Kirjoittaja Aihe: 407 - Akku tyhjenee  (Luettu 21255 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #15 : 20.01.2014, 11:40:55 »
Autossa on alkuperäinen soitin enkä ole mitään poppivirityksiä siihen tehnyt.

Eikö tuo nopea jännitteen lasku noinkin lyhyen ajon jälkeen (tietty kylmä ilma vaikuttaa) ja lähestulkoon heti mitattuna sammuttamisen jälkeen kieli akun huonosta kunnosta? Korjatkaa toki jos olen väärässä, en ole asiantuntija.  :o

Mites tuo virrankulutus käytännössä mitataan? Ei taida yleismittarilla onnistua?

Joka tapauksessa tarvikeliike vaihtaa akun takuuseen. Taidan samalla asentaa tuon lohkolämppärin kanssa samaan aikaan toimivan ylläpitolaturin vastaavien ongelmien välttämiseksi.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #16 : 20.01.2014, 11:41:37 »
... yleismittarin suurin mitta-alue 0-10A saattaa riittää, tai sitten ei ja mittari palaa.

Ja jos ei riitä (auton ollessa "lepotilassa", käynnissä ollessaan ei edes kannata mennä kokeilemaan tätä) 10A alue, niin ei ole mikään ihme, että akku tyhjenee :) Eihän tuo lepotilan kulutus kovin iso saa olla muutama sata mA:kin kuulostaa aika paljolta.

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #17 : 20.01.2014, 11:49:17 »
Kannattaa tarkistaa, ettei takaloosterissa ole valokytkin jumissa ja valo päällä. Kulutus on noin 1 ampeeri joka näkyy nopeasti akun napajännitteessä. Samoin tietenkin sisävalo, mutta sen päälläolo on helppo huomata ;)

Voimarauta

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #18 : 20.01.2014, 15:10:56 »
Pakkaset tuli ja akku sippasi mullakin, onko suosituksia akuksi tuollaiseen 407 2.0 HDi 136 autoon?
Edelliseen autoon (D5 Volvo) ostin Boschin AGM akun ja se oli ihan napakymppi webaston kanssa.
Nykyisessä ei ole vielä webastoa, mutta nurkka-ajoa tulee aika paljon.

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #19 : 20.01.2014, 15:13:31 »
Jos akku ei ajon aikana ehdi lataantua, on ihan sama mikä akku on kyseessä, mutta AGM on ilmeisesti tuossa suhteessa hieman parempi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #20 : 20.01.2014, 19:56:07 »
Ei aivan. Massaltaan (ja varakapasiteetiltaan) pienempi akku lämpenee ja alkaa ottamaan vastaan riittävästi virtaa nopeammin, jotta käynnistyksessä purettu energiamäärä saadaan varattua.  Virran vastaanottokyvyssä lämpötilan funktiona, on myös suuria eroja. Optima taisi tässä suhteessa olla huonoin eli luokkaa 1 ampeeri akun lämpötilan ollessa -20 celsius astetta.

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #21 : 20.01.2014, 20:36:44 »
Voi olla, mutta eipä tuollainen pieni latausvirta 10 kiloista akkua paljon lämmitä tuulisessa moottoritilassa eikä puolet pienempikään äkkiä lämpene. Aikaa eli pidempiä ajomatkoja tarvitaan. Kuitenkin voisi kuvitella, että AGM-akun laajempi levypinta helpottaisi tilannetta sekä startatessa että ladattaessa.

http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #22 : 20.01.2014, 21:00:17 »
Lämpötilan muutos piileekiin akun purkuhetkessä, iso painava akku ei paljoa hetkahda käynnistettäessä, pienempi lämpeää hieman, jolloin se ottaa jo lähtökohtaisesti enemmän virtaa vastaan.

Sen AGM täytteen myötä on kennoja voitu ohentaa - lasimassa tukee kennolevyjä - lyijyn määrä, massa jne. vähäisempi - mutta niin on myös akun käyttöikäkin.

Levykön pinta-alassa ja siten maksimi käynnistysvirrassa, ei sitävastoin juuri eroa ole.

Voimarauta

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #23 : 20.01.2014, 21:15:48 »
Eli AGM-akku ei ole hinta/käyttöikä/ominaisuus-suhteiltaan hintansa väärti?

444nm 2.2 HDi

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #24 : 20.01.2014, 22:55:47 »
Agm on mainoksien mukaan 5X pitkäikäisempi kuin lyijyakut, käytännössä normaalikäytössä 2-3 kertaa joten siitäpä miettimään kumman laittaa. Optima on ykkösvalinta kun haluaa lähteä pakkasella myös autolla liikkeelle. Enkä ole Optiman myyjä tai markkinoija, ainoastaa loppukäyttäjä :)

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #25 : 21.01.2014, 00:03:06 »
Akku sökö tai sitten jokin kuluttaa virtaa auton seisoessa. Mittaisin ampeerimittarilla + kaapelin ja + navan väliltä näyttääkö kulutusta. Normaalin yleismittarin suurin mitta-alue 0-10A saattaa riittää, tai sitten ei ja mittari palaa.

Jotta ei tulisi entistä suurempia vahinkoja, niin kannattaa huomioida oikea menettely ennen akunkengän irrotusta.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9795.0

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #26 : 21.01.2014, 00:16:21 »
AGM akut vaatii isomman latausjännitteen etenkin pakkasilla latautuakseen kunnolla.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #27 : 21.01.2014, 00:22:33 »
 AGM on mekaaninen rakenne tavalliselle kemiallisesti akulle. AGM sietää suurempaa latausvirtaa, siksi jännitekin voi olla suurempi, mutta ei tartte olla.

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #28 : 05.05.2014, 22:23:24 »
Auto: 2005 407 SW 1,6 HDi.

Outo juttu, mun auto oli kytkinremontissa ja siellä oli todettu, että akku alkaa olla loppu. Aiemmin en ole huomannu mitään ongelmia ja akku ei ole alkuperäinen vm. 04, koska siinä lukee Toyota...

Mutta toden totta joku siellä muuttui, moottorin merkkivalo palaa depolluttion faultu ilmoituksen kera ja flekti huutaa keulalla, mutta jotenkin vaimeammin kuin yleensä. Ja nyt käynnistettäessä hehkun merkkivalo ei sammu ollenkaan, mutta auto kyllä käynnistyy. Voiko nuo oireet tulla huonosta akusta? Kun eihän hehkun valo edes vilahda yleensä näillä keleillä ja talven pakkasilla en huomannu mitään huonoon akkuun viittaavaa...

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #29 : 06.05.2014, 07:52:57 »
Vielä täydennystä ongelmaan; flekti/tuuletin käynnistyy heti, kun auton käynnistää (mutta edelleen se pyörii jotenkin vaimeammalla äänellä kuin yleensä). Ennen depollution-ongelmien kanssa (jotka ovat liittyneet hiukkassuodattimeen) flekti on käynnistynyt vasta koneen lämmettyä.

No voihan tohon "kokeeksi" uuden akun ostaa, ei ne kalliit kilometrit siitä miksikään muutu ;)