:n videossa aiheena on nivelen vaihto ja vastaavalla tavalla tehtäviä irrotuksia on muidenkin videoissa. Luulisi nivelen irtoavan jo vahingossakin, kun niveltä lyldään sisältä rikki.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #8 : 26.05.2019, 16:54:39 »
SKF:n suojakumivideossa venytys tehdään paineilmaa käyttävällä erikoistyökalulla. Ilmeisesti sietävät siis venytyksen.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #9 : 27.05.2019, 17:47:15 »
Nivel lähti helpolla lyömällä irti. Kallistusvakaajan koiranluu ei. Vaikka pultin päästä löytyi torx-avaimen paikka, ei sillä saanut riittävästi pidettyä kiinni, vaan torx rikkoi kannan. Alapään mutteria sain ehkä pyöritettyä 1/4-1/2 kierrosta ja yritin pyöritellä edes takaisin, mutta torx antoi periksi. Lisäongelma tuossa taisi olla, että löystyminen poisti kaiken avun kallistusvakaajaan tarttumisesta. Rälläkällä siis molemmat päät irti.

No lähi-Motonetista onneksi löytyy yksi koiraluu. Vaatiiko katsastussetä, että jouset tai koiranluut vaihdetaan pareittain? Katsastus viimeistään 31.5. ja pitäisi vielä hitsatakin hiukan. Toisen jousen voisi sitten vaihtaa myöhemmin ja varmaankin pitää hankkia myös toinen koiranluu jostain.

Vanhoista ketjuista luin, että Automaa on laittanut jousten katkeilua estääkseen sinkkianodeita ja ehkä myös jotain kumisuojuksia. Jousen yläpäässä oli joku liimattu kumisuojus, mutta alapäässä ei ollut mitään. Ajettelin laittaa kutistesukan alimman kierteen suojaksi. Ei tuo hajonnut jousikaan kyllä ruosteessa ollut.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #10 : 27.05.2019, 19:59:14 »
Muistelen että olisin vaihtanut ensin vain katkenneen jousen, kävin katsastamassa ja vasta sen jälkeen vaihdoin toisen puolen. "Koiranluulla" ei ole mitään väliä. Ei tarvitse vaihtaa samalla kertaa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #11 : 27.05.2019, 20:21:00 »
Näin minäkin arvelin. Toivottavasti uusi ja vanha jousi ovat edes suunnilleen yhtä pitkiä ja jäykkiä. Ei jaksais heti vaihtaa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #12 : 28.05.2019, 14:13:10 »
Nyt on auto ajokunnossa taas! Toinen jousi vaihdettuna kulmat on täsmälleen samallla korkeudella eli oli sopiva korvike. Kokeilin laittaa kutistesukan alakierteen suojaksi, mutta minulla ollut ei oikein toiminut, vaan jäi kurttuun. Otin pois.

Jaksaakohan sitä toista jousta edes vaihtaa? Mahtaakohan 20 vuotta kestäneen alkuperäisen vai uuden  tarvikkeen katkeaminen olla todennäköisempää?

Hiukan aikaa piti pähkäillä miten suojakumin lukitusrenkaat saa tiukattua ilman oikeaa työkalua. Siis tälläiset: https://youtu.be/-S-ofMoWsr0?t=458
Kuvittelin ensin vain puristavani boxtongeilla keskiosan lyttyyn, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten keksin laittaa hyvin pienen kuusiokoloavaimen taitoskohtaan, siis siihen, mistä se erikoistyökalu puristaa. Ja yllättäin alkoi heti tapahtua eli se kuusiokoloavaimen puoli meni tuon koholla olevan kohdan alle. Sitten siirsin kuusiokoloavaimen toiselle puolelle ja taas kiristyi lisää. Loppukiristys kuusiokoloavain molemmilla puolilla.

Lopuksi vielä se hankkimani jousi oli Metzger: https://www.autodoc.fi/metzger/835590
Vastaa paksuudeltaan ja kierrosten lukumäärältään alkuperäistä sekä tosiaan tuotti identtisen korkeuden. Renkaasta kaareen on etusormen pituuden verran eli n. 9 cm.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #13 : 31.05.2019, 16:41:46 »
Meni katsastuksesta läpi. Korjauskehoituksena tuli sumuvalon kiinnityksen korjaus. Sinänsä hassua, että sumuvalo on ollut noin kymmenisen vuotta ja ensimmäinen kerta kun siitä huomautettiin. Sanoi myös vasemman etujarrun laahaavan, mutta ei kirjannut sitä ylös.

En tiedä mistään johtuu, mutta auton ohjaus parantui roimasti tuosta jousen vaihdosta. Ennen veteli oudosti urissa, mutta nyt on kuin aikoinaan "uutena". Oiskohan jousi voinut olla jotenkin oudosti vääntynyt ennen kuin meni poikki? En kyllä huomannut mitään renkaita vaihdettaessa.

No vaikeudet jatkuvat, sillä vaimo soitti ja kertoi 607:n tuulilasinpyyhinten lopettaneen toimintansa ja alkaneen haisemaan. Moottori kärähtänyt? No tuota sentään saa varaosana, toisin kuin 605:n.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #14 : 27.11.2019, 21:57:38 »
Ei tainut mennä putkeen tuo vetoakselin suojakumin laitto paikalleen. Tänään renkaita vaihtaessa havaitsin, että renkaapuoleinen eli isompi lukitusrengas oli kadonnut ja vanteen sisäpuoli täynnä rasvaa.  Mitään tietoa ei ole koska tuo on irronnut, mutta joskus 31.5.2019 jälkeen. Ei tuolla montaa tuhatta (2?) ole ajettu tuon varman päivämääränkään jälkeen. Mitähän tuolle pitäisi tehdä. Laittaa vaan pokkana uusi lukitusrengas, rasvat ja lukitusrengas vai yrittää jotenkin paikallaan pestä ja sitten laittaa rasvat ja lukitusrengas? Suojakumi oli "huulilla", joten mahtaako tuonne olla päässyt kamalasti likaa kesän aikana? Aika pintapuoleiseksi jää tietysti pesukin nivel paikallaan.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)