Kirjoittaja Aihe: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)  (Luettu 8841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #15 : 10.03.2020, 14:44:07 »
Pösöissä on vihreä neste (Glysantin G33  PSA B71 5110) jota saa ainakin Fixus kaupoista. Mulla oli pientä nestehävikkiä pari vuotta ja neste oli samean punertavaa, mutta sitten sitä rupesi kulumaan paisuntasäiliöllinen päivässä ja aina oli painetta korkin alla. Kaikki toimi aivan normaalisti eikä lämmöt nousseet normaalista. Kaasuanalyysi kertoi että kannentiiviste vuoti. Tiivisterempan yhteydessä uusittiin jakopää kun sen joutuu avaamaan, samoin yläpään tiivistesarjassa tuli suuttimien palotiivisteet. Reilun puolen vuoden aikana ei ole tarvinnut lisätä yhtään nestettä, pinta pysyy samassa kohdin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #16 : 10.03.2020, 15:10:16 »
Kävinpä tuossa kahvitauolla tekemässä lisäyksen nestettä. Jännä tuo korkki. Kun kylmässä autossa avaa ensin reilun kierroksen niin ei mitään. Sen jälkeen, 1,5 kierroksen tienoilla paukahtaa moottorin suunnasta paineella nestettä ja tulee korkin raostakin jostain ulos. Ainakin siis pitää paineet moottorissa. Pitää verrata kun huomenna saa uuden korkin. Nyt pinta oli noin kolmanneksessa pohjan ja MIN-tekstin välissä. Lisäsin MIN tekstin alareunaan mutta samantien vajosi 1cm alemmas.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #17 : 10.03.2020, 21:04:42 »
Kävinpä tuossa kahvitauolla tekemässä lisäyksen nestettä. Jännä tuo korkki. Kun kylmässä autossa avaa ensin reilun kierroksen niin ei mitään. Sen jälkeen, 1,5 kierroksen tienoilla paukahtaa moottorin suunnasta paineella nestettä ja tulee korkin raostakin jostain ulos. Ainakin siis pitää paineet moottorissa. Pitää verrata kun huomenna saa uuden korkin. Nyt pinta oli noin kolmanneksessa pohjan ja MIN-tekstin välissä. Lisäsin MIN tekstin alareunaan mutta samantien vajosi 1cm alemmas.

Taitaa olla kannentiiviste/kansi/lohko menossa. Ainakin 1.5hdi alkaa oireilemaan juuri noin, että nestepinta painuu lähes säiliön pohjaan ja kun korkin avaa, nousee nestepinta oikeaan tasoon. Euro6 tason 2.0:ssa en oo vielä tormännyt tähän, mutta muutama 1.5hdi on ollut ja yksi euro5 tason 2.0hdi. Tosin toisen merkin keulalla, mutta PSA moottoreita.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #18 : 10.03.2020, 22:13:05 »
Pitää katsoa vaikuttaako korkin vaihto mitään ja sitten hinavaihdon yhteydessä voivat analysoida lisää. Nyt kotimatkan oli kaikki normaalin näköistä, paitsi pihassa pysäköinnin jälkeen taas nestettä näkyy säiliön pohjalla vain yksi cm.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #19 : 11.03.2020, 09:11:38 »
Onhan öljyt pysynyt normaalin värisenä?

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #20 : 11.03.2020, 22:10:07 »
Kannattaa seurata tilannetta vakio-olosuhteissa, jolloin nesteen lämpölaajeneminen ja paineen mahdollisesti aiheuttama letkujen paisuminen ei vaikuta pinnankorkeuteen. Mahdollisen pahvinvaihdon selvittäisin ennen remmijumppaa, että menis sitte samalla vaivalla. Kakarana ajettiin kone kuumaksi korkki raollaan ja sit laitettiin kiinni, jonka jälkeen vähän runtua ja kokeilemaan letkuista painetta. Jos oli kivikovat, niin taas avattiin 21 vai 23 kansipulttia ja ruvettiin hommiin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #21 : 11.03.2020, 23:30:48 »
Joo kai se tiiviste tms on ongelmana.

Kun oli tilaa pajalla, käytetty korjaamolla järjestelmän huuhtelussa ja painetestissä, OK. Uudet nesteet ja ilmaus kuulema. Uusi korkki.

Liikkeen pihasta lähtiessä taso maksimissa. Ajettu 0,5 km työpaikan pihaan. Auto seisonut 3 tuntia.
Töistä lähtiessä paisuntasäiliö täpötäynnä. Otettu nestettä pois puolisen litraa, Min-Max välillä. Ajo 7km, pysäytys.  Paisari taas täynnä. Hetken käytyään taso tipahtaa alle minimin (termariko auennut) ja lämppäristä tulee lämmintä. Tämän jälkeen ajo 20km kotiin. Lämmöt pysyy vajaa 90 ja taso pysyy samana. Kotipihassa pysäköinti keula ylämäkeen. Nestetaso alle säiliön pohjan. Kolmen tunnin seisonnan jälkeen kävin avaamassa paisarin korkin. Painetta tuli vähän ulos ja nestetaso nousi senttimetrin korkeuteen.

Pajalle mars... Tämmöisiä nää entiset liisarit, ei tiedä miten on poljettu. Jospa tämä tästä...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

matias123

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #22 : 12.03.2020, 08:55:04 »
Jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen on normaalia, että järjestelmästä poistuu ilmakuplaa ja nestetaso voi vaihdella paljonkin. Kun avasit korkkia, ilmaa poistui. Nyt vain tarvitsee lisätä poistamasi jäähdytysneste määrä. Eli pitää silmällä vajausta ja lisätä joka päivä nestettä kunnes lisäystarve poistuu. Vakava juttu se tyhjä paisuntasäiliö ei ole, onhan siellä järjestelmässä nestettä ainakin 4 litraa ellei enemmänkin. Voisi olettaa tilanteen tasaantuvan, kun ilma poistuu järjestelmästä.

Jäähdytysjärjestelmä on kuumana paineistettu, eli havaitsemasi suhahdus on ihan normaalia.

Näissä koneissa voisi olettaa kannentiivistevikojen olevan hyvin harvinaisia, ellei sitten ole päässyt ylikuumenemaan pahasti joskus. Korjaamolla sitten kai analysoitiin pakokaasut jäähdytysnesteestä ja muutenkin tarkistettiin ettei vuotoja ole.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #23 : 12.03.2020, 10:05:10 »
Tuskin analysoitiin kaasuja kun eivät maininneet... sen mainitsivat että ilmattiin ”moneen kertaan”. Kun avasin termarin viereistä ilmausruuvia kotimatkan varrella, aina tuli kuohaista vettä eli ilmaakin (tai oikeastaan vetistä kuohaa. Lämppäriletkusta lähinnä jäähdytysnestettä. Tiedä nyt sitten ketä ja mitä uskoa, kun ei ole vastaavasta juuri kokemusta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #24 : 12.03.2020, 11:27:01 »
Kannentiivisteen vuodon tunnistaa helposti, ajaa moottorin kuumaksi, päästää paineet pois paisuntasäiliöstä, käy uudelleen ajamassa pienen lenkin. Tämän jälkeen, jos paisuntasäiliöön on tullut painetta, niin kannentiiviste vuotaa.

matias123

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #25 : 12.03.2020, 12:42:55 »
Enpä olisi samaa mieltä tuosta aiemmasta. Kuumana jäähdytysjärjestelmässä on aina painetta. Ainut järkevä keino on diagnosoida kannentiivistevuoto korjaamolla, koska remonttikin on hintava eikä sitä varmuuden vuoksi tehdä.

Jospa moottori on vain työläs ilmattava, eikä sitä saatu korjaamolla tehtyä kunnolla. Jos ei parin päivän ajeluilla ja nesteen lisäämisillä ala asettua, niin korjaamolle vaan lisätutkimuksiin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #26 : 12.03.2020, 12:47:55 »
Jos nestettä pitää jatkuvasti lisätä, niin johonkin se päätyy se olisi toki hyvä selvittää mihin. Vaihtoehdot taitavat olla siinä, että järjestelmä joko vuotaa nesteen pihalle tai se löytyy öljyn seasta. Vuoto voi myös olla sellainen, joka esiintyy vain riittävän lämpimällä nesteellä ja riittävällä paineella.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #27 : 12.03.2020, 14:06:37 »
Öljyt normaalin väriset. Nestepinnan liikkeet on niin isot että  ei riitä minusta selitykseksi ainakaan lmpölaajenemiset.
Auto jäi toiseen paikkaan jossa sanoivat käyttävänsä diagnoosiin pakokaasuanalysaattoria jolla mittaavat paisarin hajuja...
Epäilen että nesteet tulee korkin kautta ajon aikana.
Aamulla lähtiessä laitoin tason minimiin ja kilsan jälkeen taas säiliö täynnä ja ylikin kun oli ympäristö märkä.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2020, 14:10:44 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #28 : 12.03.2020, 15:15:43 »
. Vuoto voi myös olla sellainen, joka esiintyy vain riittävän lämpimällä nesteellä ja riittävällä paineella.

Omassa oli juuri näin http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=83806.0 .

Automaatissa vuotoa voi olla myös tuonne vaihdelaatikon puolelle.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #29 : 12.03.2020, 16:05:14 »
Kuulema tulee kovasti painetta joten diagnoosi on kansi. Oketuksella että jos kevyellä koneistuksella selviää, kustannuskakku lähtee parista tontusta ylös sisältäen hihnanvaihdon ja öljynvaihdon omilla öljyillä. Tarjousta toisesta paikasta odotellaan...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207