Kirjoittaja Aihe: 405 - Nykimisen syitä  (Luettu 10334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
405 - Nykimisen syitä
« : 16.09.2004, 14:15:07 »
Nimimerkki Columbo Club-Peugeot-palstalla teki kulttuuriteon ja selvitti juurta jaksaen oman 405 SRI:nsä nykimisen, hatunnoston arvoinen homma!

NYKIMINEN

Ruiskumallit:
-Nykimisongelma voi johtua virranjakajan vaurioitumisesta tai ihan normaalista kulumisesta + lisäksi: kansi, pyörijä.
-Virranjakajan keskipakosäätimen takeltelu (puhdistus ja voitelu) tai keskipakosäätimen kuoleutuneet jouset
-Viallinen alipainesäädin (auton ollessa käynnissä ime alipainesäätimelle menevää letkua, jos moottorin ääni ei muutu alipainesäädin ei toimi. Myös puhaltaessa letkuun sinne ei saisi kovin paljoa ilmaa mennä-> kalvo rikki jos menee)
-Pakosarjan tiiviste kannattaa tarkastaa, koska silloin anturi saa liikaa ilmaa ja ohjausyksikkö säätää suihkutuksen väärin.  (KAT-mallit).
-Sytytysyksikkö menossa rikki
-MI16-mallissa kannattaa varmistaa sytytysyksikön laatu, tarvikeosan kanssa auto nykii korkeilla kierroksilla. (USA:ssa tehty sytkäyksikkö 0-227-100-123 Ei toimi Mi:ssä, vaan pitää olla Saksassa tehty sytkäyksikkö 0-227-100-124.) Tai sitten ihan vaan vaan sininen.
-Alipaineletkujen ilmavuodot aiheuttavat nykimistä
-Ilmamäärämittarin laahapinnat ovat kuluneet ja sen seurauksena auto nykii
-Väärät tulpat nykivät
-Sytytystulppien johdot rikkouduttuaan aiheuttavat nykimistä
-Tarkista onko tulpanjohdot varmasti pohjassa?
-Viallinen puola aiheuttaa nykimistä
-Huono kontakti puolan sähköliittimessä
-Startin herätejohdon huono kunto aiheuttaa nykimistä sillä ruiskusuuttimien maadoitus kulkee herätejohdon kautta
-Lambda-anturi ollessaan rikki aiheuttaa nykimistä (KAT-mallit)
-Ruiskun lämpötila-antureiden antaessa väärää infoa ruiskulle moottorin lämpötilasta moottori nykii
-Väärä nokka-akselin ajoitus aiheuttaa nykimistä (Jakopään hihna asennettu väärin)
-Väärä sytytyksen ajoituksen säätö
-Kaasuläppä-akselin kuluminen aiheuttaa ilmavuodon imupuolelle ja siten myös nykimistä
-Seokset väärin säädetty (jos nyt voi ylipäätään säätää)
-Likaiset ruiskusuuttimet aiheuttavat nykimistä -> www.alppilanautohuolto.fi huoltaa suuttimia
-kaasuläppä potentiometri rikki/kulunut/väärin säädetty (vain facelift-mallit)
-Liian matala bensapaine aiheuttaa nykimistä (bensapaineen säädin, polttoainesuodatin, bensapumppu tai putket/letkut)
-Liian alhainen latausjännite
-Lisäilmaventtiili ei toimi oikein (nykii kylmänä)
-Vettä polttoaineen seassa (nykii pakkasella)
-MAP-anturi rikki (Manifold Absolute Pressure, uudemmat ruiskumallit)
-vauhtipyörän anturi sökö

Kaasutinmallit:
-Kaasutinmoottoreissa kaasuttimen kuluminen aiheuttaa nykimistä varsinkin koneen ollessa kuuma. Varsinkin solexit alkaa vanhemmiten vuotaa läppäakselista
-Viallinen virranjakajan kansi tai pyörijä
-Virranjakajan keskipakosäätimen takeltelu (korjauksena puhdistus ja voitelu)
-Viallinen alipainesäädin
-Alipaineletkujen ilmavuodot aiheuttavat nykimistä
-Väärät tulpat nykivät
-Sytytysyksikkö menossa rikki
-Sytytystulppien johdot rikkouduttuaan aiheuttavat nykimistä
-Tarkista onko tulpanjohdot varmasti pohjassa?
-Viallinen puola aiheuttaa nykimistä
-Huono kontakti puolan sähköliittimessä
-Väärä nokka-akselin ajoitus aiheuttaa nykimistä (jakopäänhihna asennettu väärin)
-Väärä sytytyksen ajoitus
-Roska kaasuttimessa aiheuttaa nykimistä
-Seokset väärin säädetty
-Polttoainepumppu, letkut tai putket lähes tukossa
-Liian alhainen latausjännite
-Ryyppy ei toimi (nykii kylmänä)
-Vettä polttoaineen seassa (nykii pakkasella)
-Vesipumppu vuotaessa ilmaa jäähdytysjärjestelmään sekoittaa automaattiryypyn toimintaa ja aiheuttaa nykimistä

Alipaine vuotojen selvittämisessä kannattaa käyttää start pilotia tai vastaavaa ja suihkutella sitä epäilyttäviin kohteisiin, käynnissä olevan moottorin kierrokset nousevat kun suihkuttaa vuotopaikkaan.

Yhteenvetona nykiminen aiheutuu joko liian vähästä bensasta (käy liian laihalla) tai huonosta/väärinajoitetusta sytyksen kipinästä.

Forté-käsittelyllä on joskus saatu hyviä tuloksia nykimisen poistossa.
Peugeot RCZ HDI FAP