Ei niitä pultteja tarvitse välttämättä arpomalla/kokeilemalla ostaa. Ensin katsotaan varaosaluettelosta autoon ja vanteisiin sopivat pultit ja sen jälkeen voi hintoja tiedustella sekä Peugeotilta että mahdollisesti Citroenilta.
Tosin tässä tapauksessa, kun kyse ei olekaan 205:stä, vaan jostain tuntemattomaksi jääneestä Citroenin mallista, oikean pultin valinta on hankalampaa. Esim. Citroenin pyörännapa voi olla toteutukseltaan ja paksuudeltaan erilainen. Varminta lienee ensin valita ainakin vanteille sopiva pultti ja sen jälkeen vielä kokeilemalla todeta, että pultti tulee kiristettynä riittävästi läpi pyörännavasta kuten alkuperäinenkin (pultin tulee siis olla pituudeltaan riittävä). En tosin ole katsonut, tuleeko pultin pää varsinaisesti läpi reiästä vai jääkö se hieman sisäpuolelle.
205 (1. mallisarja), vanteet9605 87, ALU WHEEL SCREW, 12X125-38, FOR WHEEL 5B13 AND 6J15
9606 28, MONTING SCREW, 12X1,25X33, FOR WHEEL 5,5 J14
205 (2. mallisarja), vanteet9605 87, ALU WHEEL SCREW, 12X125-38, FOR WHEEL 5B13,5,5J14 GENTRY AND 6J15, 7,00 e
9606 28, MONTING SCREW, 12X1,25X33, FOR WHEEL 5,5J14 EXCEPT GENTRY, 8,50 e
Citroenilta ei samoilla varaosanumeroilla pultteja löydy (mutta mahdollisesti sopivia voi löytyä mallin mukaan etsimällä). Mikäli kyseessä ovat siis 14-tuumaiset vanteet 9606 A2, kuuluvat niihin pultit 9606 28, jota on käytetty myös malleissa 309 ja 206. Pulttia 9605 87 löytyy myös malleista 309, 405, 106, 206 ja 306.
Eri varaosanumerolla myytävissä yhteensopivissa pulteissa voi olla eroja esim. pinnoitteessa (kromattu tai sinkitty) ja vanteen ulkopuolelle jäävän osan pituudessa ja ulkonäössä. Kunhan kevytmetallivanteen pultin tyyppi on oikea (tasainen, aluslevyllinen laippakanta) ja mitat vanteen ja pyörännavan sisälle meneviltä osin oikeat (halkaisija myös vanteessa olevan reiän kohdalta, pituus ja kierre M12x1,25 mm), niin pultin pitäisi sopia. Siten myös esim. malleista 405 ja 605 voi löytyä sopivia vaihtoehtoja. Peltivanteissa käytetään erilaisia pultteja ja ne eivät käy (kartionmallinen kanta ilman tasaista pintaa ja aluslevyä).
Ainakaan kierreosaltaan alkuperäistä lyhyempiä pultteja ei kannata hankkia, mutta kenties pari millimetriä pidempikin sopii, mikäli pyörän navan läpi tulevan pultin ja olkatuen väliin jää vielä riittävästi tilaa.
Uusille alkuperäisille pulteille kertyy tosiaan varsin paljon hintaa, mutta käytettynä noita sarjoja on ollut myynnissä parilla kympillä (jätä ilmoitus tänne ja katso myös
Sportpugin myyntipalsta).
Aiheeseen liittyviä keskusteluja:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=14355.0http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5985.0http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2196.msg173367#msg173367http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=538.0Netistä löytyneitä kuvia:
9605 87:
http://www.106s16.net/forum/viewtopic.php?p=73774&sid=371ad6f5bcce055219ac6915a50789b8#p737749606 28:
http://www.forum-auto.com/automobile-pratique/annonces-auto-accessoires/sujet248349.htmhttp://www.planetemuscle.com/phpBB2/viewtopic.php?f=83&t=12329Pulttien vertailua:
http://405.forumactif.com/reportages-tutoriels-f28/fiche-pratique-differents-ecrous-pour-jantes-alu-peugeot-t19351.htm