Kirjoittaja Aihe: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)  (Luettu 5949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« : 22.05.2020, 15:17:35 »
Auto: 2017 308 SW 2,0 HDi 180 GT (89 000 km).

Vikavalo syttyi tuossa joku tovi sitten ja vikakoodina löytyi P2202 Heating of NOx sensor. Status: Permanent, Characterisation of the fault: Availability time too long. Nollasin koodin ja seuraavan ajon jälkeen luin koodit uudestaan (vikavalo ei palanut). Tällöin löytyi vikakoodi P2A00 NOx sensor. Status: Temporary, Characterisation of the fault: Richness measurement faulty.

Onkos muut törmänneet vastaavan kaltaisiin vikakoodeihin ja onkohan ne mahdollisesti ratkaistu vaihtamalla anturi vai onko juurisyynä ollut joku muu? Varsinaiseen anturiinhan liittyy myös purkki joka sisältänee elektroniikkaa, ja se purkki on auton pohjassa kiinni. Sillä mietin onko mahdollisesti törmätty esim. hapettuneisiin liitoksiin.

Ajattelin jos en ihan summamutikassa vaihtaisi uutta anturia. Marmorilla osan hinnaksi ilmoitettiin 511,96 euroa. Maailmalta saa kyllä kohtuulliseempaan rahaan. Paikalliseen arvau... autokeskukseen en ajatellut viedä ihan ensimmäisenä tutkittavaksi. Takuut on jo ohi ja olen auton toinen omistaja.

Löytyykö kohtalotovereita? Samankaltainen anturi on käsittääkseni kaikissa PSA dieseleissä joissa on AdBlue lisäaine käytössä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #1 : 22.05.2020, 15:26:09 »
Eiköhän NOx- anturi ole vain karstassa. Youtubesta löytyy videoita puhdistukseen vaikka hakusanalla "NOX sensor fix". ViBilägare -lehden kestotesti-BMW:ssä vaihdettiin NOx-anturi jo muutaman tuhannen km ajon jälkeen, tuskin oli sekään muuta kuin putsausta vaille. Google antoi tuon koodin syyksi:  P2202 NOx Sensor Circuit Low Bank, joka voisi hyvinkin kieliä anturin likaantumisesta.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2020, 15:45:30 kirjoittanut EFL605 »

swee407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #2 : 22.05.2020, 16:40:30 »
Auto: 2017 308 SW 2,0 BlueHDi 180 GT (automaatti).

Mun samanlaiseen autoon vahdettiin helmikuussa kans NOx-anturi ja alle 40000km ajettuna. Ainakin likaa sinne pääsee kun on huonosti suojattu
Auto: Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 A -17, 406 2.2 Coupe Pininfarina -03

Ex: 508 2.0 Hdi 163 A -11, 407 SW Hdi -08, 407 Hdi -05, 406 Hdi -00, 406 SLDT -97, 306 XTDT -94, 205 Gti 1.9 -90

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #3 : 23.05.2020, 09:38:05 »
Tuo anturin likaantuminenkin on ihan mielenkiintoinen teoria. Putsausvideoita näyttää löytyvän aika paljon tuolta rapakon takaa, mutta yllättävän vähän löytyy kirjoittelua onko siitä ollut mitään iloa. Paikallisella murteella juttuja löytyy vielä vähemmän. Löysin myös yhden tapauksen missä oli vaihdettu pelkkä anturi. Siis leikattu piuhat poikki vanhasta ja liitetty uusi yleismallin anturi kiinni olemassa olevaan boksiin. On vaan sen verran pirullisessa paikassa ko. kapine, ettei viitsisi montaa kertaa ilman nosturia kömpiä sitä käpistelemään. Jos vaivaudun ollenkaan  ;D

Tässä muuten tuli "Engine fault: repair needed" tai vastaava teksti. Ei siis herjannut tuota "Emissions control fault" -vikaa, vielä. Mahtoiko "swee407":n tapauksessa tulla suoraan tuo ilmoitus vai herjailiko ensin jotain muuta? Ei satu olemaan vikakoodeja tiedossa?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

swee407

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #4 : 23.05.2020, 09:53:30 »
Ei tullut suoraan tuota "Emissions control fault" herjaa, jotain kyllä herjasi mutta en muista mitä. Mittaritaulussa vilkkui "urea" teksti ja hälytyskello soi muutaman sekunnin välein. Tapahtui reissussa ja ei ole vikakoodeja tiedossa
Auto: Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 A -17, 406 2.2 Coupe Pininfarina -03

Ex: 508 2.0 Hdi 163 A -11, 407 SW Hdi -08, 407 Hdi -05, 406 Hdi -00, 406 SLDT -97, 306 XTDT -94, 205 Gti 1.9 -90

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #5 : 24.05.2020, 09:32:24 »
Kyllä se anturin ohjainlaite vaan on täynnä kuravettä, anturi vaihtoon vaan ellet halua piirilevyä jollekin korjattavaksi viedä.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #6 : 24.05.2020, 13:55:00 »
Anturi ja ohjainpurkki lienevät eri varaosanumerolla. Jos ohjain on rakennettu siten, että se rikkoutuu kosteuden takia, niin tietysti valmistaja korvaa tämän vähintään oletettuun 200 tkm elinikään asti.
Onhan tämä nyt aika erikoista, että elektroniikkaa siältäviä purkkeja ripotellaan sisätilojen ulkopuolelle välittämättä vähääkään kestävätkö ne niitä olosuhteita. Onnea vaan valmistajan valitsemalla tiellä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #7 : 24.05.2020, 16:42:47 »
Mersu-foorumin mukaan näitä menee kuin heinää vaihtoon. Näyttäisi boksi olevan sama Continentalin valmistama "made in Germany" ainakin kaikilla länsivalmistajilla käytössä. Ainoa ero, että PSA:n käyttämissä takakansi on muovia ja muoviklipseillä kiinni, kun taas muilla valmistajilla tiivistetyllä metallikannella. Mersulla näyttävät menneen kaikki Nox-vaihdot takuuseen, hintakin olisi messevä n.1000 €. Mikä mukavinta näitä käytetään nykyään kaikissa bensakoneissakin, joissa hiukkassuodattimet.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #8 : 25.05.2020, 22:51:19 »
Omaani vaihdatin anturin (turhaan) jolloin kierre pakopurkessa hajosi kun varmaan täytttynyt noesta yms. Putken vaihdon sijaan vaihtoivat kierteen.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #9 : 26.05.2020, 21:10:02 »
Peugeot ei ainakaan toimita purkkia ja anturia erikseen. Tuote on päivittynyt, ja nykyään valmistetaan Tsekeissä. Tosin muovi kansi edelleen. (tuote: 9821120980). Olikohan niin että uusissa euro 6.2 on typpianturi myös ennen pönttöä...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #10 : 30.05.2020, 09:48:46 »
Kiitoksia kaikille kommenteista. Nyt ei ole viikkoon tullut vikakoodeja nollauksen jälkeen. Sen verran tein, että könysin auton alle ja irrotin tuon boksin liittimen. Kontakteissa ei näyttänyt olevan sanottavaa, mutta kun liitin kerran oli irti niin ruiskuttelin kontaktinpuhdistusainetta. En usko, että tällä kuitenkaan oli yhtään mitään merkitystä. Oireiden perusteella veikkaisin buusban arvion olevan oikea. Eli nyt vaan joko odotellaan kun purkki viimeisen kerran henkäisee ja vaihdetaan uusi tilalle tai sitten sitä voisi yrittää avata ja korjata ennenkö on täysin kuollut. Katsotaan mihin aika ja mielenkiinto riittää. Jos jostain tuohon 134 euroon löydän oikean purkin, niin valinta on helppo. Toistaiseksi kuitenkin 230 € on ollut edullisin joka on tullut vastaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #11 : 20.07.2020, 09:16:12 »
Mulla syttyi 308 GT:ssä (2.0 bluehdi) moottorin vikavalo ja koodi U029E 87 DeNox system ECU ”Component detected not communicating on the emission control network” muistissa. Liittyykö tämä tuohon nox anturin elektroniikkaan? Poistin koodin ja pari reissua mennyt ilman vikavaloa, mutta auton takana tuntuu outo haju kun käynnissä.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #12 : 21.07.2020, 14:58:39 »
Tuo vikakoodi liittyy ureasäiliöön... Todennäköisesti siis säiliö vuotaa.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Kolmenolla8

  • Vieras
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #13 : 12.01.2021, 10:18:18 »
Help! Autoni on Peugeot 308 SW Active BlueHDi 88 kW/120 hv 2015. Uhkana on parin tonnin remppa. Moottorihäiriövalo ja teksti Engine fault, have the vehicle repaired. Merkkihuolto löysi vikakoodit P20F6 ja P220A 00. Pitäisi kuulemma vaihtaa ureasäiliö (siis säiliö+pumppu) ja NOx anturi. Edellinen 1173,30 ja jälkimmäinen 553,65 euroa. Lisäksi työt ja AdBlue lisäykset. Iso lasku!
Ureasäiliöstä tuli kommentti: pumppuyksikön vika, ei nostata painetta, estää ajon jossain vaiheessa. Ja NOx anturista: sisäinen vika.
Löytyisikö neuvoja. Mitkä ovat varaosanumerot, jotta voisi etsiä korvaavia osia jos niitä pitää vaihtaa? Löytyisi ehkä halvemmalla numeroiden perusteella ulkomailta. Tuntuu aika kamalalta nuo varaosahinnat ja yhtä ihmeelliseltä kalliit viat muutaman vuoden ikäisessä ja noin 100.000 ajetussa autossa. Liikaa "maailmanparannusta" ja testaamatonta vikaherkkää tekniikkaa?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Vikakoodi P2202 (HDi)
« Vastaus #14 : 12.01.2021, 10:58:35 »
Pyydä jostain varaosien tarjous kirjallisena tai sähköisesti, niin todennäköisesti varaosanumerot ovat tarjoukseen kirjattuna. Voit toki myös rekisteröityä service boksiin ammattilaisena, ostaa käyttöaikaa ja tarkistaa varaosanumerot alustanumeron perusteella.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89