Kirjoittaja Aihe: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)  (Luettu 2636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kolnolkuus

  • Vieras
306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« : 22.01.2011, 15:12:58 »
Auto: 1997 306 1,9 TD (DHY).

Nyt olisi dieselille tarvetta ja tiedossa oli ainakin yksi ehdokas: reilut 300 tuhatta ajettu 306 1.9td, jossa on tuo DHY-kirjainyhdistelm moottorin valmistenumeron yhteydessä. Näissähän on ollut lukuisia kiertokangen katkeamisia, kokemuksia löytyy niin ulkomaisilta, kuin kotimaisilta fooumeilta. Käsittääkseni mahdollinen kilometrippommi löytyy vuosina 97-99 valmistetuista koneista, joissa on juuri tuo DHY-koodi.

Ehdokasauto on -97. Uskaltaako tuota ostaa? Onhan se kuitenkin jo niin paljon ajettu, että jos vikaa olisi, niin se olisi jo pamahtanut. Muutenkin tuntuu, että vialliset koneet ovat poistuneet liikenteestä ns. luonnollisen poistuman seurauksena...

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #1 : 22.01.2011, 18:43:33 »
247 tkm oli mittarissa kun ostin ko tavalla vammautuneen 306 vm -98. Uskalluksesta on toisen puolesta paha mennä sanomaan mitään, hdi koneella varustettuakin saa jo hyvinkin edullisesti onhan nekin jo yli 10 v ikäisiä.

Kolnolkuus

  • Vieras
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #2 : 22.01.2011, 22:49:45 »
Minun budjettiin ei tällä hetkellä oikein hyvää hdi-yksilöä löydy. Paljonhan noita -97-98 1.9td koneita edelleen liikenteessä näkyy. Usein tällaiset tyyppiviat saavat liian suuret mittasuhteet kun siihen pieneen joukkoon, joita epäonni on kohdannut pelottevat sitten keskustelupalstoilla muita saman mallin omistajia. En jaksa oikein uskoa, että edes näissä DHY-koneissa viallisten koneiden osuus olisi kovinkaan merkittävä, jos se prosentteina ilmaistaisiin suhteessa tehtyihin moottoreihin. Enhän tältäkään foorumilta löytänyt yhtäkään aiheeseen liittyvää keskustelua!


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #3 : 23.01.2011, 07:26:49 »
Joo, muistan yhden tapauksen josta on keskusteltu. Vian yleisyydestä en osaa sanoa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #4 : 23.01.2011, 11:41:50 »
No, muutama moottori on aikoinaan tullut vaihdettua. Ilmeisesti aika yleinen vika, tietyllä tuotantovälillä.

Kolnolkuus

  • Vieras
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #5 : 23.01.2011, 12:08:19 »
Ja ilmeisesti auton omistaja on yksinomaan maksavana osapuolena? Onko tietoa jakaantuuko vika tasaisesti noiden mainittujen vuosien välille? Jos koneen koodi on DHY, niin eikös ne kaikki ole koneistettu samalla tavalla? PSA:lta ei ole tainnut tulla mitään selkeää syytä vikaan...

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #6 : 23.01.2011, 12:11:12 »
Katkennut kiertokanki käy kurkkaamassa ulos lokin kyljestä molemmilta puolin. Sisäosien vaurioita en tutkinut sen enempi. Ajokilometri hajonta on kyllä laajaa niin kun on autonkäyttäjiäkin.    

Kolnolkuus

  • Vieras
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #7 : 23.01.2011, 21:53:31 »
Taidan kuitenkin ensi viikolla tehdä kaupat autosta - kun tuli mietittyä jo tuo asianmukainen nimimerkkikin   ::)

Koneen rikkoutumista ei hankinnan jälkeen kannata miettiä, rikkoontuu jos rikkoontuu. Muutenhan sitä saa ajaa kainalot kylmästä hiestä märkänä jossain käsivarren perukoilla. Täytyy pitää nyt kuitenkin huolta siitä, että rikkoontuminen ei johdu omista huollon laiminlyönneistä.

Jos kone sattuu laukeamaan, niin tilallehan voisi laittaa vanhemman 1.9td:n lohkon, noitahan saa varmaan halvalla.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #8 : 24.01.2011, 12:28:28 »
Voisi kuvitella, että ne, mitkä ovat olleet hajoavia tapauksia, ovat jo lojahtaneet.

sisur142

  • Vieras
Vs: 306 - Kiertokankien katkeaminen (XUD9TE)
« Vastaus #9 : 20.11.2012, 18:23:02 »
Hajonta kilometrimäärissä, joissa ko. tuho tapahtuu, tuntuu olevan huomattava. Itse tuli rikottua -99 vuoden 306:n DHY moottori n. 360tkm kohdalla. Tiedossa toisaalta moottoreita, joissa tapahtunut alle 100tkm kohdalla. Moottori oli muuten hyvässä kunnossa noilla kilometreillä, ilman hälyääniä tms... Äänimaailma on jonkunverran karsea, kun tuo stoppi tulee:(