Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 26965 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #120 : 14.07.2019, 23:11:29 »
Kuinka suoritat kyseisen öljynvaihtoproseduurin? Tarkkailetko öljyjen lämpötilaa jotenkin? Itsekin oon miettinyt josko itse läträisi öljyjen kanssa. Kohta 50tkm ajettu nykyisillä liemillä. Sitikkahuollossa Loimaalla vaihtoivat öljynvaihtokoneella toissa keväänä. On vaan aika hintavaa lystiä nämä automaattilootien öljynvaihdot. Reilulla satasella saa jo aika paljon öljyä ja oma aika on ilmasta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #121 : 15.07.2019, 22:27:46 »
Samoilla linjoilla ollaan => nuo öljyt maksaa 40€ laatikkoon

En tarkkaile mitään, vaihdan vain öljyn samalla kun vaihdan moottoriöljyn. Laatikon öljyn vaihtaa käytännössä samalla moottoriöljyn kanssa ja ei se ota 15-30 min enempää aikaa. Koko 100% öljyhuolto ottaa kaikkinensa sellaiset 3-4h minun menetelmillä ja rennolla työtahdilla ilman apukäsiä.

Eli onnistuu kaikilta. Jos tulee tarve, niin yvllä on autettu ja saatu apua.

Autoa pitää saada sen verran ylös, että pääsee pohjamuovin taakse käsittelemään  huvialuetta. Minä hoidan sen ulkona hallitunkilla ja 4 kpl Bilteman autopukkeja. Niillä saa auton riittävästi ilmaan ja vaakasuoraan. Vaikka silläkään periaatteessa mitään väliä olisi, jos laittaa laatikkoon saman verran öljyä, kun sieltä tulee pois. Voi olla, että olisikin ehkä parempi kallistaa autoa, niin tulisi enempi vanhaa öljyä pois.

Se pohjamuovi onkin sitten oma juttunsa, mutta sen käsittely ei vaikuta öljyjenvaihtoon muuten kuin jurppii sen kiinnikkeet ja niiden irtoaminen. Minä käytänkin pitkiä nippusiteitä varmistuksena ja täydentämässä kiinnitystä. Suuhun menee ihan sikana vain kuraa sen kanssa räplätessä.

Tietysti pitää huolehtia ainoastaan, eikä mennä auton alle, jos on vaara jäädä puristuksiin. Tunkkiin en luota koskaan. Tämä lienee itsestään selvää, mutta ei nuo ruikut niin arvokkaita ole, että ottaisin itse mitään riskiä leskien ja orpojen tekemiseksi, sekä onhan se nyt aika naurettavaa perseilyä, jos auto tippuu tunkilta ja tulee vahinkoa. Vaikka niinkin on kyllä käynyt.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #122 : 17.07.2019, 23:05:14 »
Tuossa muun projektin tiimoilta vaihdoin taas kerran ruikut, kun focus oli auton alapuolisissa kohtaissa


Tein 1/2" ruuvista uuden sielun tuohon pohjaroppuun. 3-4 kupari prikkaa ja usit tiiviste + se O-rengas. Kupari prikkojen väliin laitoin tiiviste liimaa.

Pohjaropun voikin sitten kiristää monella eri variaatiolla ja itse käytän 17mm jatkomutteria jota voi kääntää hylsillä lenkillä tai vastaavalla. Lisäksi on yksi pultista tehty avain. Näitähän riittää, mutta tässä joitain


Sitten pohjaroppu kiinni ja modattu keskiruuvi koloonsa, ja sehän on sitten avattavissa varmaan helpommin, luulisin.



Ylhäältä sitten 1/2 annoksissa öljyt vaihteistoon. Itse voi päätää paljonko laittaa likaa vaihteistoonsa. 4l kannuun jää 2-3 desiä, niin hyvä. Mileummin vajaa desin kuin 2 liikaa, se on minun mottoni automaatin öljyissä.



Itse käytän 3/8 räikkää, niin ei mene vahingossa turhnan kireälle ja tämä yläpuolen täyttöruuvi todellakin sen tekee.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #123 : 18.07.2019, 12:48:01 »
Loistava tuninki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #124 : 25.02.2020, 11:59:09 »
Mikä tämän niin sanotun vaihteistoöljyn kulumisen laskurin nollaamisen tarve/tärkeys laatikkoöljyn vaihdon jälkeen on? Tässäkin ketjussa asiasta on jotain puhetta ollut, mutta mitään sen tarkempaa infoa en löytänyt. Onko joku sen laskurin nollannut ja miten? Onko siitä ollut mitään hyötyä?

PP2000:lla löysin tuommosen valikon josta pystyi lukemaan öljynkulutuksen mittarin arvon (oli jotain 680 000 mitälie yksikköä omassa autossani) ja toisena vaihtoehtona pystyi kirjaamaan laskurin arvon uuteen ohjainyksikköön. Varsinaista laskurin nollaamisvaihtoehtoa ei löytynyt mistään. Ulkomaisilta Sitikkafoorumeilta löytyi keskustelua aiheesta ja ilmeisesti he harrastivat öljynkulutuslaskurin nollaamista öljynvaihtojen jälkeen Lexialla.
 

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #125 : 28.02.2020, 14:43:23 »
Omaan viestiini vastaten: Öljynkulutuksen laskurin nollaaminen löytyy PP2000:sta varaosat osion kautta. Nollasin laskurin ja lähdin testilenkille. Ero entiseen on huomattava. Pitkään vaivannut flare kakkoselta kolmoselle vaihtaessa hävisi tyystin. Nyt kolmonen kytkeytyy päälle suoraan ja pehmeästi. Lisäksi jokainen vaihteen vaihto sujuu lähes huomaamattomasti. Luistattaminen väheni etenkin kakkos ja nelos vaihteella. Täytyy sanoa, että kannatti kokeilla. Nähtäväksi jää kuinka kauaa kestää, että laatikon käytös taantuu takaisin entiseen. Toivottavasti ei koskaan.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #126 : 05.03.2020, 17:25:13 »
Pitääkin kokeilla, kun seuraavan kerren ruikut vauhdan. Hyvä vinkki.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #127 : 04.06.2023, 18:04:57 »
Täyttöproppu tuntuu olevan tiukka avata vaikka onkin kiristetty oikeaan momenttiin. Tuntuma saattoi itsellä kyllä syntyä siitä että käytin avatessa lyhyempää vääntövartta kuin momenttiavaimessa on.

Vaihdettu 3 litraa, joka valui ulos ja sama määrä sisään.

Kyllä on ollut aina tiukassa, kumitiiviste puree tai alumiinikotelo. Avautuu T55-torxilla, kiristys 40 Nm.

Pieni tarkastusproppu oli myös tiukassa, vaikka 7 Nm ohjekikiristetty, avautuu T-40 torxilla, jos ei pyörähdä kulmat sileeksi. Piti naputella taltalla auki. Kannattaa varata uusi tulppa tiivesteiden kera.

Tyhjennysproppu-öljyn tasonsäätöputki, 17 mm kuusiokulma, kiristys 48 Nm.


- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -