Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottoririkko (HDi)  (Luettu 26995 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #30 : 31.05.2012, 10:50:09 »
Käyttäkää vain hyvälaatuisia öljyjä, öljynvaihtoväli 10-15 tkm. Koskee kaikkia nykydieseleitä oli merkki mikä hyvänsä.

10-15 tkm  :o
Nykydieselien öljynvaihtovälit ovat valmistajien mukaan tyypillisesti 20-50 tkm merkistä ja olosuhteista riippuen. Täytyy ihan suoraan sanoa, että en aio vaihtaa öljyjä omaan nykydieseliini yhtään useammin kuin huoltovälinäyttö kehottaa. Ensimmäinen kehotus tuli noin 20 t vaiheilla. Ehkä tämä kostautuu sille, jolla auto on siinä vaiheessa kun mittarissa on 800.000, mutta ei ole silloin minun murheeni.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #31 : 31.05.2012, 11:51:32 »
Asennetta kannattaisi tarkistaa.  ::)

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #32 : 31.05.2012, 12:34:16 »
Alkaa mennä OT:ksi mutta jatketaan hieman: Miksi ihmeessä pitäisi tarkistaa asennetta? Mitä hyötyä juuri Kauppalopolle on siitä että hän vaihdattaa omalla kustannuksellaan uutena ostamaansa autoon öljyt kaksi kertaa tiheämmin kuin pitäisi? Ei mitään, varsinkaan kun siitä ei vaihdossakaan saa yhtään sen enempää.

Eiköhän autotehtaiden tulisi huolehtia siitä että heidän tuotteensa kestävät sen tietyn elinkaaren ja ohjeistaa/velvoittaa maahantuojia ja omistajia sellaiseen huolto-ohjelmaan joka mahdollistaa tuon suunnitellun elinkaaren. Itsekin tiedän suurinpiirtein autoa ostaessa kauanko tulen sitä pitämään, ja sen pohjalta tehdään sitten noita "ylimääräisiä" huoltoja ja korjauksia. Esim. itse voisin harkita tuota tihennettyä öljynvaihtoväliä jos ostaisin auton esim. jo 3v vanhana ja/tai 60tkm ajettuna koska meillä se tulisi olemaan n 3v ja toiset 60tkm jotka haluaisin sen kestävän, mutta vastaavasti uutena ostettuun en todellakaan koska noi ongelmat ei todennäköisesti missään nimessä koskettaisi itseä (ja omaa kukkaroa). Vastaavasti vielä toisenakaan omistajana en ruostesuojaisi auton alustaa, koska tuo alustan ruoste lienee ongelma vasta kolmannella omistajalla (6-7v vanha auto tai vanhempi) jos vielä silläkään. Paitsi tietysti Mazdan omistajalla, joille ruoste alkaa olla ongelma ekan talven jälkeen.  ;D

Tästä aiheestahan (auton "ylimääräinen" ylläpito) on taidettu vääntää peistä muussakin yhteydessä toisessa threadissa, taisi koskea juuri tuota ruosteensuojausta tms.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #33 : 31.05.2012, 12:46:48 »
Autosta ei tietysti saa vaihdossa yhtään enempää, vaikka öljyt vaihdettu 10 tuhannen välein. Esimerkiksi vw tuotteissa pitkät öljynvaihtovälit kostautuvat jo reilun sadantuhannen jälkeen eikä suinkaan 800 000 km kohdilla. Esim. työkaverini passat hajosi 140 tuhatta ajettuna öljysihdin tukkeuduttua ja sille tehtiin 3000  euron edestä remppaa , mutta auto ei tullut koskaan kuntoon.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #34 : 31.05.2012, 12:53:50 »
Tällä viikolla autolle ei ehdi kukaan tekemään mitään ja ensi viikollakin tekee tiukkaa saada työn alle. Tosi hienoa, kun Peugeot Assistancen laina-auto on vielä huomisen ja vakuutuksesta laina-auto keskiviikkoiltaan asti. Sitten pitäisikin ihmetellä, millä sitä köyhä töitä tekee. Vakuutusyhtiö ei enää osallistu vuokra-auton kuluihin keskiviikon jälkeen, kun ovat ensin maksaneet auton viideksi päiväksi. Toki vakuutusyhtiön asiakkaille on näissä tilanteissa Hertzillä joku erikoishinta, mutta ei paljon lohduta, kun satasista puhutaan joka tapauksessa.

Kuulostaa niin tutulta tilanteelta menneiden vuosien varrelta. Itse olen aina saanut auton huoltaneesta (=myyneestä) liikkeestä lopulta sijaisauton tilalle. Viimeisimmät THP-ongelmat ovat olleet jo haastavia, kun auton huolto on tehty uuden jälleenmyyjän merkkihuollossa ja auto on ostettu aikanaan Automaasta. Siitäkin on toistaiseksi selvitty sillä, että myyjä jolta auton aikanaan ostin on nykyisin tuon samaisen uuden jälleenmyyjän palveluksessa ja olen vain kävellyt hallin toiseen päähän kertomaan, että "nyt se sun myymä auto on taas hajalla. Katsoisitko mulle jonkun auton, jolla pääsis liikkumaan sillä aikaa kun auto on pajalla."

Tällä samalla asenteella on sijaisauto löytynyt aina myyjän tai maahantuojan piikkiin ja pisin aika kun sitä on tarvittu oli 4,5 kk yhtäjaksoisesti. Suosittelisin kääntymistä auton myyjän puoleen asiassa.

Legge

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #35 : 31.05.2012, 13:11:59 »
Tuohan on jo suorastaan käden ojennus, jos tehdastakuuttoman auton tilalle on saanut Assistancelta kärryn. Muutoin tosiaan sinne myyjän pakeille. Satunnaista merkkihuoltoa tai maahantuojaa tuskin kiinnostaa tuon enempää omistajan tuskat. Kuluttajaviraston sivuilta virhetilanteissa:

Virhetilanteen ilmetessä kuluttajan pitää ilmoittaa, tarvitseeko hän autoa sinä aikana, kun auto on korjaamolla. Kuluttaja ei lähtökohtaisesti saa veloittaa myyjältä esimerkiksi vuokra-auton kustannuksia, ellei hän ole ensin selvittänyt mahdollisuutta saada sijaisauto. Jos asiakkaalle annetaan maksuton sijaisauto, hänellä ei ole oikeutta saada muuta korvausta siitä, että ei pysty käyttämään korjattavana olevaa ajoneuvoa.

Myyjä ei ole velvollinen luovuttamaan sijaisautoa maksutta muuhun kuin tavanomaiseen auton käyttöön. Sijaisauton käytöllä on tarkoitus korvata vain se vahinko, jonka kuluttaja kärsii oman au- tonsa käytön estyttyä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #36 : 31.05.2012, 13:40:14 »
Autosta ei tietysti saa vaihdossa yhtään enempää, vaikka öljyt vaihdettu 10 tuhannen välein. Esimerkiksi vw tuotteissa pitkät öljynvaihtovälit kostautuvat jo reilun sadantuhannen jälkeen eikä suinkaan 800 000 km kohdilla.

Niinpä. Asiakkaat uskovat 'kirkkain silmin' öljyjen ja moottoriteknologian kehittyneen niin, että vaihtovälejä on voitu pidentää jopa nelinkertaisiksi. No niin se nyt ei vaan ole ja tieto lisää tuskaa. Teknisesti öljy alkaa olemaan melko heikkoa jo 20 tkm kohdalla. Asiaa hieman auttaa longlife täyttöjen runsas öljynsyönti, jolloin uutta öljyä on lisättävä kerran pari vaihtovälillä, mutta fiksumpaa olisi vaihtaa öljyt ja suodatin.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #37 : 31.05.2012, 13:54:07 »
Anteeksi jos aiheutin mielipahaa, ei tosiaan ollut tarkoitus. Mitä tuolla irrallisella heitolla tarkoitin oli että mielestäni jokaisen meistä tulisi panostaa siihen että, tuote kun tuote, toimii mahdollisimman pitkään. Kertakäyttöyhteiskunta alas ja ei todellakaan kannata odottaa että yritykset tähän ensimmäisten joukossa lähtevät, jonkun on esimerkkiä näytettävä.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #38 : 31.05.2012, 14:09:14 »
Kiitos "Benkku" valaisevasta ja erityisesti perustellusta informaatiosta. Jatkan kuitenkin kirkkain silmin omani huollattamista ihan huoltovälinäytön perusteella, vaikka huoltovälinäyttö onkin osa autovalmistajien ja öljy-yhtiöiden kansainvälistä salaliittoa kuluttajien kusettamiseksi.

"martymacfly" oli ylempänä asian ytimessä, samalla logiikalla kuin luotan huoltovälinäyttöön jonkinlaisena ohjenuorana, jolla autoni todennäköisesti kestää luotettavasti oman käyttöni, luotan myös tehtaan tekemään ruostesuojaukseen. Jos tämä on asennevamma, niin voin elää asian kanssa aivan mainiosti. Auton myöhempien omistajien on kohdattava myös se harmillinen takaisku, että en ole heitä varten pakannut hanskalokeroa täyteen sileää setelirahaa yllättäviin kuluihin. Joku fiksu ehkä näkee tässäkin jonkun logiikan. "Peugo": olet aivan oikeassa kertakäyttökulttuurin vastaisessa asenteessasi, mutta tämä on painotuskysymys. Minä satun uskomaan, että huoltovälien noudattamisella saadaan auto pidettyä kuosissa, jos auto on teknisesti suunniteltu kestämään normaalia käyttöä. Jos ei ole, ei ylimääräinen öljynvaihto silloin tällöin pelasta tuholta. Vanhin autoni on 41-vuotias ja ollut minulla 15 vuotta, joten uskon ymmärtäväni jotain autojen elinkaaren jatkamisesta.

Lopuksi paljastan, että aiemmin kirjoittamani 800.000 km oli tarkoitettu humoristiseksi liioitteluksi, ei tieteelliseksi faktaksi. Pahoittelen tämän verbaali-iloittelun aiheuttamaan hämmennystä ja mielipahaa palstan tosikoille. Speaking of whom, tämän vastauksen ensimmäisessä kappaleessa oleva viittaus salaliittoon on jälleen köyhä yritys huumorin suuntaan, enkä tarkoita kusettamisella sanan kirjaimellista merkitystä.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #39 : 31.05.2012, 14:23:46 »
Assistancehan kuuluu kaikkiin alle 3-vuotiaisiin, joten sinänsä tuossa ei ole mitään erikoista tai poikkeuksellista hyvää, joka ei itselle automaattisesti kuuluisi. Myyjä on ihan eri liike, kuin missä auto nyt on, joten myyjältä voi olla hieman hankala saada autoa tilalle. Huoltopaikasta voisi koittaa saada jonkin ns. huonomman vaihtoauton tai ehkä esittelyauton pariksi päiväksi, mutta mikään pakkohan heidän ei ole niin tehdä.

Tämän kyseisen yksilön kohdalla, kun ei vielä tiedä mikä on pettänyt, mutta itseäni hämmentää laadun vaihtelu. Vanha 307 samalla koneella oli ajettu 320tkm normihuolloilla, minulla olleet 80tkm vaihdatin öljyt & suotimet 15tkm välein, eikä siihen ollut vaihdettu konehuoneen puolelle mitään mekaanista osaa, joka ei esim. hihnahuoltoon normaalistikin kuuluisi. Muut kuluvat osat sitten, kun oli tarve.

No, jotain mekaanista tässä on pettänyt, joka ei välttämättä ole missään suorassa yhteydessä käytettyihin öljyihin tai huoltoväleihin. Ei varmaan ole öljynvaihtovälillä tai öljymerkillä tekemistä sen kanssa, jos esim. nokkien yhdysketjun kiristin on  pettänyt tms. Jos siellä on kangen laakeria päreinä, niin silloin se olisi taas suorassa yhteydessä öljyihin. Katsotaan nyt ensin, mitä sieltä on rikki, kerrasta korkkasi joka tapauksessa.

Legge

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #40 : 01.06.2012, 11:39:35 »
Assistance kuuluu vain tehdastakuun alla oleviin autoihin (lue: 2 vuotta):

http://www.peugeot.fi/myynti_ja_palvelut/assistance

Myyjä siitä sijaisautosta vastaa, vaikka huolto muualla tapahtuisikin.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #41 : 01.06.2012, 13:17:29 »
Puhelimessa Assistancen neito totesi tietoja tarkistaessaan, että "juu, tämähän on alle kolme vuotias". Onko sitten lie joku maahantuojan sisäinen juttu, että alle kolme vuotiaat saavat automaattisesti, vai mikä, en tiedä sitten.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #42 : 01.06.2012, 23:41:00 »
Myyjä siitä sijaisautosta vastaa, vaikka huolto muualla tapahtuisikin.

Näin on. Näissä asioissa ei muuta kuin rohkeasti ja asiallisesti ottamaan yhteyttä. Pitää kuitenkin olla oikealla tavalla jämäkkä, eikä suinkaan epäröidä asiansa kanssa.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #43 : 08.06.2012, 15:58:00 »
Etenee ja ei etene. Endoskoopilla ei ole näkynyt männissä jälkiä ja seuraavaksi irroittavat öljypohjan. Vahvin epäily tällä hetkellä kk-laakerissa. Eivät kuulemmä tällaisessa tapauksessa lähde konetta laakeroimaan, vaan puolimoottori olisi siis tällaisessa tapauksessa korjausmenetelmä. Puolimoottori tässä tapauksessa tarkoittaisi koko lohkoa/alakertaa, johon itse ymmärtäisin kuuluvan myös uudet männätkin, mutta tarkemmasta sisällöstä ei ollut vielä puhetta, kun kaikki on vieläkin pelkkää arvailua.

Kaverilta onneksi sain auton lainaan, joten sen puolesta liikkuminen ei ole ongelma, mutta vit*ttaahan se nyt ihan oikeasti, kun kahteen viikkoon ei tapahdu mitään ja joutuu laina-autoilla ajelemaan.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottoririkko (HDi)
« Vastaus #44 : 08.06.2012, 19:27:08 »
Vaihda paikkaa niin johan tapahtuu. :)

Olkoon nyt merkkikorjaamossa ja harjoitelkoot, kun on sinne hinattu. Sveitsinportti Hyvinkäällä, enkä niinkään huoltoa syytä. Porukkaa sairaana, lomilla yms. ja jonoa pihassa. Muutaman kilsan päässä työpaikalta ja kovin veemäinen homma olisi taas alkaa kotinurkile siirtämään 70 kilsaa autoa, jolla ei voi ajaa. Maanantaina jatkavat ja muuten vaikuttaa osaavalta porukalta, mutta milläs korjaat mitään, ennenkuin löytyy mitä korjata.