Kirjoittaja Aihe: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)  (Luettu 11683 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #15 : 04.12.2014, 04:11:16 »
Minulla tuli ilmoitus sen jälkeen kun pussi oli rikki ja oli myös käytännössä tyhjä.

Uudemmissa lisä-aineen puuttuminen todetaan useallakin tavalla. Ihan yleisellä tasolla, keinoja ovat mm. lisä-ainepumpun ottaman virran mittaus, pakokaasun lämpötila polttotilanteessa.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #16 : 04.12.2014, 19:07:19 »
Minun autoni on vm 2008.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #17 : 04.12.2014, 20:15:19 »
Mulla on alkuperäinen Eolys pussi 2008 mallisessa 307 1.6 HDi:ssa, auton mittarissa on jonkun matkaa yli 200 tkm. Noissa vanhoissa ei ole mitään anturia, aineen määrän mittaus perustuu laskentaan, ihan samalla tavalla kuin polttoaineenkin määrä. Polttoaine mittari näyttää sitä mitä tietokone on laskenut. Eolys pudottaa hiukkasten palolämpötilaa, luokkaa 450-550 asteen nurkille. Ne merkit joilla ei ole lisäainetta polttaa hiukkasia korkeammassa noin 600 asteen lämpötilassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #18 : 19.12.2014, 13:59:01 »
Ootko kattonu onko pussissa vielä tavaraa? :D
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #19 : 19.12.2014, 18:24:12 »
En mutta huollossa ovat katsoneet ainakin testerillä, auto toimii normaalisi, muusta en tiedä ;) Nimim. jos se toimii, älä koske siihen
« Viimeksi muokattu: 22.12.2014, 09:53:05 kirjoittanut ArtoR »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #20 : 19.12.2014, 20:17:49 »
Niin edelleen se testeri ei kerro kuin sen laskennallisen määrän :) mut joo voihan siellä sitä vielä ollakin...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #21 : 20.12.2014, 05:26:35 »
Minä ja käyttämäni huolto ollaan siitä varsin hyvin tietoisia, asiasta on keskusteltu moneen kertaan. Mun käsityksen mukaan lisäainemäärä on laskettu FAPin käyttö kilsojen mukaan, eli vaihtopussin pitäisi olla loppu kun ajetaan laskennallisella kulutuksella autolle määritelty kilometrimäärä. Toisin sanoen lisäaineen pitäisi olla loppu, kun järjestelmästä on mennyt läpi tietty määrä polttoainetta.

Kai sinne laatikkoon voisi jossain välissä vaikka kurkistaa, se on jäänyt lähinnä siistä syystä että auto muuten on toiminut, vaikka se kyllä voi johtua vaikka siitä etä laitteella ajetaan pääasiassa matka-ajoa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2014, 09:53:20 kirjoittanut ArtoR »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

enska001

  • Vieras
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #22 : 09.04.2015, 16:58:22 »
Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi (DV6TED4, VF34H9HZH55324973, DAM 1162989).

Terve! Itselläni kävi alkuvuodesta sellainen kömmähdys, että ajoin autollani metsätaipaleella töyssyyn tai kiveen, jonka seurauksena koko Eolys-lisäainelaatikko katosi jäljettömiin. Lisäksi muovikoteloinnin metallinen suojus vääntyi pahoin ja on käytännössä käyttökelvoton. Kiinnikkeitäkin lähti erinäinen määrä tangentin suuntaan.

Heti tapahtuneen jälkeen auto ilmoitti "anti-pollution system faulty" viestillä viasta, mutta ilmoitukset loppuivat itsestään noin viikon sisällä (päivittäistä ajoa).

Serviceboxin mukaan valmistenumerolla löytyy tarvittavat osat. Siellä kuitenkin näyttäisi olevan vain yks kpl 6997 T2 irroitettava niitti, joka pitää säiliötä paikoillaan. Voiko pitää paikkansa? Toki 1538 68 Hihna on alhaalta tukemassa eolys-tankkia. Tarkoitukseni on tilata 1500 GY, GX ja GZ osat kiinnikkeiden lisäksi. Mitähän muuta on voinut vikaantua? Pumppu on edelleen paikoillaan...

Onkohan suodattimelle tapahtunut jotakin peruuttamatonta vahinkoa, kun olen ehtinyt ajamaan matka-ajoa autolla noin 5tkm tapahtuneen jälkeen...?

Käyn piakkoin korjaamassa autostani parkkitutkan ja samalla pääsen monttuun katselemaan auton pohjaa muutenkin. Otan silloin muutaman kuvan tämän avunpyynnön tueksi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #23 : 09.04.2015, 19:40:23 »
Ajatko kuinka pitkää matkaa? Mietin vaan että ihan hyvä suoritus jos pääsee 5 tkm ilman lisäainetta, voisin kuvitella että polttojen olisi pitänyt onnistua kuitenkin. Sillä jos loukku menee tukkoon auton pitäisi mennä hätäkäytölle (limp home mode).
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

enska001

  • Vieras
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #24 : 23.04.2015, 10:28:10 »
Noin 80km reissuja töihin tulee ajeltua. Huomasin kyllä, että ajossa polttojen aikana kulutus nousee ja auto luulee syöttävänsä eolys-ainetta suodattimeen. Pumppu on niin hölmö, ettei tajua imevänsä ilmaa.

Löysin Toni's Takeover nimisen PSA-purkaamon lähistöltä ja sieltä silmään sattui c4 1,6hdi 2007 auton eolys-tankki. Heittämällä kiinni Pösöön. Tankissa oli vielä Eolys-pussi ja nesteitä yli puolet sisällä.

Koodasin Diagboxilla autooni tiedon, että pussi on vaihdettu ja pussin koko 1,2 l (C4 pussissa olleen nesteen määrä noin). En löytänyt fap-polton pakottamista ohjelmistolla, joten odotellaan seuraavaa polttoa ja sitten vasta tiedän kuinka systeemi oikeasti toimii. Diagboxilla sain kuitenkin pumppuun yhteyden ja ilman vikakoodeja mennään edelleen.

Pasha

  • Vieras
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #25 : 17.08.2015, 17:43:28 »
Auto: 2010 308 1,6 HDi (168 000 km).

Elikkäs alkoi herjaamaan sellaista vikaa että lisäaine saavuttanut-alarajan. Mites tuo aineen lisäys tuonne säiliöön? Valkoinen oli tuo pikaliittimen väri millä tunnistetaan se mitä ainetta sinne menee. Ilmeisesti se on tuo dpx-42 lisäaine. Paljonko on tuo säiliön koko? Autolla ajettu nyt 168tkm.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #26 : 17.08.2015, 20:34:24 »
Noin uudessa pitäisi olla nk. vaihtopussi, eli saat tiskiltä uuden pussin täynnä lisäainetta ja vaihdat sen koteloon. Voihan sitä tietty alkaa liruttelemaan ja askartelemaan, aine maksaa kuitenkin karkeasti saman verran litralta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pasha

  • Vieras
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #27 : 17.08.2015, 20:46:04 »
Okei. Jännä kun nuo ei Rintajoupilla osannut/halunnut sanoa että siellä on sellanen pussi. Pitää käydä varaosaliikkeessä kysymässä tuosta aineesta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #28 : 17.08.2015, 20:55:47 »
Auto: 2009 308 2,0 HDi (121 000 km).

Sain hinnan Eolys aineelle vaihdettuna muutamasta paikasta: 220€, 236€ ja 238€, ok kun ei itse tarvitse vaivautua tutkimaan mitä ja mistä? Hiukkasloukun vaihtoa ehdottivat mutta sanoin etten vaihda turhaan toimivaa.

Pasha

  • Vieras
Vs: 308 - Hiukkassuodattimen lisäaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #29 : 17.08.2015, 21:01:59 »
Sama 200e ois tuohonki ollut se vaihto. litra makso tuota ainetta 60e tarvikeliikkeessä.