Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM 10831, 320 000 km).
Osaako joku kertoa kuinka tuon oikean vetoakseln tukilaakerin laakerin vaihto tehdään?
Epäilen että se on lopussa, kun ajaessa (muistaakseni nimenomaan kiihdytettäessä) kuuluu ilmeisesti korin kautta johtuvaa ääntä. Ei suorastaan kuulosta jurinalta (vielä) vaan on ehkä enemmänkin hankaavaa ääntä tyypiltään, tai "hienojakoista jurinaa". Tunkkasin etupyörät yksi kerrallaan ylös ja vaihde vapaalla oikeaa rengasta pyörittämällä tuntuu jarrujen hankaamisen lisäksi tulevan jokin lisä-ääni. Vasen puoli oli hiljainen. Kunhan tulee kesäisempi ilma varmistan ettei tule jarrusta.
Ilmeisesti vetoakselin mutteri auki ja rengas pois. Pitääkö ala"pallon" kolme kiinnityspulttia irrottaa että saa käännettyä pyörännavan tarpeeksi sivuun vetarin irroittamiseksi navasta?
Kuinka tuosta eteenpäin? Ilmeisesti vetari vedetään laatikosta pois tukilaakereineen, mutta kuinka tuo tukilaakerin kohta hoidetaan. Siinä kuvien mukaan on laakerin kyljessä jokin levy muttereilla kiinni. Mikä sen tarkoitus on? Kuinka helposti ja millä työkaluilla tuo laakeri irtoaa rungosta, tuskin ihan vetämällä vain? Entä laakerin irrotus vetarista, vetarin sisäosahan on aika pitkä. Onko laakerin kohdalla paksunnos? Jne...
Jos auto on kallellaan oikea kulma tunkattuna ylös, tuleeko laatikosta öljyä vetarin irrotuksen jälkeen?