Kirjoittaja Aihe: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)  (Luettu 4704 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cooley

  • Vieras
407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« : 27.07.2015, 13:34:11 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Olympia (EW10, 164 000 km).

Eka viesti tälle foorumille... muistaakseni. :D Rupesi tässä pari viikkoa takaperin pykimään oman 407:ni automaattivaihteisto. Autokeskuksella huollettiin reilun 700 euron arvosta ja samat ongelmat palasivat parissa päivässä! Eli ensin ei meinaa mennä vaihde päälle ollenkaan, sitten ykköseltä kakkoselle järjetön nykäys ja vikailmoitukset tauluun. En ole vaihteistoihin hirveästi perehtynyt, mutta nyt on itsellekin karulla tavalla selvinnyt, että vuosi sitten ostamassani paketissa tuli mukana surullisenkuuluisa AL4.

Kertokaapa vastaavaa kokeneet onko noista vaihteistoista saatu kalua enää reistailujen jälkeen, eli kannattaako yrittää jollain ammattitaitoisella automaattikorjaajalla? Ja jos ei, niin onko kenelläkään käsitystä, onko mahdollista vaihtaa AL4:n tilalle esim. ZF:n lootaa tai vastaavasti Aisinia? Alkaa luonnollisesti huolettaa, kun remontin odotettavissa oleva hinta tulee olemaan luokkaa halvimman vastaavan kärryn myyntihinta tänä päivänä...

Cooley

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #1 : 11.08.2015, 17:43:45 »
On tää hieno discomobiili... Vaihteisto saatiin magneettiventtiilin vaihdolla ja ohjelmistopäivityksellä suunnilleen toimintakuntoon. No pari kertaa on kesken ajon sen jälkeen vilkkuneet abs ja esp varoitusvalot. Tänään taas lävähti nuo ruutuun ja sen jälkeen jälkeen gearbox faulty ja speed control system faulty. Miten ihmeessä?

Ei voi muuta sanoa, kuin että peugeot vaikutti n. 20 tkm ajan mainettaan paremmalta... Nyt mä alan pikkuhiljaa vähän kyllästyä... Sori vuodatus. ;D

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #2 : 11.08.2015, 18:04:26 »
Tuo speed control system faulty tulee aina kun moottoriin tai voimalinjaan tulee vika, vaikka vikavaloa ei syttyisikään..  Vie takaisin huoltoon, katsovat testerillä mitä vikakoodia antaa.

Joukose

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #3 : 31.01.2018, 16:38:44 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 (automaatti, 227 000 km).

Hei, kaipailisin jelppii, automaattilaatikko menee välillä häiriöön. Olen yrittänyt gookletella ohjetta öljyjen vaihtoon. Tyhjennys näyttäs olevan pohjassa kaksosaisella ruuvilla, mistä täyttö suoritetaan, samalla vois vaihtaa ne kaks solenoidia, mistä niitten tyypin sais kaivettua. Onko kellää kuvia tai videoo mistä linkittää.

JS

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #4 : 01.02.2018, 07:25:37 »
Noh, minä sinuna tekisin tunnukset peugeot servicebox:iin ja sieltä sitten vin numerolla löytyy täsmälleen kyseisessä autossa olevat osat ja niiden numerot.

Joukose

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #5 : 01.02.2018, 08:37:07 »
Kiitos, minäpä käyn tekasee.  Mikä toi vin numero on..

itarumaa

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #6 : 01.02.2018, 09:02:36 »
Laita vaikka bilteman sivuille rekkari, niin saat sieltä VIN numeron eli onkos se nyt alustanumero suomeksi.

Joukose

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #7 : 01.02.2018, 09:15:07 »
Jep, kiitos neuvoista, just rekisteröin, piti huijata että ammattlainen, ei muuten päästäny.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #8 : 01.02.2018, 19:03:42 »
Laatikon alkuperäinen öljy on Esso/Mobil-1 ATF LT 71141. Automaatit on sen verran tarkkoja noiden öljyjen kanssa etten uskaltaisi ostaa muun merkkisenä vaikka tuota LT 71141 on saatavilla muiltakin valmistajilta. Itse ostin Mobil LT 71141 öljyt viimeksi MotorMarket nettikaupasta kun näytti olevan edullisin paikka.

Tässä linkki hyvään kuvalliseen ohjeet 406 automaattilaatikon öljynvaihtoon:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21535.msg197825#msg197825

Peugeot 406 ja 307/407 mallit käyttävät samaa AL4 automaattivaihteistoa. Ohjeet ja toimenpiteet ovat sinänsä identtisiä, mutta niistä löytyy pieniä eroja.

Peugeot 406 ja 307/407 AL4 vaihteistojen erot:
- Varaa 3 litraa öljyä per vaihtokerta, ei 5 litraa kuten 406 malliin.
- Täyttöroppu avautuu neliskanttisella 8 mm öljytulpan avaimella.
- Öljyntasoputki on 307/407 malleissa muovinen ja sijaitsee tyhjennysaukon sisäpuolella, joka avautuu 8mm kuusiokulma-avaimella.

Suosittelen vaihtamaan öljyt kahteen kertaan koska kerralla ei vaihdu kuin 2,85 litraa kun vaihteiston kokonaiskapasiteetti on 6 litraa. Pidä muutama päivä tai viikko ensimmäisen ja toisen vaihdon välissä.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2018, 19:12:55 kirjoittanut am_tiainen »

Joukose

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #9 : 01.02.2018, 19:19:11 »
Kiitos hyvistä ohjeista.. ei ollu sattunu silmään vaikka foorumia oon selaillu.. 407 täyttö tuolta konehuoneesta.. ymmärsinkö oikein.. löyty ainaki tuo neliö reiällä oleva ruuvi siitä ohjainyksikön vierestä..  jossain luki että ois ne venttiilit hyvä vaihtaa jos vikatilaan laatikko menee.. rekisteröidyin tuonne serviceen ja lastikossa on aika monta venttiiliä.. ootteko kukaan vaihellu.. vai onko ollu edes tarvista..

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #10 : 01.02.2018, 19:45:21 »
Itselläni ei ole valitettavasti kokemusta solenoidien vaihdosta. Sen nyt ainakin tiedän että, Solenoidien käyttöikää parantaa säännöllinen öljyjen vaihto (50 tkm). Itselläni meni viime talvena vaihteistolaatikko pari kertaa vikatilaan ja ongelma poistui öljynvaihdolla (ostin käytettynä niin en tiedä milloin öljyt oli viimeksi vaihdettu).

Ja täyttöreikä on aika hyvin näkyvillä siinä moottorin oikealla puolella vähän ilmansuodattimen yläpuolella. Helppo tunnistaa kun autossa ei käytetä tuollaisia nelikanttisia öljyproppuja kuin automaattivaihteiston täyttö ja tyhjennysaukoissa.

Joukose

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #11 : 01.02.2018, 19:56:13 »
Jep, sama meillä, edellinen 407 2,2 kone ei ongelmii 270 000km. Nyt tää 407 2,0 ja 227 000km niin hälytelly muutamia kertoja.
Sain tarjouksen 113€  öljyjenvaihto kaikkineen.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Joukose

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston ongelmat (AL4)
« Vastaus #13 : 16.03.2018, 20:19:52 »
Laatikosta uupui 1,5 litraa öljyä. Nyt kun vaihto tehtii  niin näyttää että tiputtelee jostain, en oo vielä ehtiny katsoa näkyykö mistä. Mutta häiriöt loppu tuohon öljyn vaihtoon. Varmaan tulee uudelleen kun öljy vähenee, ennen ei tiputellu ku oli liian vähänä. Onko kokemulsia mistä vois tiputella, huomenissa ois tarkoitus kömpiä autonalle .